KillBill skrev 2015-12-27 11:42:57 följande:
Om du länkar till ett Aktuellt-inslag så är det själva inslaget och inte summeringen/referatet som är den faktiska källan. Jag har tittat på inslaget och där inleder finansministern med att berätta att arbetslösheten kommer att minska 2016 och 2017 men att arbetslösheten riskerar att öka 2018 och 2019 då alla de flyktingar som kommit till Sverige i år ska in på arbetsmarknaden. Arbetslösheten kommer dock inte att bli högre än vad den var när regeringen tillträdde 2014. Finansministern berättar också att regeringen kommer ta fram nya åtgärder för att minska effekterna på arbetsmarknaden 2018 och framåt. Här är en länk till Aktuellt-inslaget:www.svt.se/wd 991§ionId=532&articleId=5506348&ty pe=embed&contextSectionId=532
Om du läser hela den GP artikel som du länkat till så ser du att det går extremt bra för Sverige, BNP ökar, arbetslösheten minskar, underskottet i de statliga finanserna minskar. Även om det finns underskott i statens finanser de närmaste åren så är underskotten mycket mindre än de underskott som den förra Alliansregeringen lämnade efter sig. Finansministern prognostiserar för åren 2015 -2017 underskott på nivåerna 0,9-0,8% av BNP. (underskottet med Alliansen 2013 låg på 3,5% av BNP och 2014 på 1, 8% av BNP).
Jag förstår inte meningen med att läsa en AMS rapport som är framtagen innan Sveriges stora flyktingmottagande och innan Sveriges finanser fick sådan fart. Det kan helt enkelt inte finnas mycket som stämmer i den rapporten. Kan du förklara hur denna inaktuella rapport skulle kunna förklara vad som nu sker?
Jag tror inte du läser då dåligt som du ger sken av så du väljer att försöka låtsas om annat:
- Underskotten ökar till minst 2020. Landet går helt enkelt back och vi måste låna till driften (läs: de ökade kostnaderna för invandring).
"I de tidigare prognoserna räknade dock regeringen med balans i de offentliga finanserna 2018. Nu skjuts det fram till 2020."
- Att arbetslösheten kommer att öka från ca 2017-2018 är du, jag och finansministern överens om. Det är då alla dagens invandrare börjar räknas av mot arbetslöshetsstatistiken.
- Att regeringen kommer att försöka vidta åtgärder för att lindra detta är givet. Löfven talar om sina "
beredskapsjobb i de gröna sektorerna". Dvs precis den mekanism jag skrivit om. Vi måste justera arbetsmarknadens funktion och få till fler, billigare jobb för folk med liten eller ingen utbildning. Lägre löner. Sämre villkor. Vänstern kommer att hata det men är fast i en omöjlig situation i och invandringen av hundratusentals och åter hundratusentals människor utan utbildning och utan möjlighet att få ett jobb på en högteknologisk arbetsmarknad.
- Är det bara en ökad BNP vi vill ha kan vi bättre spenderade de lånade pengarna på våra fattigpensionärer och barnfamiljer än på att upprätthålla en misslyckad invandringspolitik. BNP säger väldigt lite om hur ett land mår. Indiens BNP är på 1,800 biljoner USD. De är ett rikare samhälle än Sverige men inte nödvändigtvis ett samhälle med bättre välfärd än Sverige. Att Sveriges BNP ökar är ju enbart för att vi lånar pengar att spendera (på invandringen) men samtidigt blir vår välfärd sämre med längre vårdköer, polisen som måste prioritera bort sk "mängdbrott" som stölder och misshandel osv osv. Förstår man inte, eller inte vill förstå, detta förhållande kommer man att få svårt att hantera den kommande samhällsdebatten. Hur man kan bli "rikare" men ändå drabbas av försämrad service?
- För övrigt räknar inte asylsökande in i "capita".
- Jag tror nog du (egentligen) förstår varför det är nyttigt att läsa AF:S rapport om bla hur den framtida arbetsmarknaden kommer att utvecklas.