• Cyanea

Märkligt "fertilitetsproblem"

Oj, det är ett lite knivigt problem detta, TS. 

Rent krasst räcker det absolut med att man har sex någon enstaka gång strax före ägglossning. Det är inte alltid bättre att ha massor med sex, för simmarna blir liksom allt färre när de pumpas ut med korta intervaller ;) Då är det bättre att tajma när man är fertil och göra det ordentligt. Spermierna blir något bättre om han inte "lagrar dem" för länge heller. 

Jag hade nog rekommenderat att ansöka om att få göra utredning. Hade ni inte haft sex kring ägglossning under ett års tid är det ju ingen idé, men har ni det, även om det inte är mycket sex, så tror jag inte att de rynkar pannan det minsta. Det är långt från alla som klarar att ha mycket sex, jag känner folk som har t.ex. vestibulit (det gör riktigt ont att ha sex för kvinnan) och de kan ju inte heller ha massor med sex. 

Däremot känns det ju problematiskt att din partner verkar så avigt inställd, om jag förstått det hela rätt? Det känns oroande att ni är så långt ifrån varandra i det här. Utredning och framförallt IVF är tuffa grejer, och det blir inte lättare. Utan en bra kommunikation är risken stor att ni inte klarar det som par om ni redan har slitningar. 

Det känns som att det mest akuta är att förstå varandra. Han behöver förstå din barnlängtan och pressen du känner när han inte är villig att göra det som krävs för att ni ska bli föräldrar. Du behöver få insikt i varför han verkar så motvillig. Det kan ju vara så att han inte vill ha barn än, och då är det förstås ett problem då man inte kan och bör övertala någon att bli förälder mot sin vilja, samtidigt som han måste förstå att det finns en stor risk att du lämnar honom om han inte kan möta dig halvvägs. Ni behöver helt enkelt någon form av kompromiss, och ni behöver kommunicera rakt till varandra istället för att var och en hålla sina tankar inom sig. 

Sen måste jag erkänna att jag inte förstår varför han är emot IVF då han har den enkla delen, det är du som måste genomgå diverse ingrepp - inte han. Eller kanske är det så att han faktiskt är väldigt rädd att få reda på att det är något problem hos honom? Vad vet jag... 

Hur som helst önskar jag dig stort lycka till. 

• Cyanea
    Anonym (Oliggaren) skrev 2015-12-13 15:10:10 följande:
    Cyanea - Tack för ditt reflekterande och fina svar. Brukar se att du skriver ganska mycket här på FL och tycker alltid du har så kloka saker att säga, speciellt om svårigheter att bli gravid. Så tack <3

Visst har du rätt i att vi behöver prata mer om den här saken, För mig har det blivit att det blev en sådan kamp att först få med honom på göra-barn-resan, så när det väl blev ett "ja" från hans sida så har jag känt att jag ska vara "tacksam" att det är så och att jag inte ska ligga på och pressa med min oro och andra känslor och tankar kring det här. Just nu är jag på något vis orolig att ett riktigt ordentligt snack om det här ska göra att han får prestationsångest och får ännu svårare med allt. Därför har jag i viss mån undvikit det här. Jag har sagt att jag längtar och att jag är ledsen när jag får mens igen och igen, gråtit någon gång också, men jag har nog inte involverat honom och visat hela registret av den förtvivlan jag känner så mycket som han och jag skulle behöva. 

Gällande sexfrekvensen runt ÄL så har jag också tänkt att det räcker egentligen med en gång. Några gånger tror jag att vi fått till det lite för sent (kanske två gånger?), vilket kan ha satt ned chanserna (som någon annan här svarat också). 

Det jag tror skrämmer honom med IVF är att det är ett ganska stort ingrepp i integriteten. Någon ska fråga frågor om ens intima liv, någon ska undersöka ens kropp..etc. Så är det väl i och för sig med all sjukvård, men ändå. Tror att det är det. Men märk väl - eftersom vi inte pratat om det ordentligt så vet jag ju inte... Så som sagt - prata var det ja.
    Svårigheter att få barn är något som ligger mig nära hjärtat då det tog tre år för oss att ens plussa. Inga problem, hoppas det finns något jag kan säga som hjälper :) 

Jag och maken var överens om att börja skaffa barn, men när det dröjde började vi glida ifrån varandra. Jag var väldigt orolig medan han inte ens ville prata om risken att vi inte kunde på egen hand eller utredning. Han låtsades väldigt självsäker och bara tryckte det ifrån sig. När vi väl satt ner och pratade och jag gråtandes förklarade hur jag kände och min enorma oro kröp det fram att han egentligen var livrädd. Han var övertygad om att problemet låg hos honom och han ville inte veta det. Han ville fortsätta låtsas som att vi skulle kunna lika enkelt "som alla andra". Jag har ingen aning om hur det är med din kille, men det finns ju en möjlighet att han känner likadant. 

