VILKET BF DATUM STÄMMER??
Svaret är ganska enkelt. När du ringde bm fick du ange datum för senaste mens första dag och utifrån det beräknas ett preliminärt datum. Det datumet ändras inte förrän du gör kub eller rul som är de ultraljud som ger en ny datering som bm sedan går efter. Så där har de väl kanske fått andra datum, men bm var ju samtidigt tydlig att hon pratade om bf enligt mensen.
Att det sedan kan skilja beror på att man normalt inte vet när man har ägglossning plus att spermierna kan överleva en tid. Datum för ägglossning får man ju möjligen bara om man gör ultraljud och mäter storlek och så.
Jag har fått alla tre bf omräknade. Med första hade jag 4 januari hos en bm, 2 januari enligt en annan och 31/12 enligt rul, barnet föddes 27/12.
Andra barnet 16/6 ändrades vid kub till 6/6 och föddes då.
Tredje barnet 26/10 och ändrades till 17/10 på kub och föddes 9 dagar innan. Mellan första och andra skiljde det ett kilo i vikt och tredje hamnade dessemellan.
Sedan är ju mensberäknade bf beroende av hur lång menscykel man har. Ligger man på kortare som jag hade 21 till 27 dagar mest, så stämmer det ju inte lika bra som en 28-dagarscykel om man inte tar hänsyn till det. Jag har blivit gravid när vi haft sex typ på 4-5 dagen. Räknar man på bf utifrån ultraljud och tar redo på befruktningsdatum, så har det legat före sista mensen och de blödningar jag haft har varit normala.