Inlägg från: Anonym (Heminsemination) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Heminsemination)

Märkligt "fertilitetsproblem"

Jag vill bara inflika att "lite sex" är en av de vanligaste orsakerna till ofrivillig barnlöshet, så ni är långt från ensamma.

Känner du till heminsemination? Det funkade för mig och min kille, och avlägsnade lite av den tråkiga sexpressen som lätt uppkommer när man försökt ett tag.

Anonym (Länge!) skrev 2015-12-13 17:51:55 följande:
    Det är absolut inte en av de vanligaste orsakerna! Vanligast är fel på äl eller fel på spermierna. Sen kommer äggledarfel.upprepade missfall,prolaktinom,endometrios och annat som orsaker. Heminsemination är extremt låg chans att lyckas med faktiskt. Vid regelrätt insemination är chansen 10-15%. Och då har spermierna tvättats och sorterats och satsen har sprutats ända in i livmodern till skillnad mot hemmavarianten.
    Det var vad vår fertilitetsläkare sa iallafall, och tydligen har fler i tråden fått höra det. Som jag förstod det är det bland det vanligaste men att det inte brukas nämnas då det inte är ett fysiskt problem per se.

Givetvis är heminsemination lägre chans att lyckas än vanligt ligg men det är ett utmärkt sätt att komplettera med om mer sex är uteslutet. 10-15% chans är väl per insemination, vid heminsemination kan man ju göra det mycket oftare och då bör ju siffrorna gå upp. Jag är iaf nöjd med att vi vågade prova eftersom jag nu är i vecka 16 :)
    Anonym (mamma) skrev 2015-12-13 19:16:24 följande:
    Är man inte beredd att ta det "obehaget" att ha sex minst varannan dag (helst varje) runt äl ska man fundera på om man öht ska skaffa barn. Och det är vad jag tror är TS` egentliga problem, hennes man är inte särskilt pigg på barn än och därför blir det för lite sex. Paret borde snacka igenom detta först och främst. 
    För kännedom har inte alla ett lika okomplicerat förhållande till sex som du tycks ha. Var vänlig och respektera det istället för att leka hemmapsykolog och påstå att TS man inte vill skaffa barn, för det vet du inte.
    Anonym (Sticktotheglue) skrev 2015-12-14 19:49:30 följande:
    Närhet, intimitet och sex är själva "limmet" i ett kärleksförhållande. Om detta gått (helt?) förlorat så tycker jag man bör ifrågasätta ett gemensamt föräldraskap. Barnet är en kärleksförklaring.
    Men vad är detta? Givetvis kan man ha ett bra och fint förhållande med mängder av närhet och intimitet även om man har mindre sex än normen. Varför skulle det innebära att man är sämre rustade för ett kommande föräldraskap? Trams. Hur ser du på barn som blivit till på andra sätt än via kärleksfullt sex? Tänk på hur du uttrycker dig...
    Anonym (fertil) skrev 2015-12-14 21:22:03 följande:
    Anonym (Heminsemination) skrev 2015-12-14 20:02:42 följande:
    Varför skulle det innebära att man är sämre rustade för ett kommande föräldraskap? Trams. Hur ser du på barn som blivit till på andra sätt än via kärleksfullt sex? Tänk på hur du uttrycker dig...
    Skribenten menar bara på ett vanligt sexnormativt sätt, att par som inte har sex längre kommer inte att vara ett par så länge till. Inte att man nödvändigtvis blir sämre föräldrar, bara att man antagligen inte kommer att vara föräldrar tillsammans särskilt länge, så vad är då poängen med att skaffa barn ihop? Eller så fattar jag det i alla fall (utan att för den skull hålla med hen).
    Varför skulle man inte vara ett par så länge för att man har mindre sex än normen? Fattar inte.
    Påven Johanna skrev 2015-12-14 21:28:29 följande:

Har man sex en gång i månaden (12 samlag per år) så tycker jag att man ska betala sina IVF-försök och behandlingar själv.

Oavsett vad det beror på?
    Anonym (Sticktotheglue) skrev 2015-12-15 07:04:15 följande:
    Rätt uppfattat.
    TS skriver själv att hon funderar på att lämna. Uppenbart att "något" fattas henne i förhållandet. Intimitet, närhet... ja, kanske till och med sex!

Så förskräckligt normbrytande kan det väl inte vara, att som jag tycka sex är en självklar ingrediens för en sund, levande och växande relation! Vad tror ni folk mest av allt har som orsak att skilja sig för?

Klart man kan skaffa barn med en "kompis" också. Självklart. Jag tror dock det krävs ett lite större engagemang och framför allt mer passion för att det gemensamma föräldraskapet ska lyckas.

I TS fall är engagemanget ensidigt. Inte så goda förutsättningar.
    Nej tvärtom, du är inte normbrytande utan verkar istället ha en ganska snäv och vanlig syn på hur intimitet i ett förhållande ska se ut. Bara för att man har sex mer sällan än gemene man betyder inte det att man lever "med en kompis". 
    Anonym (Sticktotheglue) skrev 2015-12-15 18:37:48 följande:
    Med norm menas det synsätt som är mest vedertaget, allmänt och accepterat av flertalet människor i ett samhälle.
    Det som är normbrytande är tvärtom.

Majoriteten på tråden haglar spe när jag skriver att sex är en nödvändig ingrediens i en kärleksrelation. Normen är alltså att sex INTE är av stor betydelse för ett kärleksfullt, långvarigt och passionerat förhållande.

Men du menar alltså att min åsikt är "snäv och vanlig". Som i norm? Varför, undrar jag, reagerar då så många med bestörtning över mina inlägg...

Jag tycker du trasslar in dig i begreppen och lyckas mena absolut ingenting med det du säger.

Man har sex i ett NORMalt förhållande. Utan sex tenderar förhållanden spricka. Sällan blir heller barn gjorda.

Undantag finns säkert, men dessa är inte helt vanliga och NORMala!
    Ja, dina åsikter hör till normen, och jag personligen anser att den synen på sex och samlevnad är mycket snäv och begränsande. Jag tror (vet) att man kan ha utmärkta nära och härliga förhållanden, fyllda med närhet och intimitet även om man inte har sex så ofta. Jag har inte uppfattat att du blir påhoppad i tråden, tvärtom är det väl flera som ojat sig över hur man kan ha sex så sällan och uttalat sig oerhört dömande kring det utan att reflektera vilka orsaker som kan ligga bakom förutom "han vill nog inte ha barn egentligen" och "förhållandet är på väg utför".
Svar på tråden Märkligt "fertilitetsproblem"