• eg90

Bolån

Hej

Jag och sambon tänker köpa hus.

Det ska kosta 800 000, vi har kontantinsats på 15%.

Han har jobb och får ut mellan 23-26.

Jag är arbetslös och får ut 0.

Vi båda har CSN lån, jag på 30 000 han har betydligt mer.

Ska besöka banken denna vecka och hoppas vi kan få låna.

Vad tror ni?

• Svar på tråden Bolån
  • Birgitta02
    eg90 skrev 2015-11-25 15:33:51 följande:
    Okej.

Det spelar ingen roll för banken att vi ska gifta oss om 6 veckor?
    Sambolagen är så pass genomarbetad att jag inte tror det har nån betydelse. Men er buffert, samt ert sparande till kontantinsatsen är jättebra. Det visar att ni har koll på pengar. Men det är främst er återbetalningsförmåga det handlar om. Så bäst är ju att prata med banken :). Andra skulder, krediter osv väger ju också in.
  • Jw83
    eg90 skrev 2015-11-25 15:33:51 följande:

Okej.

Det spelar ingen roll för banken att vi ska gifta oss om 6 veckor?

När ni gifter er så blir han försörjningsskyldig enligt lag. Så det ökar enbart risken för att han ska stå med höga utgifter. Dessutom så blir kan du ta halva huset vid en skilsmässa. Så för banken är det en fördel om ni inte är gifta i er situation.

Men hur ser din utbildning ut? Och dina chanser att få jobb snart? Kan du inte söka varenda skitjobb du hittar så du visar att du kan dra in pengar?
  • eg90

okej.
    jag söker just nu alla vårdjobb jag kan hitta.
    Ska börja plugga nu till våren.

Finns det inte alternativ att typ hans far går in som lånetagare också?

• Jw83
    Birgitta02 skrev 2015-11-25 14:31:44 följande:

Var i all världen har du fått det ifrån?  Jag skulle väldigt gärna vilja veta vilken bank du talar om.

Bankerna räknar med att räntan kommer höjas och vill självklart att folk har råd att betala även när räntan hamnar på en mer normal nivå. Bland annat Handelsbanken och Swedbank räknar med ca7,5% i deras kalkyl över återbetalningsförmågan.
  • Kjell2
    eg90 skrev 2015-11-25 15:42:36 följande:

okej.
    jag söker just nu alla vårdjobb jag kan hitta.
    Ska börja plugga nu till våren.

Finns det inte alternativ att typ hans far går in som lånetagare också?

Jo, men prata med banken hör vad de säger. Kan varea bra om ni innan ni träffa banken har ett ok från hans far på att vara medlåntagare.
  • eg90

Okej.

Hoppas att det går att lösa på något sätt så vi får ett lån.

Har redan bestämt med mäklaren att vi ska skriva avtal på fredag eller måndag beroende på om vi får lånet eller ej.

• eg90

En till liten fundering.

Huset kostar 800 000 och det är pantbrev på 101 200 sedan tidigare.
    Vad innebär det för oss?

• Kjell2
    eg90 skrev 2015-11-25 16:18:12 följande:

En till liten fundering.

Vad innebär det för oss?

Att ni måste köpa pantbrev för ca 500 000 kr. En kostnad på kring 5000 kr.
  • SpanskaFlugan
    Birgitta02 skrev 2015-11-25 14:31:44 följande:
    Var i all världen har du fått det ifrån?  Jag skulle väldigt gärna vilja veta vilken bank du talar om.

Alla storbanker jag pratat med under hösten har haft krav på att man ska klara 7-8% ränta. Klokt tycker jag eftersom dagens låga nivåer inte kommer vara kvar för evigt. Bara i början av 2008 var räntan uppe i 6%. Jag köpte 2007 och min ränta steg rätt snabbt upp under 2008 fram till finanskrisen.
  • aynaT
    eg90 skrev 2015-11-25 16:18:12 följande:

En till liten fundering.

Vad innebär det för oss?

Pantbrev kostar 2 % + uppläggningsavgift, alltså ca 10 000 kr för er. Tänk på att det också tillkommer avgift för lagfart som är 1,5 %+uppläggningsavgift, alltså 1,5 % av det ni köper huset för. I ert fall ca 12 000.
Svar på tråden Bolån