• Anonym (Oliggaren)

Märkligt "fertilitetsproblem"

Hej alla!

Känner mig så förtvivlad och vet inte vad jag ska göra. Jag har ända sedan jag blev klar med min utbildning och fick ett fast jobb (dvs från hösten 2013) velat ha barn tillsammans med min man som jag varit tillsammans med i åtta år. Han har inte riktigt varit med på noterna, men i december förra året ändrade han sig tack och lov och vi började försöka.

Vi har inte blivit med barn än. Har BIM på tisdag, men känner mig som precis som vanligt två dagar innan mens -dvs brösten har precis slutat ömma, så som de brukar två dagar innan mensen kommer. Och då kommer vi ha passerat den magiska gränsen "försökt ett år" vilket gör att vi klassas som ofrivilligt barnlösa, enligt hur jag har förstått att det definieras. Men här kommer min fundering in gällande vårt "fertilitetsproblem". Jag och min man har ganska sällan sex. Han har aldrig haft någon vidare sexlust, så nu när vi bestämde oss för barn för ett år sedan har jag testat med ÄL-stickor och vid utslag har vi haft sex samma dag eller dagen efter. Alltid bara fått till det en gång per ÄL. När jag läser här på FL så ser jag att folk självklart ligger i som kaniner runt ÄL - något som jag själv gärna hade gjort om min man hade gått med på det. 

Nu tänker jag att detta kanske spelar in i att vi inte blivit gravida än. Om vi skulle söka hjälp, alltså en utredning, skulle de då inte bara säga: "gå hem och ligg mer"..? Blir förtvivlad över detta. Känns som att vi inte ger det en hel chans. Min man vill heller inte göra en IVF eller så, om det skulle bli aktuellt. Jag är 28 år gammal och känner att jag börjar bli stressad. Funderar ibland på att lämna honom, men älskar honom mycket, och är rädd att inte hinna hitta någon ny :´( Ibland tänker jag att jag ska sätta någon mental deadline, typ har vi inte blivit gravida innan sommaren och han inte heller då går med på utredning så lämnar jag. Men sådana tankar ger mig också panik! 

Förlåt, lite rörigt inlägg det här kanske.. Men vill bara bolla med någon! Känner mig så ensam i det här :((( Tacksam för lite input <3

/Oliggaren

• Svar på tråden Märkligt "fertilitetsproblem"
  • Anonym (Sara)

Men herregud, du är 28 år, och ni har bara sex en gång varje månad (som räknas). Klart det kan ta tid då, men du har ju många år på dig.

Sedan om ni går till läkare, så behöver ni ju inte berätta att ni ligger så sällan.

• Anonym (Oliggaren)
    Anonym (Sara) skrev 2015-12-13 13:19:36 följande:

Men herregud, du är 28 år, och ni har bara sex en gång varje månad (som räknas). Klart det kan ta tid då, men du har ju många år på dig.

Sedan om ni går till läkare, så behöver ni ju inte berätta att ni ligger så sällan.

Ja, det känns väldigt lite. Tänker att det borde spela in att vi inte blivit gravida. Ofrivillig barnlöshet är ju "efter ett års REGELBUNDNA" samlag utan skydd...
  • Cyanea

Oj, det är ett lite knivigt problem detta, TS. 

Rent krasst räcker det absolut med att man har sex någon enstaka gång strax före ägglossning. Det är inte alltid bättre att ha massor med sex, för simmarna blir liksom allt färre när de pumpas ut med korta intervaller ;) Då är det bättre att tajma när man är fertil och göra det ordentligt. Spermierna blir något bättre om han inte "lagrar dem" för länge heller. 

Jag hade nog rekommenderat att ansöka om att få göra utredning. Hade ni inte haft sex kring ägglossning under ett års tid är det ju ingen idé, men har ni det, även om det inte är mycket sex, så tror jag inte att de rynkar pannan det minsta. Det är långt från alla som klarar att ha mycket sex, jag känner folk som har t.ex. vestibulit (det gör riktigt ont att ha sex för kvinnan) och de kan ju inte heller ha massor med sex. 

Däremot känns det ju problematiskt att din partner verkar så avigt inställd, om jag förstått det hela rätt? Det känns oroande att ni är så långt ifrån varandra i det här. Utredning och framförallt IVF är tuffa grejer, och det blir inte lättare. Utan en bra kommunikation är risken stor att ni inte klarar det som par om ni redan har slitningar. 

Det känns som att det mest akuta är att förstå varandra. Han behöver förstå din barnlängtan och pressen du känner när han inte är villig att göra det som krävs för att ni ska bli föräldrar. Du behöver få insikt i varför han verkar så motvillig. Det kan ju vara så att han inte vill ha barn än, och då är det förstås ett problem då man inte kan och bör övertala någon att bli förälder mot sin vilja, samtidigt som han måste förstå att det finns en stor risk att du lämnar honom om han inte kan möta dig halvvägs. Ni behöver helt enkelt någon form av kompromiss, och ni behöver kommunicera rakt till varandra istället för att var och en hålla sina tankar inom sig. 