Det är svårt att kommunicera med varandra om saker som gör för ont, det är verkligen en utmaning. Är det möjligt att du kanske kan lägga fram din ståndpunkt utan att döma honom eller förvänta dig en viss respons tillbaka? Bara lägga fram hur ledsen du är över detta och hur det äter dig, utan att kräva honom på omedelbart svar? Du kanske kan säga att du vill förstå honom för att sätta igång tankarna hos honom, men inte kräva att han har ett färdigt svar på en gång? Det är ju trots allt en extremt svår och personlig fråga. 

Men det är väl en jättebra idé att prova lite tidigare :) Spermierna kan ju leva några dygn i kvinnan, så det ökar säkert chansen något. 

Jovisst är det ett stort ingrepp, på kvinnan i alla fall. Det är främst kvinnan som undersöks och behandlas, men det är klart att männen får en viss del också. Men innan det är dags för IVF kan många få annan behandling. IVF är ofta den extremaste behandlingen när inget annat hjälper, så det kan ligga långt bort. Men utredning kan vara bra att göra för att få koll på att allt står rätt till :)
  • Cyanea
    SmillaMarie skrev 2015-12-13 15:44:16 följande:
    Nej nej, det där är en myt. Min syster har haft fertilitetsproblem och läkaren rekomendarade att de skulle "ligga mycket" och ha sex lika intensivt som "tonåringar" och att det dessutom är bra för spermakvaliteten med regelbundna tömningar då det blir nya färska och snabbare springare.

Att det skulle vara bättre att hårdsats vid ÄL är inte aktuellt längre.
    Jag menade absolut inte att de ska "spara sats" så länge som möjligt, det skriver jag att det inte är bra för spermierna. Men det räcker oftast om man inte har någon typ av svårighet. Bättre att ha sex 1-2 ggr vid ägglossningen än att tvinga fram fler gånger då många män känner för stor press om de är tvungna att prestera fler gånger än de orkar med. Risken är att det blir noll samlag istället. Jag och maken har också fertilitetsproblem, makens spermier är få och kassa, så jag känner till vad som är optimalt mycket väl. 

Jag menar så här: bättre sex någon enstaka gång innan ägglossning än att tvinga sig till fler gånger och riskera att mannen tillslut inte vill/kan. Optimalt är ca var tredje dag, men en sats räcker långt så länge den inte är för gammal eller han nyss "tömt sig".
  • Cyanea

Det är nog ett ganska vanligt "problem" egentligen att folk inte har så mycket sex, framförallt när man försökt några månader. I början är det lätt/lättare att "pippa som kaniner", men när man försökt ett tag utan resultat tappar många lusten eller känner prestationsångest. 

• Cyanea
    Anonym (Sa) skrev 2015-12-13 17:07:04 följande:
    Precis, särskilt påtagligt blir det om ena eller båda har låg drift dessutom... Hur som helst så fick vi utredning ändå, även fast vi inte legat så mycket mer än att vi försökt pricka in äl!
    Eller hur. Tror egentligen inte att det är så många som har hög sexlust som man tror. Det kan vara rätt knixigt att månad efter månad få till det gång på gång vid råätt tidpunkt. Skönt att ni fick utredning utan att de krånglade :)
  • Cyanea
    Anonym (Oliggaren) skrev 2015-12-13 17:49:37 följande:
    Jag tror att det är lätt att glida ifrån varandra i bebisverkstadens spår, så då blir det ju extra viktigt att kommunicera ordentligt. Låter som att du och din man har lyckats bra på den fronten till sist. Kan ju hända att även min man är rädd att felet ligger hos honom, vilket kan vara jobbigt att ta in. Själv går jag och tror att det antingen ligger hos mig själv eller i det faktum att vi ligger för lite.

Ska prova att sexa lite tidigare än vanligt. Kanske hjälper.. Eller inte, det visar sig. Har även bestämt mig för att föra det här med utredning på tal. 
    O ja, det är tärande på alla sätt och vis. Trots att det varit tufft har det här gjort oss extremt starka som par, så det är inte alltid något negativt. Men det är viktigt att ta tag i det, framförallt om det ser ut att bli en lång process. 

