Anonym (ensam i tvåsamhet) skrev 2015-12-17 12:02:46 följande:
Hej,
Jag är inte ensam men jag känner mig ensam, han vill inte ha barnet och vi kan inte prata om framtiden, han har inte följt med på något ultraljud eller bm-besök. Han säger att han älskar mig men det var inte så här han ville. Jag är i vecka 25 och jag mår bra, så det är inte synd om mig, men det känns så fel och konstigt att inget fokus läggs på mig eller att det kommer en bebis om tre månader. Han frågar aldrig hur jag mår eller om saker ser bra ut.
Jag har köpt kläder och ordnat vagn och förstår att allt annat kommer jag också få fixa, jag vet inte om han kommer vara med på förlossningen, men jag behöver honom inte där. Jag känner mig ensam, jag kommer förstås lämna honom om han inte kommer älska bebisen. Förstår att jag inte kvalar in i den här gruppen, men känner mig ensam även fast jag inte riktigt är det. Jag håller färgen inför omgivningen, jag har inte hjärta att säga till folk att barnet inte är önskvärt av sin pappa, jag hoppas ju att det ska utvecklas på ett bra sätt och att han ska komma att älska sitt nya barn, precis som han gör med de 2 han redan har.
Tänker på alla er och skickar massor med styrkekramar!
![{#emotions_dlg.flower} {#emotions_dlg.flower}](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-flower.gif)
![Hjärta Hjärta](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-heart.gif)
Ensam i tvåsamhet. Jag känner igen mig i dig. Jag är också ensam i en tvåsamhet men det kommer troligtvis sluta i att jag ligger på förlossningen ensam om ett par månader med en nyfödd son i mina armar.
Att skaffa barn var ett gemensamt beslut som jag tog tillsammans med min sambo. Det har varit tufft sen jag blev gravid, jag blev gravid med tvillingar men fick missfall på det ena, men jag har ändå en frisk pojke som växer sig starkare varje dag. Jag har även haft ont och varit orolig under större delen av graviditet (är i v 21 nu) och jag trodde verkligen att min partner skulle stå vid min sida genom allt det här som vi/jag går igenom. Men för två veckor sen visade det sig att han har kärat ner sig i en kollega på jobbet. Jag har bett honom om och om igen att inte lämna mig och vårat barn, men för två veckor sen berättade han att han egentligen aldrig ville ha barn med mig. Han säger att han älskar mig och att han bara gjorde det för min skull, för att det var vad jag ville. Kan även tillägga att vi är förlovade och att vi hade planerat att gifta oss i sommar. Förlovningen är nu bruten och allt är lagt på is nu, eftersom han inte kan bestämma sig eller vet vad han vill.
Jag är totalt förkrossad. Jag trodde aldrig att jag skulle stå i den situationen att min "livspartner" skulle tänka tanken på att lämna mig för en kvinna. Och att han skulle gå bakom ryggen på mig och ändå vara fräck nog att be mig att stanna kvar vid hans sida medan han reder ut vad han vill. Kvinnan på hans jobb är också i en relation och vare sig min partner eller den andra kvinnan har fattat något beslut ännu hur de vill gå vidare.
Jag trodde att han hade brutit upp med henne när jag kom på honom för två veckor sen, men de har fortsatt relationen och i fredags kom ytterligare detaljer fram kring otrohet. Och jag har varit så jäkla patetisk. Jag har suttit i vår säng sen i fredags och bett honom på mina bara knän att välja mig, att älska mig och att vara med mig. Jag har gråtit i panik över att bli lämnad ensam och sagt om och om igen att jag inte är villig att ge upp drömmen om den familj jag trodde vi skulle få tillsammans. Min partner tycker såklart att det här är fruktansvärt jobbigt och han skäms oerhört över alla lögner och svek han har utsatt mig för. Men han kan inte fatta ett beslut just nu säger han, eftersom det är för mycket som han behöver reda ut innan han vet vad han vill.
Jag förstår ju att jag borde lämna honom men Hur finner man styrkan i att ta steget och vara ensam? Jag vill absolut inte att han ska ha makten att bestämma utgången på mitt liv och jag vill inte vänta på att honom att reda ut vad det är han vill. Det enda jag vill är att han ska säga att han älskar mig och bara mig, att vi ska göra det här tillsammans.
Jag har äntligen funnit kraften i att åka ifrån honom och sitter just nu på ett färdmedel bort ifrån vårt gemensamma hem och våra två katter. Det sista han sa innan jag gick var att han inte ville att jag skulle ge upp honom riktigt ännu och jag svarade att jag inte kan lova honom det, för det är ju trots allt han som har valt det här. Han har valt henne framför mig, hela tiden. Han har offrat hela vår relation och framtid, för en fling på jobbet. Det känns så otroligt förnedrande att vår framtid som mamma och pappa till vår ofödda son inte betyder mer honom än hans fling på jobbet.
Om det finns en gud, så hoppas jag att det är nu hen ger mig styrka att fatta egna beslut och reda ut allt det här själv. För mig och mitt barns skull. Men jag är livrädd. Har ingen hur jag ska klara av det eller hur ni andra finner det inom er. Tycker att ni är otroligt starka och modiga. Önskar att jag kunde vara mer som er.
Just nu är det ingen mer än jag, min partner och min partners familj som vet hur läget är. Jag är på väg till mina föräldrar nu som inte har en aning om vad som har hänt. De tror att min partner är hemma sjuk över jul. Jag inte vågar berätta sanningen om otroheten för dem. Dels skäms jag över att vara gravid och att bli lämnad, dels är jag rädd för vad dem ska säga och dels är jag rädd för att bli påverkad i mitt beslut. Samtidigt hade det varit så himla skönt att ha någon att prata med. Eller skriva med. Därav detta alldeles för långa inlägg med alldeles för mycket känslor och tankar som jag är oerhört ensam med just nu.