Inlägg från: Anonym (Barn?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Barn?)

Varför ökar sexlusten så mkt med åldern för oss kvinnor?

Tyvärr känner ajg inte igen mig i det där alls, men det låter ju trevligt. Har du barn TS? Jag bara undrar om kåtheten kan hänga ihop med att din kropp verkligen vill göra mera barn innan det blir försent. Vad använder du för preventivmedel? Vi är nog många som skulle vilja ha en liten del av den där kåtheten...

• Anonym (Barn?)
    MammAmma skrev 2015-12-08 09:57:27 följande:
    Jadu. Kan bara konstatera att det 'klassiska' upplägget med äldre man - yngre kvinna borde vara tämligen kontraproduktivt och ologiskt när det kommer till att matcha varandras sexdrift.
    Men det är ju gott om trådar här som pekar på motsatsen, eftersom många kvinnors sexlust totaldör i 40-årsåldern ocskå, och då är det ju inte konstigt om äldre män söker sig till yngre och kåtare tjejer.
  • Anonym (Barn?)
    MammAmma skrev 2015-12-08 10:19:12 följande:
    Nja. Det är nog troligare att de flesta kvinnors sexlust till just den mannen dött, i dessa trådar du beskriver. Men vi pratar ju nu om hur det generellt ligger till, inte på individnivå. Naturligtvis finns det män som inte känner igen sig i att lusten avtar med åldern, precis som det finns kvinnor som inte känner igen sig i trådstarten.

Själv är jag 32 år och känner definitivt igen mig i trådstarten. Och det har inte att göra med att jag vill ha barn (syftar på din tidigare fråga) då jag har redan fyra st och är klar med den biten. Det är biologiskt helt enkelt.
    Om det vore så väl. I de trådar jag tänker på så handlar det tyvärr faktiskt om att den grundläggande sexdriften har försvunnit, och det har inte att göra med att kvinnan tröttnat på sin partner, utan rakt av att sex har tappat charmen. Att onani blir tråkigt och att man slutar fantisera om sex överhuvudtaget och inte längre reagerar på vad man tidigare hade sett som attraktiva personer. Kvinnor som tidigare i livet tyckt väldigt mycket om sex och varit allmänt kåta och sugna, så att vi vet vad vi saknar. Men man dras väl mer till att läsa sådana trådar som man känner igen sig i. Den här trådstarten var så främmande för mig att jag var tvungen att gå in och kolla så att det inte var en trolltråd. Men TS verkar ju helt ärlig, och jag ser på sina svar att du är lika lycklig.
  • Anonym (Barn?)
    MammAmma skrev 2015-12-08 10:33:31 följande:
    Ja det finns ju alltid undantag som sagt. Men man kan ju då också undra om det kan ligga någon hormonell obalans bakom isf?

Jag vet inte om jag kan kalla det "lycklig" när jag är singel och inte gillar lösnummer. Det är snarare extremt frustrerande när man inte kan få utlopp för det.
    Det är förstås ingen höjdare. Heller inte roligt att ha en sambo man älskar som man känner att man inte kan matcha sexuellt på det sätt man skulle vilja.

Jag vet dock inte vad den hormonella obalansen skulle vara. Det kan ju vara så jävligt att naturen tycker att det är helt OK att strypa sexlusten för de kvinnor som ändå inte ska ha fler barn.

