• sparven

Före detta anställd saboterar

Hej!

En före detta anställd som gick på tidsbegränsad anställning, dvs ett kontrakt med slutdatum, fick inte förlängt kontrakt pga flertal skäl (olovlig frånvaro, samarbetssvårigheter med kollegor, klagomål om otrevligt bemötande från kunder etc). Personen i fråga blev väldigt upprörd trots tidigare varningar och uttryckt missnöje från vår sida under en längre tid.

Till saken hör att denna person fick i uppgift att starta ett instagram-konto i företagets namn för ca 1,5 år sedan vilket personen gjorde. Tydligen länkade hen samman sitt privata konto med vårt instagramkonto. Kontot länkades även ihop med företagets mailkonto och twitterkonto av mig själv vid senare tillfälle. Nu när hen slutat och är upprörd har hen gått in på företagets instagramprofil, ändrat lösenord och först raderat alla bilder som tagits under 1,5 års tid sedan hela kontot. Det är endast bilder tagna inne i verksamheten med företagets i-phone och som har med vårt utbud och verksamhet, events, lokaler och företagsnamn att göra. Överträdelsen är anmäld till instagram men min fråga är; är detta lagligt? För mig känns det som om hen vill sabotera för oss men borde inte företaget äga rätten till bilderna? Eller kan det vara så att eftersom hon startat kontot via sitt privata konto; äger rätten till allt?

Känns otroligt tråkigt och jag föll nästan av stolen när jag såg vad hen gjort. Det är klart att jag kan starta ett nytt konto men det är tråkigt att bli av med alla följare och det fina arkiv man ändå samlat på sig under all denna tid :(

• Svar på tråden Före detta anställd saboterar
  • sparven

hen har inte svarat på samtal eller sms men jag skulle mest vilja veta om det hon gjort kan anses vara OK rent lagligt? Någon som vet?

Svar på tråden Före detta anställd saboterar