• Emibjn

Augustibebis 2016

Hej! Jag hoppar in här. Plussade i tisdags förra veckan (troligtvis 2 dagar innan bim). har bf 5 augusti. Är 28 år och detta blir vårt första barn. Hoppas så innerligt att det ska gå hela vägen. Försöker att inte oroa mig så mycket för mf, men tycker det är svårt. 

Mina symptom är framförallt molande värk som påminner om mensvärk, inget illamående direkt, men magen känns lite orolig och så har jag ömma bröst. Tror att även tröttheten börjar komma krypandes nu. 

• Emibjn

Jag och min man har pratat lite om när vi ska berätta för familjen. Vi funderar på att berätta för våra föräldrar i jul, men vänta till vi har passerat vecka 12 innan vi berättar för resten av släkten och våra vänner. Har ni funderat på när ni ska berätta för nära och kära? :) 

• Emibjn
    NiHa skrev 2015-11-29 21:05:15 följande:
    Vi ska ha både min och sambons släkt här på jul, så hade varit kul och berätta då. Men vågar inte eftersom jag bara kommer vara i v9 då.
    Tänkte berätta för familjen efter nyår:)

Men problemet är att dom vet att vi försöker och vet inte hur jag ska göra med drickan på julafton för att dom inte ska misstänka något.
    Funderar på om man skulle ta och köpa alkoholfritt vin i samma färg som det andra och hälla upp i smyg. Kan det fungera tror du? :)
    Jag har också funderat på att folk kommer reagera på att jag bara dricker alkoholfritt under jul och nyår. Frågan är hur mycket folk runtomkring tänker på det egentligen om det är självservering. Då skulle man väl lätt komma undan med att ha en egen flaska alkoholfritt vin i köket typ och så får man passa på att fylla på när alla precis har satt sig till bords eller nåt, hehe. Där vi ska vara på julafton i år brukar all dricka stå i köket och så tar man själv vad man vill ha, men hos min mans föräldrar frågar de alltid vad man vill ha. Då blir det lite svårare att smyga. 

Jag oroar mig egentligen mest för nyår, då vi ska fira med vänner. De vet att vi aktivt försöker få barn så. 

Förresten hur kommer ni göra om ni får frågan om ni är gravida? Jag har redan fått den frågan precis innan jag blev gravid eftersom jag tackade nej till alkohol. Jag är jättedålig på att ljuga, men vill samtidigt inte känna mig tvingad att berätta. 
  • Emibjn
    grodan26 skrev 2015-11-29 22:25:10 följande:
    Jag har redan berättat för min mamma och några nära vänner. Är inte så hemlig av mig och kan definitivt inte hålla mig! Resten av familjen får veta nu till jul. Jag tänker att det bara är bra att mina närmsta vet ifall det skulle bli missfall. Men väntar med att göra det officiellt för resten av släkten och bekanta till efter v. 12 :) 
    OK! Jag vill själv väldigt gärna berätta. Det känns som att allt kommer bli väldigt mycket verkligare om vi får dela detta med familjen. =) 
  • Emibjn
    Mellanstadieläraren skrev 2015-11-29 21:12:24 följande:
    Jag har tänkt på samma sak. Skulle helst vilja berätta till jul men det känns så osäkert fortfarande då. Tänker att det beror lite på hur man mår också. Mår man bra så kan det ju va lättare att dölja än om man bara vill kräkas dygnet runt.

Har ni ringt mvc?
    Precis, man vill inte att omgivningen ska noja sig för att man har fått magsjuka som smittar heller...

Jag ska ringa till MVC idag.  Du då?
  • Emibjn
    Mellanstadieläraren skrev 2015-11-30 16:37:50 följande:
    Jag ringde nyss och fick inskrivning i mitten på januari. Lång väntan! Tur det iaf är lite att tänka på med jul och nyår.

Jag frågade lite om molvärk så här tidigt och det kunde man tydligen ha. Jag är så sjukt nojig över missfall mest för att min mamma hade många. Hur hanterar ni tankarna?
    Jag ringde imorse och fick tid i slutet av december. Håller med om att det känns som lång väntan, och ännu längre för din del! 

Förstår att du oroar dig utifrån vad du berättar om hur det varit för din mamma. Tar MVC någon hänsyn till det? 

