• Tt8591

Graviditetspenning

Hej, ska ansöka om graviditetspenning o jobbar på biltema både café och på golv, vad är viktigt att få med? Är lite osäker på vad som styrker att jag får gå hem tidigare..

Med vänlig hälsning, Thessan

• Svar på tråden Graviditetspenning
  • Tt8591

Märker redan nu att det inte går att bära tunga bilbatterier eller bära tungt från höga/låga pallar, samt att i cafét är det mycket värme och trångt, har redan brännt mig och vet inte hur detta ska bli med magen sen:) hur formulerar man detta bland annat?

Eleonor01 skrev 2015-12-09 22:26:19 följande:

Förlåt om jag är finkänslig men varför kan du inte jobba hela tiden?

• Kvinna30plus
    Tt8591 skrev 2015-12-09 22:23:07 följande:

Hej, ska ansöka om graviditetspenning o jobbar på biltema både café och på golv, vad är viktigt att få med? Är lite osäker på vad som styrker att jag får gå hem tidigare..

Med vänlig hälsning, Thessan

Graviditetspenning får man om jobbet är fysiskt krävande om inte arbetsgivaren kan ge en andra arbetsuppgifter. Hur kan stå i café vara för fysiskt ansträngande? Kanske kan du få sitta i kassa annars? Jag fick gravpeng men j mitt jobb innebär bland annat å klättra upp på tak å andra likvärdiga fysiska moment. Så man kände sig lite klumpig när man skulle upp på tak i 7 månaden men det gick ;)

Man kan även få gravpeng om farlig miljö, buller etc.
  • Tt8591

Betonggolv, trånga utrymmen, att jag inte kommer kunna nå vissa grejer för att göra ett komplett arbete, mycket öppna ytor vid varma grillar som man lätt kan bränna sig på osv. Kassan kan också vara fysiskt krävande om man sitter/ står där länge osv?!

Kvinna30plus skrev 2015-12-09 22:31:11 följande:

Graviditetspenning får man om jobbet är fysiskt krävande om inte arbetsgivaren kan ge en andra arbetsuppgifter. Hur kan stå i café vara för fysiskt ansträngande? Kanske kan du få sitta i kassa annars? Jag fick gravpeng men j mitt jobb innebär bland annat å klättra upp på tak å andra likvärdiga fysiska moment. Så man kände sig lite klumpig när man skulle upp på tak i 7 månaden men det gick ;)

Man kan även få gravpeng om farlig miljö, buller etc.

• Eleonor01
    Tt8591 skrev 2015-12-09 22:36:08 följande:

Betonggolv, trånga utrymmen, att jag inte kommer kunna nå vissa grejer för att göra ett komplett arbete, mycket öppna ytor vid varma grillar som man lätt kan bränna sig på osv. Kassan kan också vara fysiskt krävande om man sitter/ står där länge osv?!

Tvivlat på att di kommer få det. Msn kan ta ut fp from 60 dagar innan fl. graviditetspenning är till för farliga miljöer etc som skrivits tidigare. Dessutom finns det en fråga om förflyttning å det borde väl gå alldeles utmärkt att sitta i kassan istället?

Söka kan du alltid men arbetsgivaren skall också lämna sin version å de får frågan om förflyttning

Lycka till
  • Kvinna30plus
    Tt8591 skrev 2015-12-09 22:36:08 följande:

Tror inte du kommer få det beviljat. Det är milslång skillnad mot att klättra upp på en tvåvåningshus med utvändig stege ta sig över till takstege å sen ta sig ner igen....som jämförelse för vad man får d beviljat för. Å trånga utrymmen? Har svårt å tänka mig att man får det för ditt arbete eller kassajobb. Men försöka kan du ju alltid.....du måste dock be arbetsgivaren om andra arbetsuppgifter först å kan de inte ge dig d så kan man ansöka....
  • Preggo151220

Skriv de du skriver här, de som du tror att du inte kommer kunna klara av. Sen är de bara hoppas på att få de godkänt, de ska vara ganska svårt dock har jag hört :/

• Tt8591

Många på mitt jobb har nämligen fått graviditetspenning, det är bland annat df jag undrar lite hur man ska formulera sig. Sen förstår jag att det kan skilja mkt från olika jobb. Men ex så har vi krav att städa enligt anticimex varje vecka i cafét och det kommer vara omöjligt för mig att utföra ordentligt. Golvet har sina nackdelar också, och att sitta/stå i kassan 8h kommer också vara fysiskt ansträngande för kroppen då det är betonggolv. Hm..

Kvinna30plus skrev 2015-12-09 22:41:48 följande:

Tror inte du kommer få det beviljat. Det är milslång skillnad mot att klättra upp på en tvåvåningshus med utvändig stege ta sig över till takstege å sen ta sig ner igen....som jämförelse för vad man får d beviljat för. Å trånga utrymmen? Har svårt å tänka mig att man får det för ditt arbete eller kassajobb. Men försöka kan du ju alltid.....du måste dock be arbetsgivaren om andra arbetsuppgifter först å kan de inte ge dig d så kan man ansöka....

