• Anonym (Me)

köttätning känns som ett psykopatiskt drag

Mandel skrev 2015-11-19 10:37:23 följande:

Fast det handlar ju fortfarande inte om bara svensk djurhållning. I Sverige använder man inte hormoner och antibiotika används inte i förebyggande syfte utan i Sverige behandlas enbart det djur som blivit sjukt när det väl är sjukt och man säkerhetsinjicerar inte hela besättningen.
    Det skövlas inte skog i Sverige för att göra vallodlingar eller hagmarker.
    Och att tro att grönsaksodling inte slukar energi den med är bara naivt.Eko-odling kräver mer diesel än konventionell odling eftersom man måste ogräshacka manuellt - traktor, mycket mer än vanlig odling. I Sverige får vi vattna våra odlingar av rotfrukter vissa år eftersom det krävs mycket vatten för att få en god skörd.

Det finns regler för burhöns och Sveriges regler är striktare än övriga Europas. Man kan välja eko-ägg ifrån frigående hönor om man vill göra ett bra val. Allt handlar om att göra bra val. Man måste vara en medveten konsument oavsett om man är vegan, vegetarian eller köper lite kött ibland.

Sedan är denna du länkar till baserad väldigt gammal källor. Yngsta är 14 år. 

Ja men det handlade om både Sverige och utomlands. Vi importerar utländskt kött hit, samt fisk osv. Alla i sverige äter inte bara svensk och ekologiskt odlat kött?. 

Du får gärna göra lite arbete själv och leta efter fakta som du söker.

Jag antar att oavsett hur mycket tid jag skulle lägga ner för att hitta "rätt källa, rätt tid, rätt handling" så skulle det ändå hittas något kryphål som inte var "perfekt"

Helt enkelt Sverige har inte så bra djurhållning som folk vill tro, det har inte andra länder heller. Även om deras är värre.

• Anonym (Me)
    sextiotalist skrev 2015-11-19 10:32:25 följande:

En liten fråga när det gäller er som anser att man inte ska äta kött. Mig veterligen bland de vanligaste allergierna finns mycket mot just olika grönsaker, frukter och nötter (även fisk och skaldjur)
    Men allergi mot vanligt kött är inte lika vanligt som det ovan nämnda.

Jag har flera i min omgivning (inklusive mig själv) som inte skulle kunna leva vegatariskt eftersom vi är allergiska/överkänsliga mot bla baljväxter och nötter. Det är flera i min omgivining som kan riskera sitt liv genom att äta ovanstående.

Hur ser ni på det?

Jag har vänner som gått över från vegankost/vegatarisk kost till blandkost, just för att det inte fungerade för dom, allergier en orsak och en annan orsak har varit att deras kroppar inte kunnat ta upp näringsämnen i vegetarisk form utan de var tvungna att ta tillskott (t.ex animaliskt järn)

Jag fick en allergisk reaktion mot animaliskt protein. Så jo man kan få det.

Betyder det att jag inte är gjord för att äta kött? Vilken tur jag är vegetarian isåfall.

Om man är allergisk mot något så vill ju kroppen självklart inte äta det, och man bör inte äta det... Men när det gäller grönsaker, sallad, pasta, potatis, ris, soya, bönor, baljväxter och nötter. Så kan man utesluta det man är allergisk mot och ersätta det med andra grönsaker och sallader som man tål.

• Anonym (Me)
    Anonym (Hujedamej) skrev 2015-11-19 10:24:36 följande:

För några år sedan avslutade jag och min familj vänskapen och umgänget amed en annan familj som vi umgåtts med i åratal, ja min man sedan barnsben eftersom han är nära släkt med denna familj.
    Denna familj blev först lakto-ovovegetarianer av lite dunkla etiska skäl. Fine! det gick fortfarande att umgås med dem på ett väldigt trevligt sätt. Efter ett år blev de veganer och djupt fundamentalistiska. Predikade sina nyvunna erfarenheter på ett närmast aggressivt sätt, var hånfulla mot dem som inte var veganer (alltså vi och flera andra i deras vänkrets). De blev lika plötsligt fanatiska löpare som springer maraton och åker vasalopp.De hade aldrig tid att  träffas och var heller inte så roliga att umgås med, eftersom vi ständigt var utsatta för kritik och omvändelseförsök. Vi tackade för tidigare trevligt umgänge och sa farväl. de verkade inte bry sig.