Sen måste jag erkänna att jag inte förstår varför han är emot IVF då han har den enkla delen, det är du som måste genomgå diverse ingrepp - inte han. Eller kanske är det så att han faktiskt är väldigt rädd att få reda på att det är något problem hos honom? Vad vet jag... 

Hur som helst önskar jag dig stort lycka till. 

• yodi

har ni sex när du har äl eller när det börjar närma sig?

det jag tänkte på är att om ni har sex precis vid äl eller efter så kanske sperman inte hinner fram, kanske prova och ta det någon dag tidigare i cykeln.

• Anonym (O)

Man är ofrivilligt barnlös efter två år av försök.

Upp till ett år räknas som helt normalt att det tar.

Men efter ett år har man rätt att göra en utredning. Det dom kan komma fram till då är ju om någon av er har svårigheter med att skaffa barn. Men jag tänker, hjälps det, om han ändå inte vill göra ivf? Ni kan ju få göra insemination. Men jag antar att det inte heller är på tapeten? För hans "jobb" är ju samma i båda fallen.

Jobbig situation du är i! Ni kanske skulle behöva ta ett ordentligt snack om hela erat förhållande, inte bara barnaskapandet och se vart ni hamnar.

• Anonym (Oliggaren)
    Cyanea skrev 2015-12-13 13:49:26 följande:

Oj, det är ett lite knivigt problem detta, TS. 

Rent krasst räcker det absolut med att man har sex någon enstaka gång strax före ägglossning. Det är inte alltid bättre att ha massor med sex, för simmarna blir liksom allt färre när de pumpas ut med korta intervaller ;) Då är det bättre att tajma när man är fertil och göra det ordentligt. Spermierna blir något bättre om han inte "lagrar dem" för länge heller. 

Jag hade nog rekommenderat att ansöka om att få göra utredning. Hade ni inte haft sex kring ägglossning under ett års tid är det ju ingen idé, men har ni det, även om det inte är mycket sex, så tror jag inte att de rynkar pannan det minsta. Det är långt från alla som klarar att ha mycket sex, jag känner folk som har t.ex. vestibulit (det gör riktigt ont att ha sex för kvinnan) och de kan ju inte heller ha massor med sex. 

Däremot känns det ju problematiskt att din partner verkar så avigt inställd, om jag förstått det hela rätt? Det känns oroande att ni är så långt ifrån varandra i det här. Utredning och framförallt IVF är tuffa grejer, och det blir inte lättare. Utan en bra kommunikation är risken stor att ni inte klarar det som par om ni redan har slitningar. 

Det känns som att det mest akuta är att förstå varandra. Han behöver förstå din barnlängtan och pressen du känner när han inte är villig att göra det som krävs för att ni ska bli föräldrar. Du behöver få insikt i varför han verkar så motvillig. Det kan ju vara så att han inte vill ha barn än, och då är det förstås ett problem då man inte kan och bör övertala någon att bli förälder mot sin vilja, samtidigt som han måste förstå att det finns en stor risk att du lämnar honom om han inte kan möta dig halvvägs. Ni behöver helt enkelt någon form av kompromiss, och ni behöver kommunicera rakt till varandra istället för att var och en hålla sina tankar inom sig. 

Sen måste jag erkänna att jag inte förstår varför han är emot IVF då han har den enkla delen, det är du som måste genomgå diverse ingrepp - inte han. Eller kanske är det så att han faktiskt är väldigt rädd att få reda på att det är något problem hos honom? Vad vet jag... 

Hur som helst önskar jag dig stort lycka till. 

Cyanea - Tack för ditt reflekterande och fina svar. Brukar se att du skriver ganska mycket här på FL och tycker alltid du har så kloka saker att säga, speciellt om svårigheter att bli gravid. Så tack <3

Visst har du rätt i att vi behöver prata mer om den här saken, För mig har det blivit att det blev en sådan kamp att först få med honom på göra-barn-resan, så när det väl blev ett "ja" från hans sida så har jag känt att jag ska vara "tacksam" att det är så och att jag inte ska ligga på och pressa med min oro och andra känslor och tankar kring det här. Just nu är jag på något vis orolig att ett riktigt ordentligt snack om det här ska göra att han får prestationsångest och får ännu svårare med allt. Därför har jag i viss mån undvikit det här. Jag har sagt att jag längtar och att jag är ledsen när jag får mens igen och igen, gråtit någon gång också, men jag har nog inte involverat honom och visat hela registret av den förtvivlan jag känner så mycket som han och jag skulle behöva. 

