Kung Markatta skrev 2016-09-04 17:22:29 följande:
Försöker du misstänkliggöra mig för att jag presenterar korrekt och fullständig statistik? Det är ju stor humor
Tittar du enbart på landstingsskatten har den utvecklats på liknande sätt som i diagrammet jag postade. Möjligtvis är ökningen där ännu mer dramatisk. Hur som helst blir det svårt att i statistiken finna något stöd för uppfattningen att det är för låga skatter som orsakat problemen inom vården.
Jag tycker bara att det är ganska ointressant att jämföra dagens skattenivåer med skattenivån under en period innan Sverige blev en välfärdsnation (från tiden då man kallade Sverige för lortsverige). Jag kan titta på grafen och komma till slutsatsen att det finns en korrelation mellan välfärd och skattesatser men det är ju inte det som du vill säga.
Landstingskatten har legat på en relativt stabil nivå de senaste 10 åren och det är tydligt att dagens skattenivåer inte räcker till för att höja exempelvis sjuksköterskornas löner eller för att utöka personalstyrkan. Ett landstings största utgiftspost är kostnader för sjukvård och frågan är hur man ska klara av att öka personaltätheten och öka lönen bland de kvinnodominerande och underbetalda yrkesgrupperna om man inte gör det genom att öka skatten?
I Stockholm har Alliansen styrt landstinget i 10 år och tro mig, de har hållit tillbaka alla former av skattehöjningar och misslyckats totalt med att förbättra vårdpersonalens arbetssituation.