Det vore ju skönt om man själv kunde styra över sin lust...
  • Anonym (Barn?)
    Anonym (Snart 40) skrev 2015-12-08 14:57:48 följande:
    "Biologiskt" låter dock så flummigt i mina öron. Tror helt enkelt att det handlar om olika hormoners samverkan, samt dominans av det ena. Kort och gott. Men det är klart, om en person mår dåligt med sitt liv och är exempelvis väldigt stressad så tar detta överhanden.
    Det verkar som om du drar likhetstecken mellan minskad sexlust och att man mår dåligt. Det kan ju förstås stämma att sexlusten går ner när man mår dåligt, men minskad sexlust behöver inte alls betyda att resten av livet är dåligt på något sätt.
  • Anonym (Barn?)
    Zombie von Rymmen skrev 2015-12-09 19:34:15 följande:
    Jag vill hävda att de flesta som har tröttnat på sex i allmänhet egentligen är trött på just sin partner utan att förstå det. Har man bara sex med sin långvariga partner så blir ju sex med partnern = sex per definition. Ser man inget annat så finns inget annat. Allt sex relateras till sex med partnern, eller partner allmänt, och känns den relationen blasé, även om den fungerar, så blir det ju inte så spännande nånstans.
    Jag förstår hur du resonerar, och det stämmer säkert i en del fall, men långt ifrån alla. De flesta vuxna människor har dessutom en sexuell historia innan en långvarig partner, så nog kan man minnas hur sexet var även innan honom. Framförallt minns man hur hela kroppen kunde skrika efter kroppskontakt - särskilt med lite alkohol i kroppen - men nu har skriket lagt sig, även om man skulle vara lagom salongsberusad och stå i ett rum med dämpad belysning med suggestiv musik och en karl som man med hjärnan vet att man borde vara attraherad av. Det är det som är så svårt att förklara för den som har lusten kvar. Att helt plötsligt är man inte sugen att ta en till cigg, även om man tidigare varit kedjerökare. Och det alldeles utan att man medvetet har försökt sluta röka.

Är det bara relationen som känns tråkig är det väl lättare hänt att man börjar se sig om efter någon annan, och att man får för sig att gräset är grönare på andra sidan. Inte att man slutar äta gräs.
  • Anonym (Barn?)
    Anonym (Snart 40) skrev 2015-12-10 09:43:15 följande:
    Hur gammal är du? På din beskrivning verkar det som att du har kommit in i klimakteriet.
    43, så det är väl inte otänkbart. Men man trodde ju att sånt inte skulle hända innan man hade fyllt 50 ialla fall...Rynkar på näsan
  • Anonym (Barn?)
    Anders 386 skrev 2015-12-10 10:15:45 följande:
    Jag tror inte att lust och klimakteriet har nån koppling. Läser man runt på FL ser man snart att det där med lust är väldigt individuellt. Vissa tycker helt enkelt inte att sex är viktigt. Det ger ingen njutning. Min åsikt att vi helt enkelt är skapta olika. Kolla tex hur det är med intresse för fotboll och idrott - vissa totalt ointresserade och andra totala nördar. Det är precis på samma sätt med sex.

Många är i ett förhållande till stor del för att få uppleva sex och kärlek - och för vissa är det inget problem att helt skippa sex.
    Men hur vanligt är det att någon som älskat fotboll hela livet plötsligt börjar tycka att det är löjligt med vuxna karlar som springer runt och sparkar på en boll...?
  • Anonym (Barn?)
    Anonym (Snart 40) skrev 2015-12-10 13:41:32 följande:
    Jag läste på lite och det verkar inte som att de minskade östrogennivåerna som kvinnan får i klimakteriet ska påverka sexlusten speciellt negativt annat än att slemhinnorna blir torrare/skörare.

Tränar du? Annars kan det vara ett tips att börja styrketräna, det har ökat min lust rejält i perioder när jag tränat hårt (gör det inte nu).
    Nej, jag hittar på tusen ursäkter för att inte träna. Men jag vet ju med mig att jag borde bli av med en del kilon, och dessutom bättra på konditionen, så jag har tänkt på att försöka komma igång INNAN nyår. Och nu gav du mig en extra anledning att faktiskt göra det. Det vore ju en julklapp åt både mig och sambon om sexlusten kom tillbaks! Tack för tipset. Hur mycket tränar du när du tränar så hårt att lusten har gått upp?
Svar på tråden Varför ökar sexlusten så mkt med åldern för oss kvinnor?