chokladspad skrev 2015-12-02 13:51:46 följande:
Detta påminner mig lite om ett par vänner till oss som nyligen separerat. Hon var långtidssjukskriven pga olika psykosomatiska svårtolkade symptom och orkade inte arbeta. Hon gjorde visserligen en hel del hemma, men hade kanske lite svårt med rutiner och maken fick hela tiden täcka upp där hon missat något. Han stod för hela ekonomin i princip. I och med att deras ekonomiska förutsättningar blev mer ansträngda (de hade två barn, hus mm) så blev maken mer och mer frustrerad över hustruns tillkortakommanden. Jag tror att han glömde att älska henne i nöd och lust. I lusten gick det bra men inte i nöden. Atmosfären i hemmet förändrades och hon anklagades också för att vara lat (även om hon inte var latare nu än när de gifte sig) och bekräftelsekontot snarades åt.
Guess what, denna lady gick också och tränade på gymmet mycket. Detta var hennes andningshål från hemmet. Faktum är att hon från medicinskt håll uppmuntrades att träna mycket och detta var snarare något som ökade hennes energinivå. Varenda hälsorådgivare säger att träning är något som ökar energin i vardagen. Så i princip gjorde hon bara sin läxa. Det var också på gymmet hon träffade en annan man som visade henne uppskattning, vilket hon var svältfödd från hemifrån. Han fick henne att känna sig sedd och värdefull, han såg hennes styrkor medan mannen hemma såg hennes svagheter.
Klart som soppspad föll hon pladask och ett halvår senare var skilsmässan ett faktum.
Människor krisar på olika sätt. En del som blir deprimerade blir passiva, orkar inte upp ur sängen. De flyr in i drömvärldar. Om de bara får höra att de är lata och inte blir sedda för det lilla de faktiskt gör, lär det inte bli bättre. Och ja, man kan ha en depression utan att "verka ledsen".
Ger du din fru cred för det lilla hon gör? Om hon bara får negativa kommentarer från dig och inte respons på det lilla hon gör kommer hon inte att vilja göra mer.
Jag och min man försöker tänka på 80/20-regeln. Jag ger 80 och förväntar mig 20 tillbaka. Om båda fungerar så blir det balans.
Om du är trött på att du gör allt jobb och hon är lat och oduglig, tänk då på att det kanske inte är hon som lämnar dig. Du kanske någonstans redan har lämnat/slutat att älska henne?
Tack för svaret.
Jo jag vet att det känns helt fel i att flytta men frugan sitter och påminner mig om jag varit till så kallade Skatteverket ( hacienda) här i Spanien och tagit reda på vad som gäller vid flytt? Känns liksom om hon velat att jag ska dra nu, samtidigt så vill hon att jag stannar i så fall hon skulle sakna mig.
Jag håller på att spåra ur, vet inte vad jag ska göra, känner mig rent av förvirrad och extremt deprimerad.
Har hus i Sverige som jag ej behöver betala räkning i en början och min bror kommer att fixa något jobb till mig.
Jag kommer ingen vart med 9000 kr som jag måste betala hyra här, barnomsorg , daglig levnad, betala av lån som jag har på min och frugans separerade vägar.
I Sverige så skulle jag behöva snåla med pengarna också men skulle få ut betydligt mer än vad jag får här.
Barnen skulle jag få träffa under semesterdagar och tillfällen som jag kan åka ner.
Frun skulle ta över huslånet medan jag skulle ta över några privatlån som jag skulle ta lån här i Sverige och köpa ut lånet på direkten.
Jag har försökt hela tiden med att vara bra i allt men frun bara ser ner på mig och känns bara som hon vill bli av med mig och samtidigt nej.