Jag tycker att det är påfallande hur ofta veganer blir dömande predikanter och också faller för krävande uthållningssporter. En form av kvasireligiös späkning kanske?

Nej alltså jag kan förstå vad du menar.

Men när man väl gjort valet att bli vegetarian och leva mer på naturen och inte på djuren. Så får man lite insikt i hur "fel" det känns att äta djur, att man kan göra mer för miljön, jorden. Det blir som ett intresse, och man blir engagerad..

Jag har försökt fått flera vänner vegetarianer.. Ja jag är skyldig till det.. :-/ En vän var vegetarian redan före mig och hon "övertygade" mig.

Är inte så mycket att man vill omvandla människor.. Men man vill inspirera till ett annat liv, ett annat förhållningssätt. Man vill göra mer. Man vill lära folk. Få folk att se det galna med att äta enorma mängder kött, att dom stödjer dålig djurhållning,Och många av dom vill inte lära sig, dom vill vara ovetande. Min mamma sa "Usch berätta inte hur man slaktar djur eller om djurhållningen, jag vill inte veta, jag vill bara kunna äta" Och för mig är det sorgligt. Sorgligt att människor inte vill veta, dom vill inte vårda djuren bättre. Listan kan göras så lång.

Och dom nära och kära som jag har.. Så har en efter en blivit vegetarian. Jag har dock gett upp hoppet om dom flesta att dom någonsin skulle gå ifrån kött haha.

Det som stör mig mest med köttätarna är att dom blundar för sanningen. Dom vill inte veta att boskapen är en enorm miljöbov. Dom vill inte veta hur dom behandlas eller vad dom äter. Dom vill inte veta att regnskogar skövlas för att ge mat till dom djuren. Dom vill inte veta att kalvar tas ifrån sina mammor efter bara 3 dagar. Dom vill inte höra, vill inte veta. Dom vill inte hitta en lösning och göra framtiden säker för våran planet. Dom vill inte minska globala uppvärmningen, dom vill inte folk ska sluta skövla skogar och ta bort vårat skydd och vårat syre. Dom vill bara äta kött för det är "gott" och "nyttigt" Det är mest det som gör mig ledsen. Det gör att jag strider mer för att folk ska se. Men många vill inte se och vill inte veta. Men dom få som vill eller får upp ögonen och ser att äta så mycket kött och producera så mycket kött är inte hållbart i längden. Det gör det värt det

• Anonym (Me)
    Noctum skrev 2015-11-19 12:14:14 följande:
    Då är  komjölk det med med andra ord?

Finns inga andra djur som diar andra raser. Om dom inte håller på att dö, och ett annat djur av en annan ras eller annan mamma tar sig an ungen.

Människan är den enda som diar en annan ras för att det är "gott" inte för behov.

Jag anser att mina barn åt vegetariskt när jag ammade dom. Min mjölk innehåller inget kött, är mest socker, kolhydrater och fett i bröstmjölk, samt vitaminer, ensymer osv.

Om dom däremot åt bröstmjölksersättning så kommer ju det från korna. Alltså från ett djur. Människor är människor och vi räknar oss inte själva som djur. I såfall är vi alla kannibaler enligt ditt resonemang?

• Anonym (Me)
    Anonym (Hmmm) skrev 2015-11-19 14:12:43 följande:

Det fanns knappast sojaprodukter och quorn förr så man ska ju inte behöva äta det för att klara en vegetarisk kost - om det nu är så att vi är gjorda för en helt vegetarisk kost.

Det behöver man inte äta, det är ett alternativ om man tycker det är för krångligt att gå all in, så kan soya och quorn göra överföringen från kött enklare.

