Inlägg från: Anonym (Sofi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sofi)

Umgås med mamma på pappavecka?

Men handlar det inte om att de kan vara mer tydliga med sina planer? Så vet ni att ni inte behöver räkna in dom när dom ändå ska göra annat.

• Anonym (Sofi)
    Påven Johanna skrev 2015-12-14 20:57:26 följande:

Ungdomarna vill väl också kunna vara spontana på samma sätt som ts vill det? Hur nu mammans födelsedag kan komma som en överraskning för ts, men hur som helst är det väl rimligt att få vara spontan också när man är tonåring. 

Hur nu mammans födelsedag kan komma som en överaskning för ungdomarna menar du väl? Knappast ts sak att hålla reda på deras mammas födelsedag. Däremot kan man väl låta dom göra det dom vill så länge det inte står i vägen för ens egna planer. Jag hade bara tyckt det var skönt att de sköter sig själva.
  • Anonym (Sofi)
    Anonym (Västkusten) skrev 2015-12-14 21:40:51 följande:

Med hotell menar jag att i grund och botten är vi en familj, varför är det fel att se de som familj?, och då känner jag att jag ska kunna få räkna in dom i det spontana, för det är så mycket trevligare att göra som familj och inte bara "vi vaknar upp ihop och syns till kvällen när mamma behovet är stillat för stunden". Då anser jag att de borde flytta dit eller lära sig hantera det begäret. Ja självklart har man bestående begär efter mamma, men kunna hantera att de kommer träffas snart igen. Låta saknaden vara sund. Förstår egentligen inte varför barnen nödvändigtvis måste vara med på kalaset, varför inte fira mamma på kvällen efter våra aktiviteter? När jag sa det till min man så tyckte han väl egentligen att han kunde ha gjort så.

I min mening är det för mycket curling nu för tiden, mellan skilsmässobarn, förr var det klart och tydligt var man var nånstans. Föräldrarna höll inte på att inkräkta på varandras umgänge. Men iallafall om min son blir att han aldrig vill med på nåt när han blir som de så skulle jag ändå inte acceptera att han var hos pappa under min tid. Om vi nu vore i den sitsen.

Mamman kollar aldrig med oss, bestämmer via barnen och om då jag nekar dom.. Ja ni fattar själva.

Men vad är det egentligen som stör dig? Är det att mamman inte kollat med er först?
    Det där med hur man har umgänge skiljer sig åt väldigt mycket så jag tror inte man kan tala så mycket om "förr i tiden" utan ni måste själva, inom er familj, komma överens om hur ni vill ha det. Jag kan mycket väl förstå ifall det är hur mamman beter sig som stör. Hos oss skulle det inte få förekomma att hon gör upp planer med barnet (fjorton år) utan att någon av dom kollar av med oss, men likväl har hon lyckats gå in och förstöra exempelvis semestern för oss. Utan att nu gå in allt för mycket på just den händelsen så var det vansinnigt störande och jag som förmodligen var den som påverkades mest var också den som hade minst att säga till om så nu är man på sin vakt när det kommer till lov och när det är dags att ta ut sin semester.
    Ni kan mycket väl ställa krav på era ungdomar att de berättar så fort de har gjort upp en plan, eller om det fortfarande bara är ett önskemål, och sen kan ni utifrån det komma överens om att de tex ska äta hos sin mamma så slipper ni göra mat och ni kan kanske ta dagen till att göra ett spontant restaurangbesök bara ni två vuxna och ert lilla gemensamma barn.
  • Anonym (Sofi)
    Ess skrev 2015-12-15 11:07:05 följande:
    Man kan ju inte va hur spontan som helst även som vuxen, inte så länge det finns andra människor involverade i ens liv.
    Inte ens när jag var ensam med mannens barn och vi skötte oss själva, så lät vi bli att kommunicera. Vi berättade när vi stack iväg och vart och ungefärlig tid när vi skulle va hemma. De frågade om det var ok att ta hem ett par kompisar och sådant. Det är bra att veta när personen tänkt komma hem, så man vet om/när det är dags att börja oroa sig.
    SkrattandePrecis så, så att man vet när det är dags att börja oroa sig, ha ha, fast det säger man inte högt, men jag vill också gärna veta när hans barn förväntas stiga in i hallen så att man kan planera tiden däromkring därefter.
  • Anonym (Sofi)
    Anonym (Västkusten) skrev 2015-12-16 08:34:47 följande:

De erkände att de ljög. Men med tanke på era "seriösa" s.k råd så tolkar jag det som att jag måste prata med pappan att de måste flytta till sin mamma nu. Jag är inte påverkad, undrar detsamma??? Du hör ju hur oseriösa ni e gång på gång..

Jag tänker föreslå varannan helg. För såhär kan de inte hålla på och bete sig som att mitt hem är hotell. Tyvärr!!

Föreslå kan du ju alltid göra men där är pappan, de två barnen och mamman som också ska säga sitt. Först och främst måste ni vuxna komma överens hur de ska bo, om de ska vara hos mamman fler dagar än halva tiden bör ni se över kostnader och betala underhåll därefter. Men det är väl ett jättebra förslag som någon ovan sa att de är hos sin mamma de dagar de dansar, och hos er andra dagar, om det kan hjälpa er situation.

• Anonym (Sofi)

Om mamman inte lyssnar på er måste ni kräva att ungdomarna gör det, och ni får tjata och tjata tills det går in. Helst tror jag pappan ska tjata så slipper du. Det kan va otacksamt nog ändå att vara styvförälder.

Svar på tråden Umgås med mamma på pappavecka?