Stårschan skrev 2015-11-30 09:05:47 följande:
Tack för er input. Efter att ha läst era kommentarer inser jag att uppgiften i sig egentligen är bra, i en normal klass med förekommande studieteknik. Det är väl min vetskap om den vanliga bristen på sådan i just den här klassen som får mig att döma ut uppgiften som flummig. (Det och alla lappar man fått hem med uselt språk, och instuderingspapper för barnen med direkta faktafel i mm)
I det bifogade häftet är sedan instruktionen:
-LÄS IGENOM FRÅGORNA FÖRST! [sic]
-Läs sen igenom texten och försök hitta svar på frågorna.
Ingen annan än jag som tycker att det normala är att läsa igenom texten förutsättningslöst först, innan man fokuserar på frågorna?
Jo, det är faktiskt rätt dåligt ur pedagogisk synvinkel. Man lär barnen att bara skanna av efter svaren på frågorna. Instuderingsfrågor är ett rätt dåligt sätt att lära sig. MEN om barnen fått läsa texten förutsättningslöst tidigare och varit med och gjort frågorna så kan jag tycka det är ok. Då är det ju mer en repetitionsuppgift och då fyller det en annan funktion. Lite som att plugga på sina anteckningar där man redan sållat ut det man tyckte var viktigast.
Jag jobbar med äldre elever (gymnasket) ska sägas så det kan spegla mina svar. Men jag tycker ofta det är ett problem när jag får elever som är vana vid lärare som sagt "det här ska du kunna" och gett t ex ett gäng glosor eller en faktatext med fetmarkeringar/instuderingsfrågor. Om det är det enda sättet de vant sig vid så blir det svårt att få dem att lära om till att ta mer ansvar. De uppfattar det ofta som flummigt om de är vana vid ren katederundetvisning där läraren bestämmer och lär ut (istället för att motivera elever att lära in). Det optimala är om de får mer och mer ansvar succesivt.