Gällande sexfrekvensen runt ÄL så har jag också tänkt att det räcker egentligen med en gång. Några gånger tror jag att vi fått till det lite för sent (kanske två gånger?), vilket kan ha satt ned chanserna (som någon annan här svarat också). 

Det jag tror skrämmer honom med IVF är att det är ett ganska stort ingrepp i integriteten. Någon ska fråga frågor om ens intima liv, någon ska undersöka ens kropp..etc. Så är det väl i och för sig med all sjukvård, men ändå. Tror att det är det. Men märk väl - eftersom vi inte pratat om det ordentligt så vet jag ju inte... Så som sagt - prata var det ja.
  • Anonym (Oliggaren)
    yodi skrev 2015-12-13 13:50:05 följande:

har ni sex när du har äl eller när det börjar närma sig?

det jag tänkte på är att om ni har sex precis vid äl eller efter så kanske sperman inte hinner fram, kanske prova och ta det någon dag tidigare i cykeln.

Vid positivt utslag på stickan försöker vi få till det samma dag eller dagen efter. I de flesta fall så har det blivit dagen efter. Har tänkt som du säger att det nog skulle vara värt att prova någon dag tidigare, spermierna ligger ju då och väntar på ägget. Har läst någon stans att optimalt egentligen är 1-2 dagar före ÄL, något jag läst ganska nyss och alltså inte har vetat om när vi började verkstaden.
  • Anonym (Oliggaren)
    Anonym (O) skrev 2015-12-13 13:59:06 följande:

Man är ofrivilligt barnlös efter två år av försök.

Upp till ett år räknas som helt normalt att det tar.

Men efter ett år har man rätt att göra en utredning. Det dom kan komma fram till då är ju om någon av er har svårigheter med att skaffa barn. Men jag tänker, hjälps det, om han ändå inte vill göra ivf? Ni kan ju få göra insemination. Men jag antar att det inte heller är på tapeten? För hans "jobb" är ju samma i båda fallen.

Jobbig situation du är i! Ni kanske skulle behöva ta ett ordentligt snack om hela erat förhållande, inte bara barnaskapandet och se vart ni hamnar.

Jaha, tack för att du påpekade när man "per definition" räknas som ofrivilligt barnlös :)

Jo, nog bör vi ha ett snack om alltihopa. Så är det. Både relationen och ev. framtida utredningar/IVF-försök. Eller vad det nu leder till allt det här.
  • Anonym (Länge!)

Vad jag vet räknas det som ofrivillig barnlöshet efter 2 år just för att det är först då man får kvar bara de där som inte kan få barn spontant. Ja,vissa kan ändå förstås trots allt, men majoriteten blir gravida inom 2 år. Efter ett år får man göra utredning i vissa landsting ( inte vårt) så gör ni det. Behöver inte alls betyda att ni verkligen har svårt och är infertila, men då får ni svar. Och blir svaret att IVF krävs så vet ni det-och måste ta ställning. IVF är en väldigt bra chans till barn! Glad Mannens enda insats är i sammanhanget liten -men ack så viktig i.o.f.s! Tungan ute - så för hans del finns det inte mycket att gruva sig för vad gäller IVF. Men börja med utredningen och se vart det leder. Som i allt vad gäller relationer och problem måste man prata ihop sig så man går mot samma mål. Hoppas ni hittar det!

• Anonym (Oliggaren)
    Anonym (Länge!) skrev 2015-12-13 15:25:14 följande:

Vad jag vet räknas det som ofrivillig barnlöshet efter 2 år just för att det är först då man får kvar bara de där som inte kan få barn spontant. Ja,vissa kan ändå förstås trots allt, men majoriteten blir gravida inom 2 år. Efter ett år får man göra utredning i vissa landsting ( inte vårt) så gör ni det. Behöver inte alls betyda att ni verkligen har svårt och är infertila, men då får ni svar. Och blir svaret att IVF krävs så vet ni det-och måste ta ställning. IVF är en väldigt bra chans till barn! Glad Mannens enda insats är i sammanhanget liten -men ack så viktig i.o.f.s! Tungan ute - så för hans del finns det inte mycket att gruva sig för vad gäller IVF. Men börja med utredningen och se vart det leder. Som i allt vad gäller relationer och problem måste man prata ihop sig så man går mot samma mål. Hoppas ni hittar det!

Jo, jag börjar mer och mer tänka på det här med utredning. Vet inte hur jag ska få med mannen bara. Men som sagt, det är ju viktigt att prata om allt detta först. Helt riktigt att man måste prata om saker så är det. Hehe, kanske ska visa honom min trådstart här på FL :D
Svar på tråden Märkligt "fertilitetsproblem"