Umgås med mamma på pappavecka?
Har bara läst TS inlägg och lite till. Förstår att det känns svårt för dig TS, men det låter ändå som att de problem du beskriver är överkomliga jämfört med hur det ser ut i andra bio/bonussituationer (t.ex. att du klagar på att du får rester som du måste frysa är inte direkt värsta problemet jag hört om).
Kanske du behöver omvärdera det du tycker är svårt och välja dina strider. Ett råd i all vänlighet bara. Men kanske att du och pappan pratar ihop er och att pappan sedan pratar med mamman/döttrarna om att det bästa hade varit om de planerade besöken i förväg i möjligaste mån så att ni vet hur ni ska planera er tid. Jag tror många har hängt upp sig på att du hade invändningar mot födelsedagsbesöket, och det tycker jag borde behandlas som ett undantagsärende. Det är inte konstigt att man vill fira sin mamma även om hennes födelsedag råkar falla på en pappavecka. Där kunde pappan i stället varit förutseende (om han har koll på när mamman fyller år vill säga ) och kollat i förväg hur döttrarna/mamman ville göra för att undvika besvikelse i er familj.
Det är mycket möjligt att det är en övergående fas för döttrarna. De kommer att gå igenom perioder av mer eller mindre mammalängtan. Bit ihop och uppmuntra mammabesöken med kärlek istället så ska du se att de kommer till dig förr eller senare och anförtror dig sina tankar också! Och under tiden får ni göra det ni kan för att få er familj att fungera, men försök att undvika att göra det till en konflikt så problemet inte förvärras. Lycka till!