Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Flash Gordon skrev 2019-05-22 06:12:21 följande:

Det står ju Gud bevars inget om att sätta folk i arbete i den statistiken utan den handlar om "sysselsättning", vilket är någoting helt annat.

Däremot så står det att den största minskningen har skett på sjukersättningen, alltså det vi kallar sjukpensionärer.

Det ska vara en rätt cynisk själ till att använda det faktum att ersättning för sjukpensionärer minskar för att påstå att "det går bra för Sverige".Det där inlägget kan du inte vara särksilt stolt över, såhär i efterhand.

Som om anledningen till att pensionärer i Sverige svälter spelar någon roll för det skamliga i ATT de överhvudtaget svälter ...

Problem med undernärda pensionärer är gammalt, mycket äldre än den snart 3 år gamla artikel i Aftonbladet som du hänvisar till. Det är mycket bra att problemet uppmärksammas och att vårdpersonal jobbar hårt för att förbättra situationen för våra äldre. Att den svenska medellivslängden ökar och landets pensionärer blir fler är ett tecken på att det går åt rätt håll.

Nej jag tycker inte att man är cynisk om man kopplar nyheten om att Sverige har den högsta sysselsättningen någonsin till att det går bra för Sverige. Däremot tycker jag att t.ex. moderaterna, kristdemokraterna och SD är cyniska som vill skärpa kraven ytterligare för Sveriges sjukskrivna genom att återinföra stupstocken.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2019-05-22 11:03:43 följande:

Att problemer med svältande pensionärer är gammalt gör det inte til en sämre värdemätare på om det går bra för Sverige eller inte. Det är oanständigt att pensionärer vanvårdas på det sättet. 

Och jag har inte hört ens den västa döds-knarkar-borgaren använda minskade utbetalningar i sjukersättningen som ett bevis på att "Sverige går bra".

Vi talar om två av de allra mest utsatta grupperna i samhället. Det är väl dessa två, och möjligen de handikappade som är beroende av LSS, ungefär.

Jag fokuserade på att Sverige har rekordhög sysselsättning och ser det som något positivt. Du väljer att göra det till en fråga om minskade sjuktal och något negativt. Jag antar att det är du som är den där döds-knarkar-borgaren.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2019-05-22 20:02:19 följande:
    Du skrev att det "går väldigt bra för Sverige" som kommentar till en artikel som beskriver hur utbetalningar av bidrag har minskat och det, som det beskrivs i artikeln, till stor del pga att det betalas ut mindre sjukpension.

Jag skulle själv aldrig någonsin kunna använda lägre utbetald sjukpension som ett mått på att det går bra för Sverige.

Vi talar om samhällets allra svagaste, som görs svagare. Det är inget att skryta över.
    Jag länkade till en artikel där en expert slår fast att det går bra för Sverige och att bidragsberoendet är det lägsta sedan 1990.  Jag upprepade alltså ett konstaterande i rubriken till artikeln. Har du ens läst artikeln? Hur får du det till att ett minskat bidragsberoende är dåligt för Sverige?  

• KillBill
    Flash Gordon skrev 2019-05-22 20:02:19 följande:
    Du skrev att det "går väldigt bra för Sverige" som kommentar till en artikel som beskriver hur utbetalningar av bidrag har minskat och det, som det beskrivs i artikeln, till stor del pga att det betalas ut mindre sjukpension.

Jag skulle själv aldrig någonsin kunna använda lägre utbetald sjukpension som ett mått på att det går bra för Sverige.

Vi talar om samhällets allra svagaste, som görs svagare. Det är inget att skryta över.

Den här bilden är från 2016 när Moderaterna kritiserade den rödgröna regeringen för att Moderaterna befarade att helårsekvivalenterna i vissa ersättningssystem (sjuk- och rehabiliteringspenning, sjuk- och aktivitetsersättning, arbetslöshetsersättning, arbetsmarknadspolitiska program, etableringsersättning, ekonomiskt bistånd) var på väg att öka. Ulf Kristersson var mycket kritisk och jag vill minnas att du stämde in i moderaternas kritik på den tiden och att du menade att helårsekvivalenterna måste sjunka annars går Sverige i fel riktning.

Nu några år senare så visar det sig att moderaternas dystra prognos slog helt fel och helårsekvivalenterna sjönk i stället för att öka då är du plötsligt kritisk mot sänkningen. Hur ska du ha det?

Moderaternas felaktiga prognos från 2016

• KillBill
    Flash Gordon skrev 2019-05-22 21:53:58 följande:
    Till skinnad från dig, vad det verkar, så HAR jag läst artikeln.

Det står INTE att "det går bra för Sverige" i den.

Det står, ordagrant: "Siffror visar att det går väldigt bra för Sverige rent sysselsättningsmässigt."

(observera de fetade orden)

Ja, sätta folk i skattebetalda arbetsmarknadsåtgärder är ni inom S duktiga på. Det är er paradgren, faktiskt.

Men det står också: 

"Antalet personer som blir försörjda av bidrag eller sociala ersättningar fortsätter minska. Förra året var siffran nere på nästan samma nivå som den var 1990."

