Inlägg från: K Markatta |Visa alla inlägg
  • K Markatta

En käftsmäll till undergångsprofeterna

FDFMGA skrev 2019-06-09 09:26:06 följande:
    Jo, jag vet. Jag har stött på fenomenet t ex här på FL så många gånger att jag ser det som en central del av nyhögerns självbild och världsbild.

Alltså, egentligen en del av samma fenomen som att man väljer ut en eller utvalda händelser som så att säga ska bekräfta nyhögerns trosuppfattning - och då inte bara för andra troende utan även som här på FL när man missionerar för otrogna.

Kulturkrockar är intressanta. För mig är det snarare tvärtom: Att en person eller en representant för en organisation rättar ett  fel ser jag närmast som en styrka medan du tycks mena att polisorganisationen förlorat sin trovärdighet i och med att en polis korrigerat ett uttalande en annan polis gjorde.
    Det är naturligtvis bra att man rättar fel.

Min poäng är att det ju bevisligen blir fel ibland när myndigheter uttalar sig och att journalister därför bör granska påståenden från myndigheter och ställa kritiska frågor. Det är det som är journalisternas jobb.

I fallet som jag tog upp undrar jag varför det bara var den kristna tidningen Dagen och inte Sveriges Radio som klarade av att granska det märkliga påståendet från polisen om kristen extremism i förorterna. Vad tror du?
  • K Markatta

Senaste avsnittet av Inga Oskyldiga Drabbas:

www.kristianstadsbladet.se/nyheter/flicka-skadad-nar-sten-kastades-mot-polis/

Flicka skadad när sten kastades mot polis

Händelsen inträffade strax innan klockan 20.30 längs Göingegatan. En polispatrull fanns på adressen i ett annat ärende då två okända personer på moped kastade en stor sten i riktning mot poliserna.

- I och med att det fanns mycket barn på platsen träffar stenen, som väger 1,7 kilo, istället en 11-årig flicka, säger Peter Frostlund, inre befäl hos polisen i Kristianstad, och fortsätter:

- Skadeläget är okänt men hon behövde uppsöka sjukvård. Som tur var träffade stenen inte huvudet, utan kroppen. Med tanke på tyngden vågar jag inte ens spekulera i vad som kunde ha hänt om stenen hade träffat henne i huvudet.

Mopeden ska dessutom ha återkommit till platsen och personerna ska ha kastat mer sten i riktning mot polisen.

• K Markatta
    Padirac skrev 2019-07-01 00:16:10 följande:
    De fortsätter tydlige att skjuta på och ihjäl varandra

"Två unga män har skjutits ? varav en träffats i huvudet ? männen ingår i ett kriminellt nätverk."
    Har du något råd till de grannar som resonerar så här?

www.expressen.se/nyheter/krim/grannarna-i-sollentuna-vill-flytta-efter-dodsskjutningen/

Grannarna i Sollentuna vill flytta efter dödsskjutningen

På söndagskvällen sköts två personer i Sollentuna, norr om Stockholm. En av dem, en 17-årig pojke, dog. Hans 23-årige släkting är skadad. Flera i området är kritiska till hur polisen hanterar gängen, och säger till Expressen att de inte känner sig trygga längre och vill flytta.

- Vi har anmält flera gånger att kriminella gäng uppenbart handlar med droger, men ingen bryr sig, säger Farzad Najafzadeh som bor i porten där männen sköts.

- Det var barn där och så skjuter dom på öppen gata, säger Tina Lindgren, också boende i området.
  • K Markatta

Ny rapport om En Vård I Världsklass ute nu:

www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/nytt-larm-fran-akuten-beskrivs-som-en-krigszon-varje-kvall

Den här gången är det Facket (S) som iklär sig rollen som Undergångsprofet. Från artikeln:

En kort tid efter att Arbetsmiljöverket granskat arbetsmiljön på akuten på Akademiska sjukhuset begär facket en ny inspektion. Den nuvarande situationen beskrivs som en krigszon varje kväll med personal som går på knäna och patienter som inte får tillgång till vårdplats.

• K Markatta
    Padirac skrev 2019-07-24 18:45:54 följande:
    Läser man vidare i länkad artikel framgår att det handlar om brist på öppna vårdplatser pga brist på personal.

Krigszon i bemärkelsen vapen och skottlossning är det alltså inte.
    Kontakta gärna Facket (S) och anmärk på deras språkbruk.

Jag noterar även att SVT inte ifrågasatte eller problematiserade ordvalet som de haft för vana att göra tidigare när någon exempelvis sagt "no-go-zon" och inte "krigszon".
  • K Markatta
    Padirac skrev 2019-07-24 19:13:21 följande:
    Ordvalet var inte en fråga om vapen och skottlossning. Om du läst resten så skulle du sett att det handlade om antalet vårdbehövande per antalet vårdgivare.
    Den enda som nämnt vapen och skottlossning i samband med artikeln är du.

Jag förstår i och för sig hur du tänker med tanke på fackrepresentantens (S) ordval.
  • K Markatta

www.gp.se/ledare/ministrarnas-twittrande-stoppar-inte-v%C3%A5ldet-1.17516448

Nej, så här går det ju inte till. Inte i Sverige. Ovan nämnda situation är inte sann. För i Sverige bemöter regeringen våldsvågen med inlägg på sociala medier. "Det är en ofattbart grym handling, som väcker avsky hos mig och i hela landet", skrev statsminister Stefan Löfven (S) på Twitter, angående mamman som sköts i huvudet. "Vilka fega och avskyvärda odjur", skev justitieminister Morgan Johansson.

Fegt. Grymt. Avskyvärt. Fördömanden haglar. Men vad händer i verkligheten? Ingenting. Om det moderna Sverige hade varit en kriminalroman eller en film hade historien sågats eftersom den hade bedömts vara för osannolik. Ingen trovärdig regering hade suttit sig ner och twittrat i ett sådant läge.

• K Markatta

Då var det dags igen för Stefan Löfven, Morgan Johansson och Mikael Damberg att upprepa "Det är inte OK!" och "Det är oacceptabelt!" men sedan inte lyfta ett finger för att något ska ändras, än mindre ta konsekvenserna av sitt misslyckande och avgå:

www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/en-skadad-efter-skottlossning-i-vallingby

En kvinna hittades skadad efter en skottlossning i Vällingby, i nordvästra Stockholm vid 01:31 inatt. Klockan 07.19 gick polisen ut med att kvinnan avlidit av sina skador.

- Jag hörde något som liknande en skottlossning, med snabba skott. Jag associerade det med automatvapen, säger en person som bor i området, till SVT Nyheter Stockholm.

Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna