Ascendere skrev 2017-02-28 13:16:31 följande:
New Public Management är nog den enskilt största faktorn som bidragit till den vårdkris vi har idag.
Men en plötslig befolkningsökning utan motsvarande utbyggnad gör inte saken bättre, utan värre. Så visst är det flera samverkande faktorer, jag tror ingen påstår något annat. Men man kan heller inte säga att hög migration inte bidrar till att förvärra problemen.
Nej, det är klart att migration som inte är arbetskraftsinvandring kostar, åtminstone initialt - precis som att det finns problem med migration. I min värld är det ingen som påstår något annat. Men i min värld är det framförallt nyliberalism, privatiseringar och tokerier om att offentlig verksamhet ska efterlikna privata företag som inneburit att delas av välfärden har urholkats.
Men visst, debatten är polariserad men min upplevelse är att polariseringen främst beror på att "invandringskritiker" i stor utsträckning bygger sin argumentation på att det finns en sanning som de känner till, men att denna sanning mörkas. Dessutom har "invandringskritiker" en ovana att göra sig till talespersoner för en tänkt folklig opinion.
I dagens DN finns det en undersökning från Ipsos där det framkommer att 68 procent av de tillfrågade anser att mediebilden av våldet i samhället antingen stämmer eller också är överdriven, (40 procent anser att Sverige är tryggare än hur det framställs i medierna, 28 procent att mediebilden stämmer)
23 procent anser att Sverige egentligen är mer otryggt än den bild som medierna ger.
På nätet tycks de där 23 procenten vara betydligt mer aktiva än den tysta majoriteten
Det skiljer för övrigt oerhört mycket mellan olika partiers sympatisörer i deras inställning till mediebilden av vår trygghet. Endast 6 procent av centerpartisterna anser att medierna "mörkar" medan hela 71 procent av sverigedemokraterna anser att det "mörkas" beträffande tryggheten.
www.dn.se/nyheter/sverige/dnipsos-4-av-10-kanner-sig-tryggare-an-mediernas-bild/