Först måste jag bara fråga - VILL du sluta amma eller slutar du amma för att det finns något problem/krångel som gör det svårt? Alltså, om krånglet löste sig - hade du velat fortsätta amma eller Vill du ändå sluta?
Om du vill fortsätta amma egentligen så rekommenderar jag en kontakt med Amningshjälpen som är fantastiska på att lösa krånglande amningar och svara på allehanda amningsfrågor.
Om du vill sluta oavsett så finns det ett gäng olika flaskor att testa, funkar inte en kan en annan göra det. Om du har gått från enbart bröstmjölk till enbart ersättning kan det och strula till det eftersom det smakar olika. I så fall rekommenderar jag att pumpa/handmjölka ut lite mjölk som du kan blanda ersättningen med (inte pulvret dock, utan mjölk och normalt tillredd ersättning!) och sedan minska mängden mjölk successivt..
Slutligen är 40 ml per mål inte nödvändigtvis för lite, framför allt inte om hen ammats fritt sedan tidigare och är van att få äta lite hipp som happ.. Magsäcken hos så små är väldigt liten. Mata varje gång barnet verkar hungrig, precis som vid fri amning.