• En del av oss

Någon som fött på BB Sofia?

Någon som fött på BB Sofia eller blivit igångsatt där? Har ni lust att berätta om er upplevelse?

Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016 efter flertalet MF/MA
  • Svar på tråden Någon som fött på BB Sofia?
  • Lisen84

Jag öppnade mig också snabbt efter jag fått epiduralen, så det är nog långt ifrån alla där värkarbetet stannar av efter den. Epidural var som en skänk från ovan, helt underbar! Jag hade var öppen för förslag när det gällde förlossningssrällning. Tyckte det var svårt att veta då man aldrig hade fött barn innan..! Jag hade dock trott att pallen skulle funka bra då flera vänner har lovordat den men för mig kändes det helt fel. Jag ville stå på knä i sängen men BM ville att jag skulle ner på golvet o stå på alla fyra för att det var vad jag behövde för att bebis skull komma ner "rätt" och då tog det två krystvärkar så va hon ute. Så jag tror att man sk ha ett öppet sinne o lyssna på BM och sin egen kropp.

• En del av oss

Ska man kanske strunta i att skriva förlossningsbrev? Det verkar ju ändå inte bli som man tänkt sig.

• Lisen84
    En del av oss skrev 2015-12-07 04:20:03 följande:

Ska man kanske strunta i att skriva förlossningsbrev? Det verkar ju ändå inte bli som man tänkt sig.

Jag tror det är bra att skriva för sin egen skull och ta med sånt som är väldigt viktigt för dig. Jag skrev att jag har haft många missfall och att jag vill ha info om hur bebis mår under hela förlossningen samt om min hyperemesis. Och kanske vad man har tänkt ang smärtlindring men att skriva att man inte vill spricka..!? Det fattar dom att man inte vill :)
  • Misscaswell
    En del av oss skrev 2015-12-07 04:20:03 följande:

Jag är glad att jag skrev, för då visste förlossningspersonalen hur viktigt det var för mig att hela tiden hållas informerad, att jag föredrog att göra det mesta värkarbetet med bara min partner, vilken förlossningsställning jag helst ville ha, etc, utan att jag behövde lägga tid på att berätta det under pågående förlossning. Även om mycket inte blev som jag skrev jobbade både jag och personalen för att det skulle bli så tills det inte gick längre. Det är en skön känsla att de försöker göra så att det blir som man vill, även om det inte lyckas.
  • En del av oss

Jag tänker ta upp att jag är känslig vid bemötande att jag kan saker och tillsägelser väldigt personligt svårt att läsa mellan raderna och kan lätt missuppfatta, att jag vill hållas informerad om bebisen då jag också haft många missfall och förlorat ett barn gaska långt gånget. Vilka smärtlindringsmetoder jag kan tänka mig, att jag kan tänka mig bada under värkarbetet men intevill föda i badet, att jag gärna vill ha hjälp att försökka hålla mig upprätt och vilka ställningar jag kan tänka mig att föda i.

• RosaSmurf

I förlossningsbrevet kan man skriva om ev smärtlindring, om man vill ha studenter eller inte närvarande, att man vill ha mycket information om bebisens mående, att man tidigare haft missfall eller att man varit med om svåra saker slm kan göra att man får svårt att lita på vården. Man kan också skriva att man vill ha hjelp och stöttning för att inte spricka, men spricka är en sådan sak som kan ske ändå

• Belair79

Känns inte så viktigt att få information om ifall pat haft missfall, sånt står i MVC-journalen iaf. Och att förebygga bristningar är något man redan gör och är helt överflödigt att skriva!

• RosaSmurf
    Belair79 skrev 2015-12-07 15:39:20 följande:

Känns inte så viktigt att få information om ifall pat haft missfall, sånt står i MVC-journalen iaf. Och att förebygga bristningar är något man redan gör och är helt överflödigt att skriva!

Det kan vara en väldigt viktig information att skriva i förlossningsbrevet. Dessutom inte alltid det står i journalen heller.

Som patient är det en trygghet att skriva om ev tidigare missfall och att man vill förebygga sprickor.

Att du anser det är överflödigt får så för dig. En kompetent och erfaren BM anser inte det.
  • Belair79

Jag är definitivt en kompetent och erfaren BM! Det är därför jag kan bedöma vad som är viktig information i en förlossningssituation! Du däremot har ingen sådan kunskap! Om det känns bra att skriva det i ett förlossningsbrev så gör man det naturligtvis men som BM ska man göra vad man kan för att förhindra bristningar, det är därför helt onödigt att påpeka det.

• Sommar15

Eftersom saker som missfall är en så olika upplevelse för folk är det väl jättebra att skriva om det i förlossningsbrevet även om det står i journalen. Jag skrev t.ex. att det pga det var väldigt viktigt för mig att med jämna mellanrum få veta att "nu händer det och det, det är helt normalt och bebisen mår bra" (om den nu gör det, vilket den gjorde). Det hjälpte ju min barnmorska att förstå varför sån info var viktig för mig. Och som sagt, det är en nyttig övning för en själv (och partner!) att tänka till kring förlossningen och skriva ner det som man tycker känns viktigt.

Jag skrev t.ex att jag gärna profylaxandas som smärtlindring så länge det är möjligt - men den tanken övergav jag rätt så kort in i förlossningen ;)

• JA77
    RosaSmurf skrev 2015-12-07 15:13:54 följande:

I förlossningsbrevet kan man skriva om ev smärtlindring, om man vill ha studenter eller inte närvarande, att man vill ha mycket information om bebisens mående, att man tidigare haft missfall eller att man varit med om svåra saker slm kan göra att man får svårt att lita på vården. Man kan också skriva att man vill ha hjelp och stöttning för att inte spricka, men spricka är en sådan sak som kan ske ändå

Missfall står alltid i en MVC-journal om patienten tagit upp det. Och det är väl bara relevant att skriva om det påverkat patienten, alla missfall gör ju inte det. Och det är onödigt att skriva att man inte vill spricka, det vill ju ingen. Det är
Svar på tråden Någon som fött på BB Sofia?