• sparven

Före detta anställd saboterar

Hej!

En före detta anställd som gick på tidsbegränsad anställning, dvs ett kontrakt med slutdatum, fick inte förlängt kontrakt pga flertal skäl (olovlig frånvaro, samarbetssvårigheter med kollegor, klagomål om otrevligt bemötande från kunder etc). Personen i fråga blev väldigt upprörd trots tidigare varningar och uttryckt missnöje från vår sida under en längre tid.

Till saken hör att denna person fick i uppgift att starta ett instagram-konto i företagets namn för ca 1,5 år sedan vilket personen gjorde. Tydligen länkade hen samman sitt privata konto med vårt instagramkonto. Kontot länkades även ihop med företagets mailkonto och twitterkonto av mig själv vid senare tillfälle. Nu när hen slutat och är upprörd har hen gått in på företagets instagramprofil, ändrat lösenord och först raderat alla bilder som tagits under 1,5 års tid sedan hela kontot. Det är endast bilder tagna inne i verksamheten med företagets i-phone och som har med vårt utbud och verksamhet, events, lokaler och företagsnamn att göra. Överträdelsen är anmäld till instagram men min fråga är; är detta lagligt? För mig känns det som om hen vill sabotera för oss men borde inte företaget äga rätten till bilderna? Eller kan det vara så att eftersom hon startat kontot via sitt privata konto; äger rätten till allt?

Känns otroligt tråkigt och jag föll nästan av stolen när jag såg vad hen gjort. Det är klart att jag kan starta ett nytt konto men det är tråkigt att bli av med alla följare och det fina arkiv man ändå samlat på sig under all denna tid :(

• Svar på tråden Före detta anställd saboterar
  • Tuss 1

Har du pratat med personen? Tycker du kan testa med det först. Denne har ju startat kontot på betald arbetstid och i företagetsnamn.

• sparven

hen har inte svarat på samtal eller sms men jag skulle mest vilja veta om det hon gjort kan anses vara OK rent lagligt? Någon som vet?

• Kjell2

Juridiskt rätt snårigt. En fråga för arbetgivaren och ett proff.

• Mikael198882

Spontant utan att vara jurist skulle jag säga att ni ligger i gråzonen med detta läget.

Hen har skapat kontot enligt uppgift av er som arbetsgivare vilket för mig är ett muntligt avtal och arbetsgivaren äger rätten till kontot.

Dock skapades det på hennes privata konto, och som jag tolkar det utan uppföljning vilket enligt instagram ger henne rätt till fotona.

Om man slår ihop detta blir det en ganskaa knepig situation vad gäller ägnaderätten osv till alla foton osv då ni som arbetsgivare godkänt att fotona skall läggas ut på hens "privata" instagram.

Detta var ett helt meningslöst inlägg av mig då det egentligen säger:
    Kontakta en advokatfirma för att se vad man kan göra i ett civilrättsligt perspektiv

• sportpappa

Oavsett vem som har rättighet till bilder och konto så är det raderat. Det går inte att återställa.

Det som återstår att göra är att besluta om ni vill driva det vidare och om det är värt det. Vad är det ni vill uppnå? Skadestånd är kanske möjligt, men bilder och konto får ni ju aldrig tillbaka.

Som arbetsgivare borde ni ha sett till att ha backup på viktig data och kontroll på alla tjänster ni använder. Vid ett avsked borde ni ha haft en process för att säkerställa att den anställde inte längre har access till tjänster rörande företaget. Självklart har inte alla företag det och det sköts ofta dåligt, men det jag vill säga med det här är att ni som företag har ett ansvar också. Man kan ju "råka" radera saker som hör till företaget eller så kan den anställdes dator bli "stulen" eller "hackad". Det är ganska lätt att skylla på någon annan här och slippa ansvar.

Jämför med att fortsätta låta en anställd ha kvar passerkortet eller nyckeln till företaget efter avsked.

Svar på tråden Före detta anställd saboterar