"Den ersättning som minskade mest var sjukersättningen, som står för en tredjedel av alla som försörjs med sociala ersättningar och minskade med över sex procent under samma period."

.
    Artikeln blandar två saker: hög sysselsättning (arbetmarkandsåtgärder) och minskade utbetalningar av bidrag.

I det sistnämnda är det sjukpensionärerna som får betala det högsta priset.

Men du lägger trots det in ett triumferande inlägg om att "Det går bra för Sverige"
    Ja, av rubriken kan man läsa "Går väldigt bra för Sverige" och jag har i efterföljande inlägg betonat att jag fokuserar på sysselsättningen.

Om vi ska prata bidrag är det intressant att backa bandet några år. 

år 2016 befarade du att den rödgröna regeringen politik skulle resultera i att antal personer som försörjdes med sjuk- och rehabiliteringspenning, sjuk- och aktivitetsersättning, arbetslöshetsersättning, arbetsmarknadspolitiska program, etableringsersättning, ekonomiskt bistånd skulle öka och du var kritisk mot detta.  Nu visar det sig att regeringens politik resulterat i det motsatta. Sysselsättningen är rekordhög och antalet människor som försörjs genom bidrag och ersättningar är rekordlågt, nu är du kritisk mot sänkningen. Intressant..

• KillBill
    Flash Gordon skrev 2019-05-23 10:28:01 följande:
    Ja, för det faktum att bidragen minskar på grund av att sjukpensionärerna faller ur erättningen är inget som hindrar dig från att basunera ut att "det går bra för Sverige".

Bra för Sverige?

När utbetalningen för sjukpension sjunker?

Ä r et verkligen ett mått på "bra" när folk inte får den sjukpension de behöver?
    Varför svarar du inte på frågan om varför du för några år sedan såg det som ett problem att sjuk- och rehabiliteringspenning, sjuk- och aktivitetsersättning, arbetslöshetsersättning, arbetsmarknadspolitiska program, etableringsersättning, ekonomiskt bistånd var på väg att öka och nu anser du att det är ett problem att dessa ersättningar och bidrag har minskat?
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2019-05-23 11:00:20 följande:
    Vad ska jag svara på det?

Vi har olika människosyn bara.

Jag skulle aldrig skriva triumfatoriska inlägg om att "Det går bra för Sverige!" när det är sjukpensionärer som får betala priset.
    Vi? Det är du som som ger olika svar. När antalet människor som är försörjda på bidrag och ersättningar ökar så är du kritisk.  När antalet människor som är försörjda på bidrag och ersättningar minskar och sysselsättningen ökar så är du också kritisk. Det är obegripligt. 
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2019-05-23 11:39:12 följande:
    Det obegripliga är att du skriver att det går bra för Sverige när sjukpensionärerna tar stryk.
    Haha, Jag har sagt att det går bra för Sverige då sysselsättningen är rekordhög. 

Förklara nu varför du för några år sedan var kritisk mot att antalet människor som var försörjda på bidrag och ersättningar riskerade att öka men att du idag är kritisk mot att människor som är försörjda på bidrag och ersättningar minskar. 
  • KillBill
    Anton Chigurh skrev 2019-05-23 13:44:03 följande:
    Haha, JAG HAR SAGT att det går bra för Sverige då sysselsättningen är rekordhög .....

.... Jag länkade till en artikel där en expert slår fast att det går bra för Sverige och att bidragsberoendet är det lägsta sedan 1990. Jag upprepade alltså ett konstaterande

Igen: "Jag upprepade alltså ett konstaterande"

i rubriken till artikeln. Har du ens läst artikeln? Hur får du det till att ett minskat bidragsberoende är dåligt för Sverige?

Du, BILL, upprepar alltså ett konstaterande....som du INTE står bakom. Eller vad fan menar du. Egentligen.

Vet du det själv?!

Det är ett JÄVLA svamlande från dig. Men det......ja.....jo. Jag tror du fattar.

Nej jag fattar inte vad du försöker säga och du ägnar du dig åt cherry picking. I mina första kommentarer betonade jag sysselsättningsgraden. Det är dock så att en ökad sysselsättning leder till att färre människor försörjs genom bidrag och ersättningar. Jag ser detta som något positivt.

• KillBill
    Mr PacMan II skrev 2019-05-23 19:27:27 följande:
    Ja, det var ju just Alliansen som införde begreppet arbetsförmåga, vilket har varit en framgångssaga. Tidigare kunde sjuka men arbetsföra personer lyfta bidrag i oändlighet.

Sysselsättning är ett meningslöst begrepp eftersom det räcker med 1 timme bidragsjobb i veckan för att kallas sysselsatt.

Sverige har ett enormt skattetryck och medioker välfärd + usel köpkraft utomlands. Så nej, det går inte nåt vidare sen Löfvén tog över.
    Skumt, mitt inlägg blev bortaget? Nej Sysselsättning är inget meninglöst begrepp. Det används av alla EU länder och är därför ett nyckeltal som är bra vid jämförelser mellan olika länder. Inom EU så är 95% av alla anställningar på mer än 5 timmar per vecka och Sverige ligger precis på samma nivå. Det är en myt att Sveriges höga sysselsättning skulle vara resultatet av bidragsanställningar.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna