• eg90

Bolån

Hej

Jag och sambon tänker köpa hus.

Det ska kosta 800 000, vi har kontantinsats på 15%.

Han har jobb och får ut mellan 23-26.

Jag är arbetslös och får ut 0.

Vi båda har CSN lån, jag på 30 000 han har betydligt mer.

Ska besöka banken denna vecka och hoppas vi kan få låna.

Vad tror ni?

• Svar på tråden Bolån
  • Valkyria75
    Birgitta02 skrev 2015-11-25 14:31:44 följande:

Var i all världen har du fått det ifrån?  Jag skulle väldigt gärna vilja veta vilken bank du talar om.

Jag skulle vilja vända på frågan... Vet du någon bank som INTE räknar med minst 7% ränta när de bestämmer vilken summa de kan ge lånelöfte på?
  • Birgitta02
    Valkyria75 skrev 2015-11-25 18:30:29 följande:
    Jag skulle vilja vända på frågan... Vet du någon bank som INTE räknar med minst 7% ränta när de bestämmer vilken summa de kan ge lånelöfte på?
    När jag köpte min lägenhet var det INGEN som pratade om högre räntor. Då hade jag 1,5% i ränta. Nordea.
  • SpanskaFlugan
    Birgitta02 skrev 2015-11-26 09:15:45 följande:
    När jag köpte min lägenhet var det INGEN som pratade om högre räntor. Då hade jag 1,5% i ränta. Nordea.

Då hade du en väldigt naiv eller dumdristig bankkontakt. Banken vill veta att låntagaren kan fortsätta betala räntan även om den stiger till mer normala nivåer.
  • Jw83

Troligtvis så gjorde dom en snabb kalkyl med högre ränta utan att visa dig. Det är ju för bankens egna skull som dom gör det kalkylen innan dom beviljar. På samma sätt som dom också tittar på övriga skulder, antal barn, tillgångar osv.

Vi har en ränta på 1,2 men dom räknade ändå en högre ränta på kalkylen. Allt för att försäkra sig om betalningsförmågan även i framtiden.
  • Valkyria75

Möjligtvis berättade de inte det för dig. Men om det gäller någon nåt sånär välkänd bank så har de absolut räknat på det när de godkänt ditt lånelöfte. Det är nämligen så de bestämmer vad de anser du har råd med.
  • anoonym
    Birgitta02 skrev 2015-11-25 13:46:42 följande:
    7,5%???? Inte ens Bluestep har så hög ränta. En normal bank ligger på mellan 1,5-2,2 procent.
    Haha! De räknar på 7,5% för att man ska klara av en sådan ränta....... Tror du banken räknar att räntan kommer att vara 2% för evigt?
  • Rani

Gå in på SBAB på nätet och knappa in era uppgifter i deras kalkylator så får du en fingervisning om ungefär hur bankerna tänker. Min erfarenhet när vi jämförde var att alla banker ställde ungefär samma krav (dock med olika villkor). Så om ni får låna där är det troligt att ni får det på er bank också.

Här i gbg hade det inte varit några problem för din sambo att få ta ert lån själv. Här har alla höga lån. Kanske resonerar man annorlunda på banken på mindre orter.

• eg90

Vi har bestämt tid med banken imorgon.
    Sambons far kan vara borgensman om det krävs.

• nilsonee

Var typ i samma sits. Fast sambon hade inget csnlån, dock annat lån på 350.000kr. Mitt csnlån låg på ca 100.000kr. För oss var det inga problem. Dock kosta vårt hus 660.000kr.

• anoonym
    nilsonee skrev 2015-11-26 22:33:29 följande:

Var typ i samma sits. Fast sambon hade inget csnlån, dock annat lån på 350.000kr. Mitt csnlån låg på ca 100.000kr. För oss var det inga problem. Dock kosta vårt hus 660.000kr.

Shit. Vart bor ni? Här runt omkring (västkusten) får man inte ens en sommarstuga på 10 kvadrat för 660,000
  • SpanskaFlugan
    nilsonee skrev 2015-11-26 22:33:29 följande:

Jisses, här i kommunen finns i dag två villor till salu för under 750000 kr, båda är 3-rummare. Och då ligger de ute på vischan utan allmänna kommunikationsmedel. Önskar ibland man bodde i billigare trakter, men sen kommer jag på att jag nog hellre bor lite mer centralt i landet och bor mindre än bort stort långt bort från allt.
  • Noname00
    Birgitta02 skrev 2015-11-25 14:31:44 följande:
    Var i all världen har du fått det ifrån?  Jag skulle väldigt gärna vilja veta vilken bank du talar om.
    Tror du på fullaste allvar att en seriös bank inte räknar på att man ska klara en högre ränta för att ha marginal?
  • Noname00

Nej du ska inte tala om för banken att du är arbetslös och söker jobb eller att ni ska gifta er.
    Er betalningsförmåga ökar inte för att ni är gifta men ändå bara har en inkomst.
    Det bästa är att din sambo söker lånet själv med kontantinsatsen, då räknar de bara med utgift för en person.
    Reglering av kontantinsatsen skriver ni själva det är inget banken behöver veta om.

• eg90

Hej igen

Nu har vi varit hos banken.

Fick låna, inga problem alls.

• Noname00
    eg90 skrev 2015-11-27 20:52:30 följande:

Hej igen

Skönt, va glad att du inte bor i sthlm och får en bostad till rimlig summa :)
  • Cl4udio
    eg90 skrev 2015-11-27 20:52:30 följande:

Hej igen

då är det bara att skaffa sig ett jobb ;)
    hur länge har du varit arbetslös?
  • eg90
    Cl4udio skrev 2015-11-29 17:51:01 följande:
    då är det bara att skaffa sig ett jobb ;)
    hur länge har du varit arbetslös?
    Sedan mitten av september
Svar på tråden Bolån