Inlägg från: Nerfherder |Visa alla inlägg
  • Nerfherder

Tillfälliga uppehållstillstånd - för de som redan är här?!?!

1: Hur blir du påverkad av detta?

2: Varför blir du upprörd?

• Nerfherder
    Digestive skrev 2015-12-05 10:11:18 följande:

1. Förstår du inte det..

2. ..så gör du inte det.

Jag kan inte förmedla empati.

Justja, glömde fråga efter källa på din TS.
  • Nerfherder
    Gert skrev 2015-12-05 10:20:58 följande:

Om man har hängt med i nyheterna de senaste veckorna behöver man ingen källa, för då vet man det oavsett. Erkänner du att du inte hänger med i nyheterna?

Det är empatilöst och inhumant, men vad förstår en moderat om det.

Så du fortsätter att tjata om min partitillhörighet. förklara gärna då varför det är upprörande.

Men du som röstar på Fi kanske hellre vill ha permanenta uppehållstillstånd?
  • Nerfherder
    Digestive skrev 2015-12-05 10:43:50 följande:

tinyurl.com/zb7s4mb

"Flyktingar med tidsbegränsade uppehållstillstånd ska bara kunna återförenas med sin kärnfamilj. När det gäller makar ska det krävas att båda parter är minst 21 år för att rätt till familjeåterförening ska medges. Alternativt skyddsbehövande som har tidsbegränsade uppehållstillstånd ska inte ha rätt till familjeåterförening."

tinyurl.com/ohgmae3

"Alternativ skyddsstatusförklaring

Som alternativt skyddsbehövande bedöms den som:

* löper risk att straffas med döden

* löper risk att utsättas för kroppsstraff, tortyr eller annan omänsklig eller förnedrande behandling eller bestraffning

*eller som civilperson löper allvarlig risk att skadas på grund av väpnad konflikt."

Det vill säga de som faktiskt flyr ifrån krig, exempelvis syrierna som vi så storbröstat skulle hjälpa och så vidare.

Rubriken flykting, de som då får permanenta uppehållstillstånd, ser ut såhär och återfinns också i länken ovan;

"Flykting

Enligt flyktingkonventionen, svensk lag och EU:regler är du flykting om du har välgrundade skäl att vara rädd för förföljelse på grund av:

* ras

* nationalitet

* religiös eller politisk uppfattning

* kön

* sexuell läggning

* eller tillhörighet till viss samhällsgrupp."

Tackar
  • Nerfherder
    Gert skrev 2015-12-05 13:04:23 följande:

Att det skulle bli ett rekordår med asylinvandrare stod klar sedan länge. Jag förstår inte varför du förnekar detta fortfarande. När jag skrev i en annan tråd att det kommer 3000 i veckan sa du att "den totala invandringen är mindre än förra året". Det är symtomatisk för dig att inte se hur verkligheten ser ut och alltid skylla ifrån dig.

Regeringen borde ha vidtagit de åtgärder de nu har gjort för länge sen. Men inte ens med facit i hand kan du eller andra sossar erkänna det.

Hur menar du att det stod klart, har du en källa sedan före anstormningen?
  • Nerfherder
    Digestive skrev 2015-12-06 00:29:03 följande:

Håller med i en hel del men åtgärderna kunde såklart ha införts tidigare och så att de inte behövde inskränka familjeåterföreningsdirektivet överhuvudtaget. Det där med framförhållning är rätt gott att ha, i den nationella maktpositionen.

Hade dock reagerat likadant oavsett regering. Det första jag gjorde efter att fått nys om saken var att spendera timmar på graden delaktighet de övriga partierna har haft, varför åtgärden just inskränkte en så konstig rubrik av flyktingar (men jag antar att de helt enkelt är flest) med mera. Och speciellt Kristdemokraternas delaktighet, såklart.

Vad kom du fram till?
  • Nerfherder
    Digestive skrev 2015-12-06 15:23:42 följande:

Att exempelvis Moderaterna inte tar någon hänsyn till familjeåterföreningsdirektivet i sin liggande beskrivning utav ett tillfälligt uppbehållstillstånd, medan Kristdemokraterna gör det i sitt dito. Annars så kom jag helt enkelt fram till att enbart regeringen har haft någon inblandning i att forma samt verkställa det gällande åtgärdspaketet.

Hur många h lade du ner för att komma fram tiill det?
  • Nerfherder
    Digestive skrev 2015-12-06 15:58:35 följande:

Med tanke på att jag kollade igenom riksdagens sida efter eventuella motioner, betänkanden och annat av intresse för perioden - för att verkligen säkerställa mig om sak - så tog det mellan 4-6 timmar totalt.

Hurså?

Eftersom du inte är politiker verkar det vara bortkastad tid.
  • Nerfherder
    Digestive skrev 2015-12-06 16:47:15 följande:

Det där är samma artikel som jag själv har länkat till, fy vad dåligt läst. Iallafall en god sak att höra i sig!

Föreslår att det här får ligga kvar ostört ett tag och så att fler noterar saken. Det vill säga att inlägget inte diskuteras bort i sidorna.

Lägg till det i ts så är det ordnat
Svar på tråden Tillfälliga uppehållstillstånd - för de som redan är här?!?!