Inlägg från: K Markatta |Visa alla inlägg
  • K Markatta

www.expressen.se/nyheter/nodropet-fran-kommunerna-tvingas-till-drastiska-atgarder/

SKL:s varning: Risk för stora neddragningar

På den organisation som företräder alla landets kommuner, SKL, hade man så sent som på torsdagen ett möte där kommunala ekonomichefer från hela landet samlades, och bilden som framträder visar på ett "mycket besvärligt läge", säger Annika Wallenskog, chefsekonom på Sveriges kommuner och landsting, SKL.

...

- Det är stora förändringar som måste till. Kommunerna behöver tänka om helt och hållet kring vilken service man erbjuder, säger hon.

- Kommunerna kommer tvingas fundera på hur man kan bedriva sin verksamhet på ett nytt sätt. Det kan vara att man inte längre har nattillsyn av äldre med hjälp av personal utan genom kameror eller att lärare får åka runt mellan många skolor och så får eleverna delta i lektionen via videokonferenser, säger hon.

• K Markatta

Uppdrag Granskning har gjort ett reportage om vår fina och medmänskliga miljöpartistiska kriminalpolitik:

www.svt.se/nyheter/granskning/ug/han-har-varit-misstankt-for-221-brott-pa-fyra-ar-och-ar-19-ar-gammal

I programmet får vi följa den missförstådde Hassan (fingerat namn) och hur de ökande klyftorna i samhället och avsaknaden av genuspedagogik på dagis påverkat honom. Några exempel:

1) När Hassan är 16 år genomgår han sitt livs andra rättegång. Han döms för en lång rad brott med ett sammanlagt straffvärde på 31,5 månaders fängelse.

På grund av mängdrabatt, så kallad ungdomsrabatt och principen om två tredjedelsfrigivning blir det till slut två månaders sluten ungdomsvård kvar. Men då Hassan är så ung blir det i slutändan inte heller sluten ungdomsvård, utan fortsatt behandling på Klarälvsgården.

2) När Hassan är 16 år döms han för tredje gången i sitt liv, och nu blir det sluten ungdomsvård, i fem månader. När han kommer ut har han fyllt 17 år och får en försökslägenhet i Stockholm, som Bromma stadsdelsnämnd betalar. Han får en kontaktperson och möjlighet att studera inom ramen för LVU.

Reporter: Där hade du kunnat inleda något helt annat?

Hassan: Jag hade kunnat göra det men jag är redan så förändrad i mitt beteende gentemot när jag var yngre. Jag har redan gjort den här omvandlingen, jag identifierar mig som en viss person i dag.

3) Hassan väljer att fortsätta begå brott under tiden i försökslägenheten. Han döms för fjärde gången, till sex månaders sluten ungdomsvård. I slutanteckningarna från hemmet står att han "under sin verkställighetstid inte visat någon vilja till förändring vad det gäller hans kriminella livsstil". Men socialtjänsten ger honom en ny träningslägenhet.

4) I februari 2018 kliver Lars Fernandez ur sin bil vid en bensinstation i Stockholm för att tanka, omedveten om att några män följt efter honom. De är på jakt efter en bil av just den modellen. Hassan har vid det här tillfället varit fri i tre dagar. Han är en av de tre personer som rusar fram för att med våld ta bilnycklarna från Lars Fernandez och stjäla bilen.

- Då sa jag nej, och så slog de ner mig på marken och fortsatte begära nycklarna. Jag sa nej och skyddade mig i fosterställning i princip, då började en av killarna sparka på mig. Till slut kände jag att det här kommer sluta så här, då släppte jag allting, berättar Lars Fernandez.

5) En vecka senare deltar Hassan i ytterligare ett brutalt bilrån. Men polisen är dem på spåren. En av platserna de spanar på är träningslägenheten Hassan fått av socialtjänsten. Där vistas han och hans medbrottslingar. Peter Lundberg, kriminalinspektör på polisens Nationella operativa avdelning NOA, anser att socialtjänsten har ett ansvar för att ha gett Hassan träningslägenheten utan tillräcklig kontroll.