Även om jag inte direkt har jag något speciellt att hänga upp min oro på så känner jag mig också orolig. Jag märker också att min oro växer ju längre tiden går. Jag försöker lugna mig med att alla graviditeter har börjat på samma sätt, lika tidigt osv. Varför skulle just den här graviditeten sluta i missfall? Sen kommer tankarna ändå. Pratar mycket med min man om det. Han är mycket lugnare och utgår alltid ifrån att det kommer gå bra. Jag hoppas att jul och ledighet ska hjälpa oss att inte tänka på det för mycket. :) 

När det kommer till molvärk är jag bara tacksam för den. Varje gång jag känner något i kroppen tänker jag "Puh! ett symptom!!". När jag nästan mådde lite illa på lunchen idag blev överlycklig. 
  • Emibjn
    grodan26 skrev 2015-11-30 21:03:11 följande:

Hur mycket symtom har ni nu? Jag längtar tills jag verkligen känner det på riktigt! Alla symtom jag har nu känns mest som vanlig PMS. Mår lite illa, kissar mycket, hungrig hela tiden. Känner lite molande smärta ibland, blir lika glad varje gång! 

Mina symtom är molande/brännande/stickande värk, ömma bröst, har mått lite illa ibland, men inte så mycket. Idag hade jag huvudvärk koncentrerat till högra tinningen. Det var lite störigt, men vet inte om det var ett symtom. Just nu tolkar jag allt som symtom. Har varit extremt frusen de senaste dagarna, men det kan ju lika gärna bero på att det börjar bli vinter och på att jag har varit mycket utomhus hela helgen.

Mina symptom är starkast på kvällen. Jag förväntade mig mer illamående och mer trötthet. Det här får man kanske äta upp sen, men jag kan inte heller låta bli att längta efter lite tydligare syntom. =)
  • Emibjn
    Annojj skrev 2015-12-01 13:36:55 följande:

Åh vad härligt !! Känner igen känslan !!

Jag ringde mvc i måndags, inskrivning 4/1 och vul eller ul den 4/2 (vi är i USA 14 januari till 1/2, därav sen tid).

Dum fråga...Bokar man själv tid till ul - och i så fall inte hos sin MVC?-  jag tänkte att man fick en tid när man gick på inskrivningen. Eller är det för att du reser bort som de bokade in båda besöken samtidigt? :)
  • Emibjn
    Mellanstadieläraren skrev 2015-12-02 17:07:24 följande:

Ringde idag och fick tid för ett tidigt UL hos min vanliga gyn. Fick tid om några veckor för då borde man kunna se hjärtat trodde hon. Är galet nervös men förväntansfull såklart. Man vill ju så gärna att det ska finnas nåt där och att allt ser bra ut. 

Hur starka har era stickor varit när ni testat? Jag har ett vanligt clearblue hemma och ett digitalt men har bara testat med stickorna än. BIM va ju i måndags och jag har sett en stegring från söndag till idag men gårdagens och dagens kändes väldigt lika... Hur snabbt ökar HCG?

Bokar man inget UL genom sin BM? När jag ringde och fick min första tid fick jag ingen information om UL. Jag utgick ifrån att UL bokas in vid det besöket hos BM.

Såhär ser mina test ut. det första är taget i fredags. En dag innan bim enligt kalendern. det andra är taget ikväll. Tog ett i måndags också, som var lite starkare än det på första bilden, men inte i närheten av så starkt som det jag tog idag.

Jag har hört olika om hur snabbt det ökar. Tidigare har jag hört att HCG dubblas för varje dag, men de senaste veckorna har jag läst att det ökar typ varannan dag. Stickorna tycker jag har varit lite luriga då mitt andra test (onsdagsmorgon) blev svagare än det första jag tog (tisdagkväll). Jag tog också ett clearblue digital samtidigt som stickan på onsdagsmorgonen som visade gravid 1-2, medan CB digital visade gravid 2-3 på fredagkvällen, trots att  stickan jag tog då knappt hade ökat. 

fredagkväll:

ikväll:

• Emibjn
    Mellanstadieläraren skrev 2015-12-02 17:42:17 följande:
    Där jag bor får man bara göra RUL och där jag skriver in mig hade dem inga tider förrän mitten av januari (också privat så jag kunde kanske ha gjort där) så jag bokade privat hos min ordinarie gynekolog för att få före jul... Mina cykler är megalånga så jag är lite osäker på vilken dag jag är på. 

Är de två på den nedre bilden tagna samtidigt? Jag ska testa med en sticka till och sen vanliga clearblue på fredag.. Har också hört att det ökar varannan dag men även varje. Men har också sett att andra aldrig får speciellt starka någon gång.
    Ok, får nog kolla upp hur jag ska göra, jag tycker det är förvirrande att det verkar fungera så olika beroende på var man bor. 

Just det, jag glömde skriva det...Ja de två testerna på nedre bilden är tagna samtidigt. skäms nästan för att säga det. Men anledningen till att jag tog två var att det vänstra var det sista i den asken jag hade. Så ville jag jämföra om två askar med samma sorts test kunde skilja sig åt. Och det kan det uppenbarligen! 
    Har du bild på ditt test? :)
Svar på tråden Augustibebis 2016