Det låter jättebra att du ska prata med honom. Jag hoppas att han tar det bra. Glöm inte bort att du faktiskt är i din fulla rätt att ställa kravet att ni behöver prata om detta, även om man kan behöva portionera upp pratet i många delar och försöka att inte skuldbelägga någon. Det är inte bara hans känslor som spelar roll, dina är precis lika viktiga. 

Stort lycka till, uppdatera gärna hur det går :)
    Anonym (Länge!) skrev 2015-12-13 17:51:55 följande:
    Det är absolut inte en av de vanligaste orsakerna! Vanligast är fel på äl eller fel på spermierna. Sen kommer äggledarfel.upprepade missfall,prolaktinom,endometrios och annat som orsaker. Heminsemination är extremt låg chans att lyckas med faktiskt. Vid regelrätt insemination är chansen 10-15%. Och då har spermierna tvättats och sorterats och satsen har sprutats ända in i livmodern till skillnad mot hemmavarianten.
    Tack för att du påtalade detta, så slapp jag ;) Bra skrivet! 
  • Cyanea
    Anonym (mamma) skrev 2015-12-13 19:16:24 följande:
    Nej, Smillamarie har rätt, en gång runt äl är för lite. Har en väninna som hade liknande problem som TS och hon fick rådet att slänga äl-testet och ha sex ofta under rätt vecka. Äl-tester är inte perfekta och kan skapa stress istf att vara till hjälp. Väninnan och hennes sambo följde rådet och hon blev omgående gravid. Om jag varit IVF-utredare hade jag inte börjat någon utredning om paret bara haft sex en ggr/ägglossning.

Är man inte beredd att ta det "obehaget" att ha sex minst varannan dag (helst varje) runt äl ska man fundera på om man öht ska skaffa barn. Och det är vad jag tror är TS` egentliga problem, hennes man är inte särskilt pigg på barn än och därför blir det för lite sex. Paret borde snacka igenom detta först och främst. 
    Ok... Har du belägg för detta mer än vad din väninna sagt? 

Har som sagt gjort utredning och varit inne i fertilitetsvården ganska länge. Det är klart att man ökar chansen genom att ha sex oftare än en gång i månaden, det skriver jag också, men det finns liksom grader i helvetet så att säga. Kanske hade det gått lite fortare om man haft mer sex för att det då är lättare att pricka ÄL, men det räcker med någon gång före ÄL. Absolut, ÄL-tester är inte så pålitliga alls, så det är helt klart en utmaning att hitta exakt rätt datum på egen hand. Men har det dröjt mer än ett år innan man blivit gravid brukar det ändå vara något bakomliggande problem som försvårar det. Skulle allt funka 100% är sannolikheten stor att det funkat trots sex en gång i månaden kring ÄL. Sen kan allt vara normalt utan att det funkar inom året, men det är stor sannolikhet att något är fel. 

Varje dag är inte rekommendationen, utan två till tre gånger i veckan. Har man inte problem med spermieproduktionen är det säkert helt ok att ha sex varje dag, men om man som min man inte har så många och så bra simmare försämrar det chansen. 

Jag har genom mina år fått hundratals, kanske tusentals tips på hur man höjer fertiliteten varav de flesta baseras på "För mig funkade det att..." eller "min väninna blev gravid då....", och det har inte funkat för mig. När jag pratade med fertilitetsläkarna på Sahlgrenska slog de hål på så gott som alla dessa "tips", så jag förhåller mig extremt skeptisk till detta. Många har sina egna teorier om vad som gjorde susen den gången de faktiskt blev gravida, men allra oftast beror det på att det helt enkelt råkade bli en bra befruktning just den gången oavsett vilka krusiduller man gjort runtomkring. 
  • Cyanea
    Anonym (G) skrev 2015-12-13 23:08:54 följande:
    Du har helt rätt: det är var tredje dag ungefär som är optimalt. Att tömma tätare ger inte fler eller bättre spermier i utlösningen, så att knulla som kaniner ger inte nödvändigtvis större chanser.

Vi har samma problem som ni med manlig faktor + att vi dessutom inte ligger så ofta. Det tog oss därför jättelång tid att komma fram till att det faktiskt fanns ett problem. Vi tänkte att uteblivna graviditeter berodde på att vi inte hade sex tillräckligt frekvent.