Men för att äta vegetariskt behövs inget annat än grönsaker, pasta, sallad, bönor, nötter, baljväxter, ris, quinoa, chiafrön mm. Du kan alltså klara dig helt på dom produkterna.

• Anonym (Me)
    Anonym (Lantbrukaren) skrev 2015-11-19 19:50:27 följande:
    Wow, du har aldrig arbetat inom lantbruk det märks. Så många sakfel att man kan tro att du enbart läst om köttprodukter på partiska media.

Och om du är lantbrukare så är dte väl du som går i förlust om folk skulle minska på att köpa kött och äta det?. Det gör inte dig partisk då?

Att kött ska vara "bra" och "nyttigt" och djuren har det underbart härligt i spiltorna? *ironisk*

• Anonym (Me)
    molly50 skrev 2015-11-19 21:40:50 följande:
    Och när man äter kött från vilda djur som gått och haft ett bra liv i skogen. Är det också ett psykopatiskt drag?
    Jag tycker,ärligt talat,att det är lite värre att påpeka andras matvanor och framställa det som något farligt.

Min make är uppväxt på viltkött, endast viltkött då hans pappa jagar älg osv. Så han var uppväxt med att se älghuvuden kokandes i stora kastruller, flå älgarna och stycka dom.. Han är vegetarian i dagens läge..

Och faktiskt så har dom haft näringsbrist, och behövt tillskott på vitaminer. Trots sitt köttätande.

• Anonym (Me)
    Anonym (Lantbrukaren) skrev 2015-11-20 12:22:56 följande:
    Djuren har det bra generellt sett i Sverige. Det finns as här också men de största djurplågare finner man bland hund och hästfolk.

Vissa mår bäst av grönsaker andra av att äta varierat med kött. Ingen mår bra av att vräka i sig kött, och valet är alltid individens eget. Jag tjänar inget på att tvinga i folk kött.

Det jag stör mig på är att det hetsas att vi inte tar hand om våra djur. Kontakta gärna LRF och be om att få följa med ut och följa en lantbrukare under ett par dagar. Det skulle många behöva, inte bara de som är aktiva mot köttproduktion.

Vi älskar våra djur och jag kan förstå att man inte kan greppa detta när man inte vuxit upp i samma kultur som oss.
    Älskar era djur? Ni äter dom.. Jag skulle aldrig äta en häst eller en hund. inte ens om jag hade en ko så skulle jag inte äta den heller. Skulle jag älska djuret så skulle jag inte låta den stå och mjölkas i åratal, slitas från sina kalvar och sen stycka och sälja köttet. Oavsett hur bra dom än haft det. 
  • Anonym (Me)
    Anonym (Hmmm) skrev 2015-11-20 14:05:30 följande:
    Just det. Bättre att leva i naturen och bli uppätet av ett rovdjur och innan dess frysa och få diverse sjukdomar.

Ja så är det ju för alla djur, jag tror dom föredrar det fria och få leva och dö i naturen. Än behövas utnyttjas av människor för mjölk eller kött.

• Anonym (Me)
    border1 skrev 2015-11-20 14:36:10 följande:
    Kött ÄR nyttigt. Det finns nyare vetenskapliga bevis på att cancerrisken är högre hos de som inte äter kött.
    Källa på det? Ja, då. Om du nu känner att du till 100% kan läsa och förstå en riktig vetenskaplig rapport, och är beredd att betala en paywall på ca 200 spänn så kan du läsa om det själv.

Det finns även forskning/studier om motsatt. Att kött ger tarmcancer magcancer. Och just animaliskt protein är något som främjar cancer.

Faktum är att köttindustrin skulle bli väldigt illa ställt om folk slutade äta kött, bönder skulle gå under, och vi skulle få ett överflöd av djur i en period. samt skulle dom som är köpta av alla industriföretag som säljer kött skulle också gå back. Så knappast någon som törs säga motsatsen.

