• ulliiz

Hur får jag barnet att ta flaska

Har en tjej på 6 veckor som jag ska börja ge ersättning då jag inte tycker amningen funkar för mig, men hon tar inte flaskan, skriker mest. Har som mest fått i henne 40 ml å de blir hon ju inte mätt på. Hur ska jag göra? Några tips?

• Svar på tråden Hur får jag barnet att ta flaska
  • Anonym (:))

Kan du inte pumpa o ge henne? Annars kanske en annan napp på flaskan, för stort, för litet hål i nappen? Man kan koppmata oxå, kanske ett alternativ!

Får man fråga vrf det inte fungerar med amning? Kanske kan ge varannat mål ersättning?

• Defeateris

Först måste jag bara fråga - VILL du sluta amma eller slutar du amma för att det finns något problem/krångel som gör det svårt? Alltså, om krånglet löste sig - hade du velat fortsätta amma eller Vill du ändå sluta?

Om du vill fortsätta amma egentligen så rekommenderar jag en kontakt med Amningshjälpen som är fantastiska på att lösa krånglande amningar och svara på allehanda amningsfrågor.

Om du vill sluta oavsett så finns det ett gäng olika flaskor att testa, funkar inte en kan en annan göra det. Om du har gått från enbart bröstmjölk till enbart ersättning kan det och strula till det eftersom det smakar olika. I så fall rekommenderar jag att pumpa/handmjölka ut lite mjölk som du kan blanda ersättningen med (inte pulvret dock, utan mjölk och normalt tillredd ersättning!) och sedan minska mängden mjölk successivt..

Slutligen är 40 ml per mål inte nödvändigtvis för lite, framför allt inte om hen ammats fritt sedan tidigare och är van att få äta lite hipp som happ.. Magsäcken hos så små är väldigt liten. Mata varje gång barnet verkar hungrig, precis som vid fri amning.

• Rani

Jag hade provat att koppmata. Det är inte hållbart i längden, men bebisen lär sig i a f att drt finns andra sätt att äta än amning och d3n kan få lite smak på ersättning.

• Rani

Mina 6 veckors har ätit ca 1dl var tredje timme. Så kanske kan du köra på 40 ml och ge oftare?

• Dockan

Bröstet är ju tröst och närhet med. Du kan inte ge ersättning som mat, men låta henne snutta för mys/närhet - utan krav på att hon ska klara sig på det? Om du är bekväm med det. En form av delamning som passar en del.

Testa att börja amma, sen byta mot flaska när hon fått lite i magen och inte är hysterisk? Testa med bröstmjölk i flaskan? Sen gradvis fylla på med ersättning så smakskillnaden inte blir så tydlig. Tar hon napp? Köp i då fall flaska från samma märke då flasknappsrna liknar.

Sen småäter ju bebisar. Ändå rätt ovanligt att äta mycket och sällan även för flaskade barn. Det är normalt.

• ulliiz

Ska sluta amma för att de enda från början endast har vart ett stressmoment för mig så mår dåligt psykiskt av amningen. Har försökt ge ett mål ersättning / dag för att hon ska vänja sig och tanken är att jag successivt ska öka tillfällen med ersättning.

• Grodan o jag

Jag bestämde mig för att sluta amma när grodan var 6 veckor också. Dels hade jag för mycket mjölk så grodan satte i halsen hela tiden, hade ont i magen då det var svårt att "hinna" pumpa ut den första laktosrika mjölken innAn hon var hungrigast än hungrigast. Hade även svamp som behandlades med salva och tablett. Varit åtskilliga gånger på amningsmottagningen. Men fick en Förlossningsdepression och högt blodtryck (hade även gravhyoertoni innan förlossningen och blev igångsatt). Det blev för mycket för mig så vi bestämde att vi skulle sluta amma.

Vi köpte först mam flaskorna. Det bara slaffsades. Även napp ifrån samma ställe men den fick hon kväljningar av.

Så vi åkte till babyproffsen och köpte flaskor o napp från NUK. Dyrare men de fungerar sååå bra! Mindre mer bröstlikformad napp.

Kan verkligen rekommendera er att testa dem.

• Dockan

Jag tror det är lättare om du tar det gradvis vid alla mål enligt någon av tipsen ovan än att byta ett helt mål. Kan gå snabbt om du har tur, men över en natt hår det ju inte,.,

• ulliiz

Har dr Brown flaska och napp. Får testa och ge vid varje mål istället då har kört på sempers men den har hon fått väldigt magknip av så ska testa den andra vad den nu hette

• Dockan

Det är ju mycket för din kropps skull med. Risken för stockningar är mycket lägre om du tömmer lite och regelbundet. Sakta men säkert trycker ersättningen ut din egen produktion...,

Prova att pumpa/handmjölka och blanda i nan1 (antar det är det du byter till) - bröstmjölken är ofta lite sötare och annorlunda i konsistensen så bebisen känner skillnad. Börja med bröstet och smyg i flasknappen bredvid bröstet.

Hoppas du mår bättre snart.

Svar på tråden Hur får jag barnet att ta flaska