- Min uppfattning är att det är dömt att misslyckas. Och den här gången har det faktiskt kunnat sluta riktigt illa. De hade kunnat slagit ihjäl Lars. De andra rånen är samma sak, det är lätt att det går överstyr. Det är ganska mycket våld man använder för att komma över en bilnyckel.

• K Markatta
    KillBill skrev 2019-09-17 13:22:29 följande:
    De senaste 10 åren så har justitieministrarna varit moderater under 5 år och Socialdemokrater under 5 år. Under de senaste 5 åren med rödgrönt styre så har kriminalpolitiken skärpts. Det var alltså inte bättre när moderaterna styrde över kriminalpolitiken.
    "Jamen, jamen, Moderaterna då?"

Under tiden slår vi på TV:n och tittar på senaste avsnittet av Våldet Minskar:

omni.se/polisen-hinner-inte-utreda-skjutningar-i-stockholm/a/wPXRWG

Polisen hinner inte utreda skjutningar i Stockholm

Stockholmspolisen har tvingats prioritera ner utredningarna av tre mordförsök på minderåriga, skriver StockholmDirekt. Orsaken är att utredningar om grova våldsbrott och mord har börjat hopa sig.

- Det är hårda prioriteringar att göra, men det är den krassa vardagen för oss. Ibland måste sånt som borde vara högprioriterat prioriteras ner, säger Malin Swedberg, gruppchef på polisens avdelning grova brott syd, till tidningen.
  • K Markatta
    KillBill skrev 2019-09-17 14:43:55 följande:
    Min fråga gällde varför du pratade om miljöpartistisk kriminalpolitik.  Under de 5 år MP har suttit i regeringen har kriminalpolitiken faktiskt skärpts jämfört med hur det så ut de 8 år M, KD och de övriga allianspolitikerna regerade. 

Varför ironiserar du och kallar kriminalpolitiken miljöpartistisk? 
    Jag tittar på vilka som idag håller fast vid en saft och bullar-politik trots att den uppenbarligen inte fungerar. Dessa tongångar tycker jag nu främst hörs från V- och MP-håll medan M istället pratar om skärpningar.

Här är ett exempel:

www.svt.se/nyheter/inrikes/spricka-i-regeringen-om-slopad-straffrabatt-for-unga-miljopartiet-sager-nej

MP anser att längre fängelsestraff för unga ökar risken för en kriminell identitet, ett utvidgat kriminellt kontaktnät och radikalisering.

- Riskerna med det här förslaget är att fler unga kommer att dömas till fängelsestraff allt längre. Det ökar risken för att man får en kriminell identitet, att man får ett utvidgat kriminellt kontaktnät, och risken för radikalisering är också något som remissinstanserna har pekat på, säger Rasmus Ling till SR.

Det största oppositionspartiet, Moderaterna, är mycket kritiska mot att regeringen inte kan enas kring frågan om straffrabatt för unga. Johan Forssell, rättspolitisk talesperson, poängterar att straffrabatten gäller personer som är 18-21 år.

- Det är myndiga och vuxna personer. Jag tycker att det är beklagligt att regeringen inte kan samla ihop sig och hitta en linje och göra det som justitieministern har sagt att han ska göra. Regeringen måste ta sig samman, säger han till SVT Nyheter.
  • K Markatta

Nu måste vi väl ändå skälla ut den alarmistiska polisen? Titta bara på det här:

omni.se/polis-uppmanar-alla-halla-ogonen-oppna-for-bomber/a/mRaLlE

Polis uppmanar alla hålla ögonen öppna för bomber

Efter de senaste årens ökning av sprängningar så uppmanar Malmöpolisen nu till försiktighet, särskilt på sena kvällar och nätter, rapporterar P4 Malmöhus.

- Vi vill uppmärksamma folk på att vara lite mer försiktiga. Ser man något konstigt som en väska eller ett paket - en bomb kan se ut hur som helst - så är det viktigt att man kontaktar polisen, säger han till SR.

• K Markatta

Uppföljning:

www.svt.se/nyheter/granskning/ug/polisens-frustration-om-unga-kriminella-far-ingen-aterkoppling-i-99-fall-av-100

Polisen i Järfälla bekräftar bilden av att unga lagöverträdare, under 18 år, vanligen släpps efter förhör.

