• BioBonus

Umgås med mamma på pappavecka?

Påven Johanna skrev 2015-12-15 17:19:18 följande:

Oj. Jag trodde att detta var en seriös tråd, men så här kan väl ingen på allvar resonera och känna? 

Här ligger nog mycket i vad du sa tidigare - det är stor skillnad i hur man resonerar som småbarnsföräldrar än om man har erfarenhet av tonåringar.

Ts. Jag förstår din önskan att kunna planera i förväg. Prata med ungarna, och pappan, om det och se om ni kan hitta en kompromiss. Ge lite. Få lite. Avdramatisera det mycket.
  • BioBonus
    Anonym (Västkusten) skrev 2015-12-15 17:34:11 följande:

Men herregud det handlar väl inte om min lycka, get real! Hur man får saker till sin egna bittra sanning för att man har egen bitter skit att deala med, för att gotta sig i andras skit pga tidsbrist, är skrämmande på riktigt! Det handlar om orespekt från den andre föräldern och orespekt av barnen som tar för givet att bara göra saker utan o kolla, bara för att det är mamma. SÅ gamla är dom icke! Skulle aldrig låta tonåringar göra som dom vill och ränna hur de vill i vilket fall som helst. Sjukt oansvarigt!

Koncentrera er på hur jag ska tackla detta med maken och ungarna istället för min oduglighet som styvmor.

Igen. Prata med ungarna, och pappan, om det och se om ni kan hitta en kompromiss. Prata om hur ni som familj vill att er vardagsplanering ska fungera. Ge lite. Få lite. Avdramatisera mycket.
  • BioBonus

Varför engagerar sig inte pappan i dansen? Jag förstår inte - hans barn har en aktivitet som de tycker om två gånger i veckan (som ni genom er tystnad har godkänt) och så visar varken du eller han något som helst intresse för vad de gör? Inte ens på avslutningen pallrar ni er dit? Obegripligt oengagerade. Inte konstigt att de hellre är hos sin mamma. Man är ju hos den förälder som faktiskt visar att ens liv och vad som händer i det är viktigt. 

De här familjesakerna som du planerar och som du vill att ni ska göra allesammans, är de åldersanpassade för alla tre? Eftersom jag själv lever i en familj med ganska stror spridning i ålder mellan barnen så vet jag hur svårt det kan vara att hitta på saker som både underhåller en treåring och en trettonåring...

• BioBonus
    Anonym (Västkusten) skrev 2015-12-16 08:34:47 följande:

De erkände att de ljög. Men med tanke på era "seriösa" s.k råd så tolkar jag det som att jag måste prata med pappan att de måste flytta till sin mamma nu. Jag är inte påverkad, undrar detsamma??? Du hör ju hur oseriösa ni e gång på gång..

Jag tänker föreslå varannan helg. För såhär kan de inte hålla på och bete sig som att mitt hem är hotell. Tyvärr!!

Måste du gå till attack hela tiden istället för att försöka besvara de frågor vi har och kanske fundera över de råd vi ger?

"Erkände att de ljög" om att åka tidigare säger du. Låter inte helt sunt att de skulle behöva ställas till svars för en sån sak. Du känner inte att du/ni kanske har tappat perspektivet lite i det här?

Återigen frågar jag - varför är det ingen av er, men framförallt pappan, som bryr sig tillräcklig mycket om tjejerna för att ens gå på dansens avslutning? Vad är viktigt i det här? Att de ska erkänna när de ljuger om att de vill ha mer tid med sin mamma, eller att ni visar att ni vill ha mer tid med dem genom att faktiskt engagera er i deras aktivitet?

• BioBonus
    Anonym (Bonus) skrev 2015-12-16 10:30:14 följande:
    Lustigt har det precis likadant.... 

Ja det är inte lätt att ha tonåringar som börjar få egen vilja. Speciellt inte om inte kommunikationen med dem och med/mellan föräldrarna fungerar det minsta. Hoppas dock att ni inte har det likadant när det gäller att visa fullkomligt ointresse för barnens aktiviteter de veckor de är hos er?

• BioBonus

Ja, nu har du fått ett kanonbra förslag att föra vidare till din man som han kan ta med mamman. Tjejerna är hos henne även måndag och tisdag veckan efter hennes ordinarie och sen hos er ons - sön. De slipper ljuga och du slipper irritationen. Win-Win!

• BioBonus
    Anonym (Västkusten) skrev 2015-12-16 14:38:42 följande:

Det spårar ur för att jag är sååå trött på att styvförälder aldrig kan göra någonting rätt, och att den där påven Johanna är den i alla styv trådar jag besökt som varit den ledande spottaren i allt. Usch och fy. Och sen kommer andra och verkligen dikterar och spottar vidare vad dum man är, hur man är auktoritär skitstövel osv. Sånt tappar mitt förtroende inför kommande åsikter så därav! Oseriösa blir bemötta oseriöst. Punktum.

Fast även jag ser påven i ganska många trådar, och vi ser inte alltid likadant på saker och ting och jag tror inte jag har spårat ur på det sättet du gör en enda gång. Så det beteendet får du faktiskt inse att att du helt och hållet äger själv. Vilket är lite synd - för du ger oss bonusmammor lite dåligt rykte. Jag vill inte klumpas ihop med den typen av bonusmammor som inte klarar av att bemöta olika åsikter på ett sakligt sätt utan drar in sitt sexliv i det hela. Lite pinsamt.

• BioBonus
    Anonym (Västkusten) skrev 2015-12-16 15:04:17 följande:
    Tio gånger andning var det här!

Jo det förstårs..! Det var inte helt dumt förslag.. Hur tar jag upp det med gubben..

Det är som sagt är jättebra förslag och han borde ju inte ha något emot det. Han är ju inte med på träningarna ändå. På det sättet så slipper ni det som gör er så irriterade och störda. Tjejerna behöver inte känna att de inte kan vara ärliga med varför de åker med mamma lite tidigare och alla blir gladare och nöjdare.

• BioBonus
    Anonym (Västkusten) skrev 2015-12-17 07:38:24 följande:

Jadå, det är precis som det brukar vara i trådar -folk får spotta ur sig hejvilt och TS blir boven! Varför blir jag inte förvånad. TS ska ta emot skit och onödiga kommentarer utan att försvara sig. Det är så i de flesta trådar folk har starka åsikter om. Jag säger såhär "behandla andra som du blir behandlad" rest my case!

Det är väl ganska självklart att man kan bli kritiserad och ifrågasatt som TS, alla tycker ju självklart inte likadant. Det är en "risk" man tar och kanske också det man behöver för att se saker och ting från ett annat håll. Man fastnar ofta i sina egna tankegångar och förhållningssätt. 

Så som TS kan du få mothugg. Vilket du fått.  Och du har inte kunnat hantera det på ett bra sätt utan börjat skrika och gorma och dra in sexlivet och fan och hans moster. Sluta skylla ditt dåliga beteende på andra. 

Du har fått goda råd av flera i tråden, jag hoppas för er skull att du kanske funderar på en förändring i vardagen.

• BioBonus
    Anonym (Västkusten) skrev 2015-12-17 08:42:33 följande:
    Ytterligare en moralkärring
    Läste du Anonym (Jo)´s konstruktiva och långt ifrån dömande inlägg tidigare öht? Hon gjorde ju långt ifrån attackerade dig...
  • BioBonus
    Anonym (Västkusten) skrev 2015-12-17 09:06:15 följande:

Jo här skyller jag faktiskt mitt beteende på andra, inte ok att vara kritisk mot folk hejvilt och sen skylla på TS, lika fel det, så det så!

OK.
  • BioBonus
    Anonym (Västkusten) skrev 2015-12-16 21:31:38 följande:
    Jobbar inte heltid för att jag har ett stall med två hästar och en kaninfarm, vill ta hand om dem oxå. Men sånt förstår kanske inte du?

Rent spontant så känns det kanske som att du/ni borde lägga mer tid på att få familjens vardag att fungera så att alla mår bra i den, och lite mindre tid på kaninerna. Jag har ingen erfarenhet av kaninfarmer, men stall fullt av fler hästar än två kan jag en del om och det går absolut att kombinera med heltidsarbete.

Svar på tråden Umgås med mamma på pappavecka?