Inlägg från: Anonym (....) |Visa alla inlägg
  • Anonym (....)

Umgås med mamma på pappavecka?

Din make har rätt -  varför skulle det inte vara okej för barnen att vilja vara med sin mamma? Dom kanske trivs bättre där och nu är dom ju ändå ganska stora och helt självgående.

Har mamman också ny familj/fler ungar?

• Anonym (....)

Varför nekar du dom att göra saker ts? Det är inga småbarn utan de är stora nog att klara sig själva och själva besluta om var dem vill vara och när.

Om du och pappan planerar saker så kan ni alltid fråga om dem vill hänga med, men eftersom de är ganska stora kan Du (ni?) inte tvinga dem att vara med. Kanske inte så jättekul att göra småbarnsgrejer när man är tonåring?   Drömmer

• Anonym (....)
    Anonym (Hanna) skrev 2015-12-16 14:21:05 följande:

De är 12 och 14. När jag var i den åldern ville inte jag vara hos min pappa, inte heller mina syskon. Vi ville vara hemma. Inte för att mamma var där utan för vi ansåg att det var vårat hem. Det är ganska vanligt att barn i den åldern inte ser båda hemmet som just hem utan de har ett hem och besöker den andra föräldern. behöver inte betyda att det alltid är hos mamman det kan likväl växla. 
    Det kanske är jobbigt för dem att vara hemifrån, borta bra men hemma bäst. 
    Det bästa vore väl att fråga barnen vad de vill och hur de vill ha det. De kanske inte ens vill åka varannan vecka utan bara ibland. Jobbigt för den andra föräldern som saknar sina barn.. ja men det är nog rätt vanligt. Om några år har de inte tid att vara varken hos mamma eller pappa, då ska det sovas över hos kompisar mm.

Ska det "sovas över hos kompisar" om några år? Drömmer

Sånt började mitt barn med i 8-10 års åldern. Sover ofta hos kompisar eller kompisar hos oss.
  • Anonym (....)
    Anonym (L) skrev 2015-12-17 09:45:45 följande:
    Du läser alltså inte de tips och råd du får?!

Okej, då slutar jag med dem. Istället kan jag berätta den del av historien som jag inte berättade i mitt första inlägg.

Jag skilde mig från mina barns pappa för över tio år sedan. Döttrarna bodde hos mig och var varannan helg torsdag-måndag hos pappan. När de blev tonåringar så hängde inte han med i utvecklingen utan fortsatte behandla dem som barn. Vartefter de växte så slutade de åka hem till honom, den äldsta minskade med en dag i taget och vid 14 slutade hon åka dit alls. De två yngre slutade åka dit samtidigt när de var 13 respektive 15.

Som förälder behöver man följa med i barnens/tonåringarnas utveckling. Öka friheten men även ansvaret. Involvera dem mer i planering av familjens vardag. Involvera dem mer i beslut. Osv.

I ert fall går det nog fortfarande att vända trenden genom att ni vuxna inser att barnen har blivit tonåringar, men om ni vägrar det så är risken stor att de flyttar hem till mamman permanent.
    Det understrukna verkar vara vad ts är ute efter för dessa tjejer eftersom hon gång på gång pratar om att "kasta ut dom till mamman på heltid".
Svar på tråden Umgås med mamma på pappavecka?