Inlägg från: Tt8591 |Visa alla inlägg
  • Tt8591

Graviditetspenning

Hej, ska ansöka om graviditetspenning o jobbar på biltema både café och på golv, vad är viktigt att få med? Är lite osäker på vad som styrker att jag får gå hem tidigare..

Med vänlig hälsning, Thessan

• Svar på tråden Graviditetspenning
  • Tt8591

Märker redan nu att det inte går att bära tunga bilbatterier eller bära tungt från höga/låga pallar, samt att i cafét är det mycket värme och trångt, har redan brännt mig och vet inte hur detta ska bli med magen sen:) hur formulerar man detta bland annat?

Eleonor01 skrev 2015-12-09 22:26:19 följande:

Förlåt om jag är finkänslig men varför kan du inte jobba hela tiden?

• Tt8591

Betonggolv, trånga utrymmen, att jag inte kommer kunna nå vissa grejer för att göra ett komplett arbete, mycket öppna ytor vid varma grillar som man lätt kan bränna sig på osv. Kassan kan också vara fysiskt krävande om man sitter/ står där länge osv?!

Kvinna30plus skrev 2015-12-09 22:31:11 följande:

Graviditetspenning får man om jobbet är fysiskt krävande om inte arbetsgivaren kan ge en andra arbetsuppgifter. Hur kan stå i café vara för fysiskt ansträngande? Kanske kan du få sitta i kassa annars? Jag fick gravpeng men j mitt jobb innebär bland annat å klättra upp på tak å andra likvärdiga fysiska moment. Så man kände sig lite klumpig när man skulle upp på tak i 7 månaden men det gick ;)

Man kan även få gravpeng om farlig miljö, buller etc.

• Tt8591

Många på mitt jobb har nämligen fått graviditetspenning, det är bland annat df jag undrar lite hur man ska formulera sig. Sen förstår jag att det kan skilja mkt från olika jobb. Men ex så har vi krav att städa enligt anticimex varje vecka i cafét och det kommer vara omöjligt för mig att utföra ordentligt. Golvet har sina nackdelar också, och att sitta/stå i kassan 8h kommer också vara fysiskt ansträngande för kroppen då det är betonggolv. Hm..

Kvinna30plus skrev 2015-12-09 22:41:48 följande:

Tror inte du kommer få det beviljat. Det är milslång skillnad mot att klättra upp på en tvåvåningshus med utvändig stege ta sig över till takstege å sen ta sig ner igen....som jämförelse för vad man får d beviljat för. Å trånga utrymmen? Har svårt å tänka mig att man får det för ditt arbete eller kassajobb. Men försöka kan du ju alltid.....du måste dock be arbetsgivaren om andra arbetsuppgifter först å kan de inte ge dig d så kan man ansöka....

• Tt8591

Har också förstått det, men man kan ju alltid försöka som du säger :)

Preggo151220 skrev 2015-12-09 22:48:39 följande:

Skriv de du skriver här, de som du tror att du inte kommer kunna klara av. Sen är de bara hoppas på att få de godkänt, de ska vara ganska svårt dock har jag hört :/

• Tt8591

Eller hur, de kommer jag inte göra, då får man stå ut :) ..

Preggo151220 skrev 2015-12-09 22:57:33 följande:

Precis, skadar inte att försöka. Varför slösa på sina mammadagar lixom :)

• Tt8591

Får kolla med dem.

Ellie skrev 2015-12-09 22:59:23 följande:

Fråga då dem på ditt jobb i första hand hur de har formulerat sig, det är nog säkrast att någon med samma arbetsplats ger tips.

Svar på tråden Graviditetspenning