Flash Gordon skrev 2016-08-03 11:56:49 följande:
Samtidigt som coola höhö-gänget dunkar varandras ryggar och argumenterar via priset på pizza, Netflix och rödvin, brinnande julgranar, ökande BNP och delar ut "käftsmällar" till "undergångsprofeter".
Verkligheten:
www.vk.se/1781190/cancersjuk-fick-vanda-i-dor...
Det offentliga har idag högre skatteintäkter än någonsin och ändå räcker alltså inte pengarna till för en livsnödvändig operation. Läkaren får skicka hem kvinna med ett "Tyvärr, så ser det ut i dagens Sverige".
Ångesten av att veta att livet hade kunnat förlängas i kanske X antal åt till för mamma/mormor/farmor om bara någon prioriterat resurserna annorlunda.
Verkligheten kan beskrivas på olika sätt, för den kvinna som du beskriver måste naturligtvis beskedet om en inställd operation vara värre än en mardröm.
Men för att få en bild av verkligheten kan man inte som du alltid ta ett enskilt exempel och sen som i ditt fall göra politisk propaganda av detta. Jag har dessvärre haft flera personer i min absoluta närhet som fått besked om cancer och som sedan fått den bästa vård man kan tänka sig.
Verkligheten är inte främst din bild av inställda operationer eller min bild av en vård som är fantastisk - utan verkligheten låter sig bäst beskrivas utifrån hur överlevnaden för cancerpatienter förändras över tid och hur väl svensk cancervård står sig vid en internationell jämförelse.
Politisk propaganda kan ofta vara ensidig.