• Tt8591

Har också förstått det, men man kan ju alltid försöka som du säger :)

Preggo151220 skrev 2015-12-09 22:48:39 följande:

Skriv de du skriver här, de som du tror att du inte kommer kunna klara av. Sen är de bara hoppas på att få de godkänt, de ska vara ganska svårt dock har jag hört :/

• Ellie
    Tt8591 skrev 2015-12-09 22:53:03 följande:
    Många på mitt jobb har nämligen fått graviditetspenning, det är bland annat df jag undrar lite hur man ska formulera sig. Sen förstår jag att det kan skilja mkt från olika jobb. Men ex så har vi krav att städa enligt anticimex varje vecka i cafét och det kommer vara omöjligt för mig att utföra ordentligt. Golvet har sina nackdelar också, och att sitta/stå i kassan 8h kommer också vara fysiskt ansträngande för kroppen då det är betonggolv. Hm..
    Fråga då dem på ditt jobb i första hand hur de har formulerat sig, det är nog säkrast att någon med samma arbetsplats ger tips.
  • Tt8591

Eller hur, de kommer jag inte göra, då får man stå ut :) ..

Preggo151220 skrev 2015-12-09 22:57:33 följande:

Precis, skadar inte att försöka. Varför slösa på sina mammadagar lixom :)

• Tt8591

Får kolla med dem.

Ellie skrev 2015-12-09 22:59:23 följande:

Fråga då dem på ditt jobb i första hand hur de har formulerat sig, det är nog säkrast att någon med samma arbetsplats ger tips.

• My102

Först å främst ska du höra med din arbetsgivare om det finns möjlighet till anpassat arbete, i cafe tänker jag att det kan vara möjligt med en stol?

Angående betong golv så finns det super duper skor som hjälper.

Tankesättet du ska ha är att tänka "vad kan jag göra" å inte se hinder utan möjligheter. Tex, det är skit jobbigt och gör ont att stå 8h (om det skulle vara en anpassat utan andra arb.uppgifter) i cafét en hel dag, men, finns det möjlighet att vila i mellan åt eller att du sitter ner och jobbar och kan variera din arbetsställning med ett bra dojjor..ja då kanske det går.

För det är nämligen så kassan tänker.

Om det däremot inte går att anpassa dina arbetsuppgifter, vilket är bra att du har kollat med din arb.givare först, för annars är det slöseri med tid eftersom kassan frågar din arbetsgivare om det också. Så ska du formulera ansökan ordagrant, och nu menar jag som om du skulle förklara det för en dum människa som inte vet vad ett bilbatteri är. För kassans handläggare kan inte "anta" någonting, du måste berätta för dem hur långt du går om dagarna, hur länge du står, hur tungt du bär, hur högt upp du är, står du på en halvmeters pall eller 4h stege. Ja ALLT!

Allt du skriver ska göras så handläggarna ska kunna skapa sig en sån klockren bild som möjligt av din situation. Dem ska inte undra hur tungt ett bilbatteri är om du skriver "bär tunga bilbatterier", istället ska man skriva "bär bilbatterier som väger ca 5,5 kilo och är 50*50 cm bred och tjock" exempelvis. Eller "jag går långt och mycket om dagarna" det funkar inte heller utan tex "jag går till lagret från receptionen 20-30 ggr per dag, eftersom kunder kommer till receptionen och hämtar sina varor, till lagret är det 50 meter, där bär jag 5,5 kilos tunga 50*50 bilbatterier fram och tillbaka" tillexempel, att du specificerar allt!

Jag jobbar på kassan, dock inte med GP, men jag förstår lagen och vad det innebär att fatta beslut och vilka grunder som krävs. Min syster arbetar i restaurang utan möjlighet till anpassat arbete, som hon hade tagit reda på innan såklart. Denna gravditet var lättsam och jag hjälpte henne skriva ett brev och det fick igenom på en gång. Inte några konstigheter. Däremot hennes förra gravditet där hon var sjuk och mådde dåligt så jobbade hon på kundtjänst å satt hela dagarna med möjlighet att stå å sitta osv, där jobbade hon 2 v innan det var dags. Hon ansökte inte om GP då eftersom hon inte var hindrad pga sin gravideit att jobba.

Så sammanfattningsvis så innebär graviditet krämpor , man sover dåligt etc men, hindrar det att göra sitt arbete? Det är så man tänker. Att ha ont gör i sig inget skäl att få ersättning frågan är om du blir hindrad pga av din graviditet att utföra ditt arbete.

Det är inte "svårt" att få ersättning, har man rätt till den så får man den. Tänk om alla gravida som har graviditetskrämpor skulle få ersättning oavsett arbete..då skulle staten gå på knäna :P

Jag hoppas du förstår vad jag menar :) allt är i välmening! Jag förstår att det är klurigt sånt här och inte alls lätt att förstå, det skapar missuppfattningar när man inte förstår vad "kassan" är ute efter men när man väl vet det och har förståelse så är det lättare att mötas på halva vägen och kunna föra en dialog.

Lite hjälp på traven kanske :)

• Kvinna30plus
    Tt8591 skrev 2015-12-09 22:53:03 följande:

Vad menar du att betonggolvet gör som du inte klarar av att jobba? Alltså betonggolv är det i de allra flesta lokaler. Har du krämpor av din graviditet så är d inte gp du ska söka utan då är d å bli sjukskriven. Men som sagt skicka in ansökan. Dom kommer även ringa din arbetsgivare, arbetsgivaren skall också fylla i ansökan så du måste ju prata m dom innan iaf. Just nu tycker jag du ser allt arbete som omöjligt. Man blir oftast inte handikappad för man är gravid. Prata m din arbetsgivare vad dom kan ge dig för arbetsuppgifter eller att vissa moment gör du inte helt enkelt som att bära 10 bilbatterin om dan etc. , hör m d andra som fått gp då hur dom formulerat sig.
Svar på tråden Graviditetspenning