Vi väntar nu andra barnet genom IVF. Tyvärr har fertilitetsproblemen inte direkt gjort att vårt sexliv blev bättre..

Till TS: en del av råden här i tråden som går ut på att pressa din man avråder jag dig starkt från: 1 Män är ofta ganska känsliga när det kommer till att ha sex på beställning (till slut kanske det varken blir bu eller bä, dvs uteblivet stånd med allt vad det innebär, frustration, tjafs och bråk) och 2. att lämna spermaprov kan vara mycket känsligt. Ingen man vill få svaret att det är hos dem som "felet" ligger, som om de är mindre/sämre män pga sämre spermiekvalitet. För en del är det värsta skräcken för mandomen. Det kan vara bra att ha det med sig när man tar upp sådana här saker med sin man.

Mitt råd till dig är att ge det några månader till. Du kan ha koll på din ägglossning, men kör inte sönder din relation för att ha ägglossningssex, dvs. tjata inte på honom om "nu måste vi ha sex". Fast du måste ju ändå ta det jobbiga snacket med din man att "nu har vi försökt/haft oskyddat sex i över ett år - hur ställer du dig till att vi kollar upp oss?".

Nej, ingen kommer att djupdyka in i ert sexliv vid en fertilitetsutredning, inte på det grundliga vis som du befarar. Ni uppger att ni har sex kring ägglossning bara och det stämmer ju.
    Bra info och bra råd till TS :) Kan bara instämma med dig.

TS: Ju mindre ni har sex, ju viktigare är det att ni har det under trevliga former. Jag hann snappa upp att maken tyckte att det var en jobbig prestation ganska tidigt (tack och lov) innan han fick några större problem med det. Jag talade sällan om när jag hade ägglossning utan försökte bygga upp en mysig stämning när jag visste att det började bli dags och försökte göra det till något vi båda uppskattade. Vi båda jobbade mycket med att kommunicera vad vi tyckte om, så de dagar han var mer sugen blev det mer på mina villkor, när jag ville var det mer på hans villkor. Kanske vore det något? Jag tänker fortfarande inte att ni ska hålla på som kaniner, utan mest få till det någon extragång eller åtminstone inte känna press den gång ni har sex. 
  • Cyanea

Menar ni på allvar att man blir en sämre förälder för att man inte vill ha sex ofta? Att man är mindre redo och besluten att få barn för att man inte har sex mer än någon gång då och då? Då ligger jag risigt till, har inte velat ha sex med maken alls sedan jag blev gravid. Och då det är ett IVF-barn är det visst ett helt kärlekslöst barn... Aj fan. 

• Cyanea
    irrbloss_83 skrev 2015-12-15 19:05:28 följande:
    Som ytterligare en av familjelivs ofrivilligt barnlösa måste jag bara kommentera sista stycket i ditt inlägg.

Min upplevelse var att det i början av verkstadstiden, kanske första året eller så, var romantiskt och lite spännande att försöka få barn. Men ju fler ägglossningar man får som sedan följs av den gruvliga besvikelse mensen innebär, desto mindre romantiskt och mer planerat blir det. Det hela blev åtminstone för mig förenat med en viss ångest, både sexet eftersom jag undrade vad det var för fel (för ofta/för sällan/fel ställningar/whatever) och min egen kropp och menscykel.
    Min upplevelse är att den press och stress som följer med infertilitet är väldigt svår att förstå för den som själv inte varit där, och jag tycker att jag får stöd för min upplevelse i alla de människor som kommer med välvilliga kommentarer om att slappna av/resa bort osv. Det är lätt att säga, men efter den 36:e ägglossningen är det liksom inte så lätt längre.

Jag tror också det är väldigt vanligt att det till sist blir kalendern snarare än lusten och attraktionen som styr när man har sex. Det är förstås olika för alla men det verkar åtminstone finnas en sån trend bland barnlösa par. Det är förstås väldigt bra om man verkligen kan njuta av varandra trots barnlöshet, men i verkligheten är det nog ofta så att sex går från att vara enbart ett uttryck för intimitet till en aktivitet med ett specifikt syfte, ett syfte som man gång på gång misslyckas med.
    Bra skrivet! Instämmer helt med dig. För oss har sexlivet tack och lov varit bra genom hela processen, men jag har mer än full förståelse för de som inte orkar efter ett tag. De flesta jag pratat med som också är ofrivilligt barnlösa får förr eller senare problem med sexlivet, även de vars förhållande stärkts enormt genom kämpandet.
Svar på tråden Märkligt "fertilitetsproblem"