- Då griper vi inte dem utan då identifierar vi dem, tar kontakt med deras vårdnadshavare, informerar socialtjänsten om vad som har hänt och sen får de gå hem. Vi skjutsar kanske hem dem till föräldrarna, eller föräldrarna får komma och hämta dem. Det är det som händer, säger Tobias Becker, förundersökningsledare hos Järfällapolisen.

Vilka brott kan det handla om?

- Vanligt ungdomsbrott, det är personrån, misshandel, olaga hot, säger Tobias Becker.

Samtidigt är poliser som Uppdrag granskning talat med kritiska till att socialtjänsten många gånger inte lämnar information om vilka åtgärder de vidtar, exempelvis om ungdomen är tvångsplacerad för vård i hemmet eller på någon institution. Det försvårar kontrollen, menar de.

I fallet med "Hassan" visste de, enligt Tobias Becker, inte var han var placerad någonstans eftersom socialtjänsten hänvisade till sekretess.

- Vi får ju ingen återkoppling i 99 fall av 100.

- Vi arbetar med att ge stöd och vård och stötta. Det repressiva och kontrollerande står polisen för, säger Martin Lirén, avdelningschef socialtjänst och fritid i Bromma.

Det blir ju ett problem här när polisen inte vet var ungdomen är placerad någonstans, de vet ju inte om det är LVU i hemmet eller om det är någon institution, de vet inte när det upphör och när det börjar. Hur bemöter du det?

- Med att vårt uppdrag handlar om att stötta dem.

• K Markatta
    K Markatta skrev 2019-09-17 14:36:43 följande:
    Polisen hinner inte utreda skjutningar i Stockholm

Stockholmspolisen har tvingats prioritera ner utredningarna av tre mordförsök på minderåriga, skriver StockholmDirekt. Orsaken är att utredningar om grova våldsbrott och mord har börjat hopa sig.

- Det är hårda prioriteringar att göra, men det är den krassa vardagen för oss. Ibland måste sånt som borde vara högprioriterat prioriteras ner, säger Malin Swedberg, gruppchef på polisens avdelning grova brott syd, till tidningen.
    Kan väl tillägga att det finns andra "brott" som verkar vara prioriterade:

www.news55.se/tt-nyheter/kissade-vid-vagkanten-atalas/

Kissade vid vägkanten - åtalas

Mannen hade stannat vid vägkanten vid den södra infarten till Askersund och en polis körde förbi och såg hur han uträttade sina behov. Detta leder nu till ett åtal vid Örebro tingsrätt, där mannen anklagas för förargelseväckande beteende. I förhör har han nekat till brott.

I förundersökningen ingår, utöver förhör, vittnesmål från polisen och kartbilder som åklagaren tagit fram för att visa exakt var mannen valde att kissa.
  • K Markatta

Elfenbenstornskulturskribenten Jens Liljestrand har nu anslutit sig till Skrik- och fiskmåshögern:

www.expressen.se/kronikorer/jens-liljestrand/vanstern-ar-oformogen-att-ta-kriminaliteten-pa-allvar/

Vänstern är oförmögen att ta kriminaliteten på allvar

Nu skakas landet av grova våldsdåd och problem som i årtionden har sopats under mattan av en vänster som är oförmögen att behandla kriminaliteten som ett allvarligt samhällsproblem ligger i öppen dager. Och samma vänster har alltså avfärdat de som har ropat på hårda tag som "batongliberaler" och konservativa, och jag undrar varför?

• K Markatta

Regeringen Löfvens kriminalpolitik betygsätts av polisen:

www.svt.se/nyheter/inrikes/rinkebypolisen-de-kriminella-skrattar-at-vara-lagar

Rinkebypolisen: De kriminella skrattar åt våra lagar

Polisförbundet har gjort en undersökning som visar hur landets poliser vill bekämpa gängbrottsligheten. Bland förslagen i undersökningen finns slopandet av mängdrabatten och straffrabatten för unga.

- Har man jobbat lång tid med att lagföra personer och ser att det inte blir konsekvenser, att de kriminella till och med skrattar åt oss, det är klart att det är frustrerande, säger Hanif Azizi som är områdespolis i Rinkeby.

Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna