Inlägg från: lenaerik86 |Visa alla inlägg
  • lenaerik86

Augustibebis 2016

Hej! Hittar ingen tråd för augusti, så nu startar jag en! Jag är gravid i v 4+0 och bf är 1/8 och plussade för 5 dagar sedan och det blir mitt andra barn. Någon mer som har planerat bf i augusti?

• Svar på tråden Augustibebis 2016
  • lenaerik86

Min son fyllde 1 år samma dag som jag plussade :) mina symptom är mest humöret som känns sämre än förra gången, kan ju ha att göra med att jag sover sämre och har en liten kille som testar tålamodet haha. Har inte ringt mvc, väntar nog en månad kanske eftersom det är andra barnet och jag inte har några frågor. Hur tänker ni och vad är era symptom?

• lenaerik86

Tänkte ni som skrev om blödningar, jag blödde flera gånger under min förra graviditet och nu sitter min 1 åring bredvid mig och leker så det behöver absolut inte betyda något negativt. När jag fick missfall gjorde det riktigt ont och sen blödde jag som en kraftig mens. Hoppas det kan lugna lite :)

• lenaerik86

Bokade tid för ultraljud i slutet av dec då jag kommer vara i v 8+några dagar så nu längtar jag bara dit. Ska nog ringa mvc nästa vecka typ. Tog även ett test idag som blev mycket starkt plus på studs trots att jag nyligen hade kissat, har 3 test kvar som jag säkert kommer använda också, så svårt att låta bli ju. Förra gången tog jag säkert 20 st för att se stegringen!

• lenaerik86
    19Jen91 skrev 2015-12-05 09:13:04 följande:
    Helt fantastiskt! vilken privat klinik kan man boka på? Såg att Mama Mia inte hade innan vecka 8+0? Hur är ultraljudsbarnmorskorna?

Vill gärna ha tips i Stockholm
    Jag har bokat i v 8+ 5 på mama mia och då blir det utanpå magen men hon frågade om jag kunde tänka mig vaginalt och då kan man göra från v 6+någon dag sa hon så mama mia kan man boka tidigt på :)
  • lenaerik86

Förra gången gjorde jag hos ultraljudsbarnmorskorna vid Karlaplan i v 8+nån dag och det var supermysigt där, jättegullig ul tekniker som tände ljus och så.

• lenaerik86
    19Jen91 skrev 2015-12-05 17:05:46 följande:
    Åh! Jag får nog ringa dit och fråga. Mama Mia verkar poppis . Vill gärna ha bekräftat via vul att vi är gravida innan vi berättar för våra familjer vid jul.
    lenaerik86 skrev 2015-12-05 16:28:58 följande:

Förra gången gjorde jag hos ultraljudsbarnmorskorna vid Karlaplan i v 8+nån dag och det var supermysigt där, jättegullig ul tekniker som tände ljus och så.

Är det sant! Tände teknikern ljus? Låter som en jätte rar människa. Jag är övertygad ringer på måndag!

Är det lång väntetid hos Mama Mia?
    Mm ultraljudsbarnmorskorna var mysigare men på mama mia kan man få bilderna på mms. När jag ringde var första tiden på mama mia Karlaplan den 27 dec och vi hade helst velat ha en tid innan jul också. Sjuk väntetid ju!
  • lenaerik86
    19Jen91 skrev 2015-12-06 09:35:25 följande:
    Vaaaa! Är det sånt tryck innan jul? Helt galet! Men det var kortare väntetid på ultraljudsbarnmorskorna?
    Har inte ringt dem, kör på mama mia som jag bokat. Men ring och kolla du :)
  • lenaerik86

Har ni mycket symptom redan? Jag har mått illa några gånger och blir lätt yr så jag försöker äta minst var 3e timme. Är även väldigt trött men med en 1åring är ju sömnen lite lätt lidande redan haha. Har även fått mjölk redan, inget som läcker än som tur är, var ju iofs bara 2 mån sen jag slutade amma så inte så konstigt kanske. Har även lite ljusbruna flytningar ibland men jag försöker att inte oroa mig, blödde en hel del sist och det gick ju bra :)

