• Dockan

Hur får jag barnet att ta flaska

Bröstet är ju tröst och närhet med. Du kan inte ge ersättning som mat, men låta henne snutta för mys/närhet - utan krav på att hon ska klara sig på det? Om du är bekväm med det. En form av delamning som passar en del.

Testa att börja amma, sen byta mot flaska när hon fått lite i magen och inte är hysterisk? Testa med bröstmjölk i flaskan? Sen gradvis fylla på med ersättning så smakskillnaden inte blir så tydlig. Tar hon napp? Köp i då fall flaska från samma märke då flasknappsrna liknar.

Sen småäter ju bebisar. Ändå rätt ovanligt att äta mycket och sällan även för flaskade barn. Det är normalt.

• Dockan

Jag tror det är lättare om du tar det gradvis vid alla mål enligt någon av tipsen ovan än att byta ett helt mål. Kan gå snabbt om du har tur, men över en natt hår det ju inte,.,

• Dockan

Det är ju mycket för din kropps skull med. Risken för stockningar är mycket lägre om du tömmer lite och regelbundet. Sakta men säkert trycker ersättningen ut din egen produktion...,

Prova att pumpa/handmjölka och blanda i nan1 (antar det är det du byter till) - bröstmjölken är ofta lite sötare och annorlunda i konsistensen så bebisen känner skillnad. Börja med bröstet och smyg i flasknappen bredvid bröstet.

Hoppas du mår bättre snart.

Svar på tråden Hur får jag barnet att ta flaska