hur ofta tycker ni att en 4-åring behöver få leka med jämngamla vänner?
Hur ofta och hur länge?
Hur ofta och hur länge?
Det beror väl på barnet. Vissa barn har ju större behov, medan andra är mer nöjda med att leka själva.
Vår son är 5 år nu, men när han var 4 år så lekte han enbart med jämnåriga på förskolan, vilket handlade om 4 dagar i veckan, totalt ca 20 tim. Han var nöjd med det.
Beror väl på. Men jag tror att st är bra för barn att leka hemma med andra barn, Detroit inte samma som att leka på förskolan.
Går på förskolan i veckorna så då blir det enbart det men helgen blir det minst en av de två dagarna
Mitt barn träffar jämnåriga måndag och onsdag 2timmar, torsdag 8 timmar, fredag 1-2 timmar och veckoslut är ibland ingendera dagen, ibland ena och ibland båda dagarna. Önskar det vore lite mera, men i nuläget är det så här...
Jag tänker att det behövs ett antal timmar/vecka. Vid den åldern tyckte jag det var svårt att träffa jämnåriga hemma så värst mycket, de allra flesta var på förskola. På öppna förskolan var det mest mindre barn, dessutom var det olika barn hela tiden och det kanske inte blir så mycket samspel mellan barnen ändå eftersom de inte känner varandra så bra. Så jag valde att barnen började förskola då, 15 timmar/vecka. Hade vi haft större möjlighet att leka med jämnåriga hemma hade vi kanske skippat förskolan.
För att det ska bli att jämföra med förskolan behöver de nog träffas sådär 6-8 timmar/vecka kanske? Så man hinner känna varandra, vara i olika situationer, hantera konflikter osv. Blir inte riktigt samma sak med någon som man bara träffar ute en stund eller så.
Men sedan tränar man ju social kompetens inte bara med jämnåriga. Så det beror ju också på hur resten av tiden ser ut. Sitter man hemma själva, eller träffar man folk på badhus, bibliotek, affär, åker bort och bjuder hem, öppna förskolan osv. Även om det inte är jämnåriga och det blir en intensiv lek så tänker jag att man tränar samspel och hänsyn. Även om det inte blir lika intensivt som med jämnåriga.
Mitt barn träffar jämnåriga måndag och onsdag 2timmar, torsdag 8 timmar, fredag 1-2 timmar och veckoslut är ibland ingendera dagen, ibland ena och ibland båda dagarna. Önskar det vore lite mera, men i nuläget är det så här...
När min son var 4 år lekte han med sina kompisar på förskolan varje dag. Sen träffade vi våra vänner/lekte med grannbarnen några dagar i veckan efter förskolan också.
Min 4-åring behöver det i alla fall några gånger per vecka, några timmar per gång för att vara nöjd. Ofta räcker det med förskolan för att uppnå det men ibland vill han leka med något grannbarn även hemma. Han leker också med sin bror som är 8 år (om brorsan vill vilket inte alltid är så), och han är jättenöjd med det om han får vara med honom. Det är nog väldigt olika från barn till barn hur stort behov de har. Men någon typ av kompisar jämnåriga några ggr/vecka tror jag är bra för de flesta. Har man ingen förskoleplats åt en 4-åring så måste man anstränga sig extra att träffa andra barn.
Går barnet på förskola behövs inte mer, tycker jag. Mina barn har inte som fyraåringar träffat sina kompisar utanför förskolan utöver eventuella kalas och sen när vi träffar vänner med barn.
Min son hade då inga behov att leka med kompisar på hemmaplan när han var 4, dög gott o väl med tiden på förskolan. Det var först när han började 6-års som det dök upp det här med att bjuda hem kompisar