Inlägg från: Stårschan |Visa alla inlägg
  • Stårschan

Prov i sexan "Skriv sånt du tycker är intressant"

Hur hade ni reagerat på sån här information från skolan. Eleven går i sjätte klass.

4/12 har vi ett prov på det vi jobbat med i religion.Vi har jobbat i grupper och varje grupp har skrivit frågor till sin text. Vi har gått igenom texten tillsammans i klassen och strukit under det som eleverna tyckt varit viktigt eller intressant, Provet utformas som påståenden som ska markeras med sant eller falskt. Det avslutas med några extrarader där eleverna själva får skriva fritt  om de kommer på något som de vill berätta.

• Svar på tråden Prov i sexan "Skriv sånt du tycker är intressant"
  • Stårschan

Jag vet inte riktigt, och det är därför jag är på jakt efter lite input. Jag vände mig direkt mot tonen. Som att man har lämpat över det pedagogiska ansvaret gällande vad man ska lära sig och inte på eleverna. "Strukit under det som eleverna har tyckt varit viktigt och intressant" och "skriva fritt om de kommer på något de vill berätta".

Överlag känner jag att jag som förälder har haft svårt (med det här barnet, i den här klassen) att motivera för barnet att kunskap är viktigt, och att läxor och prov ska tas på allvar, när lärarna har haft en sådan låt-gå-attityd hela vägen. Inga glosor i engelskan. Inga läs- eller skrivuppgifter i svenskan. Matten verkar vara det enda de tar på allvar och resten är mest flum.

• Stårschan

Tack för er input. Efter att ha läst era kommentarer inser jag att uppgiften i sig egentligen är bra, i en normal klass med förekommande studieteknik. Det är väl min vetskap om den vanliga bristen på sådan i just den här klassen som får mig att döma ut uppgiften som flummig. (Det och alla lappar man fått hem med uselt språk, och instuderingspapper för barnen med direkta faktafel i mm)

I det bifogade häftet är sedan instruktionen:

-LÄS IGENOM FRÅGORNA FÖRST! [sic]
    -Läs sen igenom texten och försök hitta svar på frågorna.

Ingen annan än jag som tycker att det normala är att läsa igenom texten förutsättningslöst först, innan man fokuserar på frågorna?

Svar på tråden Prov i sexan "Skriv sånt du tycker är intressant"