• lenaerik86
    primavolta skrev 2015-12-08 15:53:38 följande:
    Ja så kan jag också få, plötsliga hugg. Men har också som en konstant spännande där.. Notmslt tro?
    Det fick jag nästan direkt efter ägglossningen, det är visst ligamenten som växer och de hamnar väl i kläm när man spänner sig (skrattar osv) och vänder sig i sängen typ. Supernormalt, bra tom iom att livmodern växer :)
  • lenaerik86
    primavolta skrev 2015-12-08 18:36:15 följande:
    Har du även konstanta dragningar där?
    Nej jag får det bara när jag reser mig snabbt eller vänder mig i sängen typ. Känner du hela tiden?
  • lenaerik86
    primavolta skrev 2015-12-08 21:00:12 följande:
    Ja som lite växtvärkskänsla i ljumskarna. Inte samma karaktär som när man hostar till eller vänder sig snabbt då är det ju mer ond ilande värk...
    Så känner jag med till och från, väldigt diffus mensvärk, helt klart en växande livmoder :)
  • lenaerik86
    19Jen91 skrev 2015-12-09 12:36:11 följande:
    Jag fick en tid på min mvc via barnmorskan på inskrivningen fick en tid den 22 december.
    Kul! Vilken mvc går du på?
  • lenaerik86
    Sally Bally skrev 2015-12-09 20:31:53 följande:

Ok. Men det är ju väldigt konstigt. Hur kan de skilja sej så många dagar? ????

Har alla ringt MVC? Jag har inte ringt än.

Plussade för 10 dagar sedan.

Har ett barn sen innan så tycker inte det är så där jätte akut än.

Sist slängde man sej på luren direkt ju ????

Haha samma här :) plussade för 3 v sen och tänkte nog inte ringa förrän jag varit på privat ul i v 9
  • lenaerik86
    19Jen91 skrev 2015-12-10 08:01:08 följande:
    I min hemkommun, två mil norr om Stockholm .

Jag är lite missnöjd däremot med min bm. Hon är så.. extrem och rak. Trångsynt! Hon sa att livsstilen (i matväg speciellt) man har som gravid måste man även ha när barnet kommit, annars får barnet inte en bra barndom...?!

Och, jag har ett ganska trasigt förflutet med en del trauman osv. Och detta frågade hon om, mycket. Som om min förmåga att vara förälder eller gravid påverkas av hur min relation till mina föräldrar är, eller hur många behandlingar jag fått på institutioner och psykiatriska mottagningar. (Jag märker att det låter värre än det är!)

Jag hade velat ta kontakt med min bm om jag mådde dåligt. Inte berätta allt i förhand om bli dömd. Jag kände mig som en skidålig människa när hon satt där och kladdade ner allt och ba "mmmm det här ska jag skriva in i journalen så förbereder vi en kurator....."

Min sambo säger att vi ska byta barnmorska. Men jag vet inte, alla kanske gör den bakgrundskollen och är sådär stränga?
    Byt! Man ska gå dit en hel del och då vill man ha någon som man trivs med
  • lenaerik86
    Pullisnurvan skrev 2015-12-10 16:26:17 följande:

Hej alla augustimammor & pappor! Skrattande

Jag plussade idag, på bim-2. Min första graviditet och känns som att vi försökt bli gravida i en evighet men äntligen(!!) fick vi vårat efterlängtade plus.

Enligt min app är bf 20/8-15. Är alltså i v.4 (3+5).

För mig som är helt ny på detta så är jag helt ställd. Vad händer nu? När kontaktar man barnmorskan? När får man se bebis?

Jättegrattis till er alla andra som plussat!! Skrattande

Hej! Kul att vi blivit så många! Ringa barnmorskan kan du göra nu och boka in en tid. Oftast är väl inskrivningen v 8-10 typ men många brukar ha ett hälsosamtal så tidigt som möjligt då man kan ställa frågor och få svar om kost osv. Ultraljud görs vanligtvis först i v 18-20, men vissa gör tidiga ultraljud runt vecka 8 men de får man oftast boka och betala själva och så finns det sk kub-testet där man kollar med blodprov och ultraljud om det finns risk för kromosomavvikelser som görs runt v 12 som vissa landsting ger alla och vissa enbart de över 35 år. Hoppas det gav lite klarhet iaf :)
  • lenaerik86
    Pullisnurvan skrev 2015-12-10 17:25:54 följande:
    Tusen tack! Toppenbra information. Nu har man lite koll på vad som väntar Skrattande

Vilken vecka är du i? Barn sen innan? 
    Jag är i v 6+2 och har en son på 1 år så jag har det mesta i färskt minne känns det som :)
  • lenaerik86
    Sally Bally skrev 2015-12-10 20:32:06 följande:
    Jag är oxå 6+2 idag :)

När har du fått uträknat BF? Mitt mellan 8-11 Augusti
    Jag fick mellan 1-3 aug, vad sjukt!
  • lenaerik86

Är det fler som haft blödningar här? Jag har haft bruna flytningar i en dryg vecka nu, så humöret är inte på topp... Hade dock det med sonen, så misstänker att jag blöder lätt bara. Får se på ul den 27e, tills dess håller jag mig nog borta härifrån :(

Svar på tråden Augustibebis 2016