Prov i sexan "Skriv sånt du tycker är intressant"
Skolan skall i första hand ge eleverna de verktyg de behöver för att söka information själva, förstå värdet av källkritik och resonera kring frågor som inte alltid har ett rätt eller fel svar. (Nu pratar vi om rätt eller fel i ämnet religion)
Jag uppfattar det som att upplägget på detta arbete är:
1 Genomgång av grundfakta inom den eller de religioner man för tillfället skall arbeta med. Vad skall arbetet innehålla? Vilka är ramarna? (min tolkning av vad som är en ganska självklar uppstart på ett nytt område)
2 Gruppuppgift där fakta söks, tolkas och resoneras kring för att sedan sammanställas i ett arbete som redovisas i helklass. Eleverna har då också gjort tillhörande frågor.
3 När arbetet redovisas så har läraren möjlighet att bedöma hur eleverna tolkar andra elevers arbeten och om de då har förmågan att delta i diskussioner som leder någon vart och vilka frågor man i klassen anser är viktiga.
4 De frågor som man redan har dryftat i helklass sammanställs av läraren till ett prov där man på ett överskådligt sätt kan se vad eleverna har lärt sig under arbetets gång.
5 De där extra raderna kan ju vara för att ge eleverna möjlighet att redovisa tankar, åsikter och reflektioner på ett utförligare sätt och därigenom påverka sitt betyg. ( bedömningen att eleven för enkla, utvecklade eller välutvecklade och nyanserade resonemang kan vara skillnaden mellan E, C eller A)
Jag tycker att det låter bra.