Immigration/invandring/flyktingar - varför?
Bra med högre skatt som slår direkt mot de fattigaste...? Vad är det bra för?
Bra med högre skatt som slår direkt mot de fattigaste...? Vad är det bra för?
Nej, du har fel! I ett system med arvsskatt är det den som ärver som beskattas på det arv denne fått, varken förr eller senare och då tillhör egendomen arvtagaren, ingen annan. Döda personer skattar inte.Jag tänker att miljardären redan betalat en massa skatt under tiden han tjänat ihop sina pengar.
Kan du svara på hur du rättfärdigar att fattiga tvingas sälja ärvd fast egendom, exempelvis en bostad, för att ha råd att betala arvsskatt?
För många med låg inkomst är just arv en betydande möjlighet att faktiskt äga något, exempelvis sin bostad.
Men nu är vi lite OT. Det finns många andra trådar om skatt och ekonomi.
Det fanns en anledning att arvsskatten avskaffades. Den tvingade de som hade mycket pengar till en utlandsflykt eller avancerad skatteplanering medan den slog hårt mot de som inte hade tillräckligt med pengar för att kunna komma undan. Och varför anser du att staten har en större rätt till mina pengar än mina barn har?
Okej, jag läste lite fort.
Nej, jag anser inte att arv ska beskattas och i synnerhet inte när den utgörs av främst fast egendom. Jag tycker heller inte att en lägenhet värd två miljoner utgör grund för förmögenhetsskatt, om sådan hade funnits.
Exakt och detta för att man beskattas på det man har, du måste alltså få/ta emot arvet först. Skulle man skatta för det man inte har så vore det snarare väldigt märkligt, eller hur!?
Fast vi har ju även utan arvs- och förmögenhetsskatt, hög skatt bara man jobbar, tjänat pengar, konsumerar och betalar moms....
Så enligt din logik: om ett land beskattar sina innevånare är det kommunistiskt.Det finns nog extrema strömningar som håller med dig, men i Europa tillhör du en försvinnande liten majoritet.
Jag antar att det är nattväktarstaten du har som förebild, men till och med högerekonomer i usa har påpekat att både det externa och interna försvaret av minimaliststaten kräver skatteuttag.
Okej, jag läste lite fort.
Nej, jag anser inte att arv ska beskattas och i synnerhet inte när den utgörs av främst fast egendom. Jag tycker heller inte att en lägenhet värd två miljoner utgör grund för förmögenhetsskatt, om sådan hade funnits.Exakt och detta för att man beskattas på det man har, du måste alltså få/ta emot arvet först. Skulle man skatta för det man inte har så vore det snarare väldigt märkligt, eller hur!?Fast vi har ju även utan arvs- och förmögenhetsskatt, hög skatt bara man jobbar, tjänat pengar, konsumerar och betalar moms....
En myndighet ska försöka bedöma individens behov alltså? Jag tror inte på idén då jag allt för ofta ser att den inte fungerar.
...eller så gör man som i min släkt när man märkte hur mycket skatten drog iväg när arvsskifte av släktens gård skedde, man sålde till nästa generation när de nått vuxenålder för långt under marknadspris.
Ditt patetiska försök att blanda bort korten och försöka dig på en halmdocka fungerar inte.
Du anser att staten har större rätt till individens tillgångar än individen själv. Och det är inte fördelningspolitik utan kommunism.
Nej, det är helt meningslöst. Detta ger ingenting för någon.
Nej, gåvoskatten tog ingenting eftersom man sålde och inte gav bort något. Det finns inget krav på att man ska sälja egendom till marknadsvärde och det är förövrigt oerhört svårt att bedöma vad ett marknadsvärde egentligen är.