• frida1991

VILKET BF DATUM STÄMMER??

Hej! 

När vi plussade räknade vi ut att jag skulle ha BF 26 november enligt sista mensen och jag är säker på när den började/slutade och sen också när jag hade ÄL. Men när vi var på UL i v 9 blev vi flyttade till BF 4 december. Har inte tänkt mer på det förrens vi var hos min BM nu i v.38 och hon kände efter att huvudet var långt ner och fixerat och sa "ja men jag ser ju här enligt sista mensen har du BF 26 november" Detta har såklart fått mig att fundera lite på vilket som stämmer. Har kollat runt lite och hört mig för och de flesta säger att enligt mensen har stämt bäst. Hur var det för er? Vad tror ni? 

• Svar på tråden VILKET BF DATUM STÄMMER??
  • gruvan

Jag blev också framflyttad med en vecka och jag födde bf-9, vilket alltså var bf-2 om man räknar från senaste mensen. Men att bli flyttad 1-2 veckor är normalt så jag tänkte inte så mycket på det då. Bebis kommer ner den är redo. Lycka till oavsett när det blir!

• mammalovis

Svaret är ganska enkelt. När du ringde bm fick du ange datum för senaste mens första dag och utifrån det beräknas ett preliminärt datum. Det datumet ändras inte förrän du gör kub eller rul som är de ultraljud som ger en ny datering som bm sedan går efter. Så där har de väl kanske fått andra datum, men bm var ju samtidigt tydlig att hon pratade om bf enligt mensen.

Att det sedan kan skilja beror på att man normalt inte vet när man har ägglossning plus att spermierna kan överleva en tid. Datum för ägglossning får man ju möjligen bara om man gör ultraljud och mäter storlek och så.

Jag har fått alla tre bf omräknade. Med första hade jag 4 januari hos en bm, 2 januari enligt en annan och 31/12 enligt rul, barnet föddes 27/12.
    Andra barnet 16/6 ändrades vid kub till 6/6 och föddes då.
    Tredje barnet 26/10 och ändrades till 17/10 på kub och föddes 9 dagar innan. Mellan första och andra skiljde det ett kilo i vikt och tredje hamnade dessemellan.

Sedan är ju mensberäknade bf beroende av hur lång menscykel man har. Ligger man på kortare som jag hade 21 till 27 dagar mest, så stämmer det ju inte lika bra som en 28-dagarscykel om man inte tar hänsyn till det. Jag har blivit gravid när vi haft sex typ på 4-5 dagen. Räknar man på bf utifrån ultraljud och tar redo på befruktningsdatum, så har det legat före sista mensen och de blödningar jag haft har varit normala. 

• sk0skav

Enligt mensen första dag så hade jag bf den 28/10, enligt rul 29/10. Bebis kom 29/10 :p

• sk0skav

Att bebis redan är fixerad har inte så mycket med bf att göra vad jag förstått. En kompis bebis fixerade sig ca 4-5 veckor innan bf.

• frida1991

Tack alla som skriver! Ja det verkar ju vara ett litet lotteri det här med när bebisen kommer, och ja den kommer när den är redo..men är mest roligt, och sen vara inställd på ett visst datum och det blir ett annat osv är rätt jobbigt pyskiskt.. Men kanske ska utgå från 4 december så blir jag inte besviken :)

• frida1991
    Nyfikna72 skrev 2015-11-19 18:02:46 följande:

Du vill helst att de ska tala om exakt när den vill ut?

Nej men om man ska utgå från BF datum 25 november eller 4 december som jag skrev i inlägget. Hurså? 
  • Moneal

Tidiga ul kan vara svåra att få ordentligt datum på och de kan väll växa lite olika fort oxå.

har du inte fått något nytt bf på rul skulle jag nog gå efter mensens första dag :)

• frida1991
    Moneal skrev 2015-11-19 19:07:29 följande:

Tidiga ul kan vara svåra att få ordentligt datum på och de kan väll växa lite olika fort oxå.

har du inte fått något nytt bf på rul skulle jag nog gå efter mensens första dag :)

Ja precis, det jag med tänkt..alla växer ju olika fort och är olika stora så borde ju inte vara så säkert! Får helt enkelt se och skriva här när det blev :) 
  • Moneal
    frida1991 skrev 2015-11-19 19:10:00 följande:

Ja precis, det jag med tänkt..alla växer ju olika fort och är olika stora så borde ju inte vara så säkert! Får helt enkelt se och skriva här när det blev :) 

Absolut!

gör det och stort lycka till när det är dax :)
  • mammalovis
    frida1991 skrev 2015-11-19 17:59:42 följande:
    Tack alla som skriver! Ja det verkar ju vara ett litet lotteri det här med när bebisen kommer, och ja den kommer när den är redo..men är mest roligt, och sen vara inställd på ett visst datum och det blir ett annat osv är rätt jobbigt pyskiskt.. Men kanske ska utgå från 4 december så blir jag inte besviken :)
    Ställ in dig på 2 veckor efter datumet bm räknar efter, så slipper du att bli besviken. Visserligen har jag lyckats få 3 barn innan eller på bf, men för de som går över blir det en lång väntan.
  • Minza83

Beror helt på hur lång menscykel du har helt enkelt! :)
    För mig har det aldrig stämt! :) har pcos och min cykel ligger aldrig på 28 dagar, alltid mera.

• Ego Lovers

Mina fem första barn var fixerade mellan v 29-32 tre av dom gick jag över tiden med varav en av dom hela 21 dagar och två kom tidigare med över en vecka min sjätte låg på tvären till v 36 och vände sig neråt i början på v 37 och fixerade sig aldrig. Så om barnet är fixerad eller inte har inget med om att barnet snart kommer.

• Ego Lovers

Vilket bf datum fick du på rutinultraljudsundersökningen då? För det är ju den man räknar efter och inte efter ett ul i v9

• frida1991

Nej jag vet det med fixeringen att det inte har någon betydelse men hon sa att huvudet hade åkt ner väldigt långt. Dom ändrade inte BF på rul.. Får se helt enkelt vilket som stämde bäst :)

Svar på tråden VILKET BF DATUM STÄMMER??