Finns flera dokumentärer om ämnet. Då det sägs att dom ville få igång köttindustrin förr och ville sälja mer kött. Så dom gjorde reklam att kött var nyttigt och innehöll massa protein (Ja det gör det, men inte värst nyttigt då man får cancer av det och dom mängderna som folk äter. 100g i veckan var rekommenderat som maxmängd)

• Anonym (Me)
    Konservativ skrev 2015-11-20 14:29:28 följande:
    För att du inte förstår att det är djur. Djur inte människa! Ett djur vet inte om sin egen existens och kan inte förstå vad döden innebär. Det är förstås svårt för en miljöpartist att inse men så är det. Alla djur som hålls av bönder har det tusen gånger bättre än de vilda djuren som utan undantag har massor med parasiter.

Jag är inte miljöpartist.

Dock tänker jag på miljön för mina barn i framtiden. Då folk bara ökar köttmängden och då metangas från kor ökar, regnskog minskar osv. Det är inte hållbart.

Och jag tror inte djuren har det bättre inte ens på svenska gårdar.

Jag äter ekologisk mat så långt det bara går. Grönsaker far aldrig illa av hur man odlar dom ekologiskt...

Ekologiskt kött har fortfarande för dåliga förhållanden, trånga utrymmen. Kalvar och kycklingar som inte får vara med sin mamma. Utan bara ska användas för avel eller mat.  Dom lever inte fria liv. Att för en ko få vara ute och beta tills hon fött sin kalv, till att sen stå i en spilta i åratal och bli mjölkad. Har du sett spenorna på en ko dom mjölkat i några månader? Alltså det är mest blod, sår och det måste göra fruktansvärt ont. sen får dom stå i spiltan dygnet runt. väldigt sällan dom kan få ligga och vila, eller rulla runt ute, eller ens få motion. 

• Anonym (Me)
    Anonym (Lantbrukaren) skrev 2015-11-20 16:26:05 följande:

Men en sak jag aldrig får svaret är hur och var vi ska odla alla vegetariska råvaror. Oljor, proteinväxter o dyl tar mycket plats och kräver mycket resurser.

Om inte djuren producerar gödsel, ska vi utöka användningen av konstgödning? Om inte djuren betar, hur ska vi hålla landskapet levande och öppet? Ska vi låta mark växa igen, eller ska vi plöja upp och bryta upp den biologiska mångfalden i naturbetesmarken? Med stora upplöjda arealer ökar utsläppen och läckage av kväve och fosfor.

Jag skulle gärna se en värld där alla fick mat, inte bara vi i västvärlden som kan betala för dyra resurskrävande råvaror.

Om djuren inte betade alla marker, så skulle vi ha dom att odla på, och vi skulle självklart behöva gödsel men knappast dom enorma mängderna som är just nu. Vi skulle behöva mindre kor, mindre mark, mer grönsaker, och mindre köttätare.

Enligt cowspiracy så kunde man få ut dubbelt så mycket grönskaer på ytan som en ko betade bort.. Och vi skulle inte behöva akövla regnskogen för att göra soya till djurens mat. Vi kunde helt enkelt leva av det själva. Om odlade för alla betesmarker som djuren använder skulle vi ha grönsaker i överflöd till hela världen.
  • Anonym (Me)
    Anonym (Lantbrukaren) skrev 2015-11-21 09:58:26 följande:

Jag har inte kritiserat. Jag har frågat.

Om alla ska äta vegetariskt hur går det för de familjer runt om i världen som har jordbruk enbart till familjen. Familjen Mwanza i Arushaområdet i Tanzania som har två kor ett gäng hönor och några getter som får beta i bergsluttningen. De odlar lite kaffe och banan upptill sina spannmål de har till husbehov som sedan byter de dessa puss ägg och kött, mot andra gryn och bönor på marknaden. Om de inte får ha kvar djuren, vad ska de äta och hur ska de kunna få pengar. Det finns inte åkermark i bergen, men däremot bete året runt.

Eller familjen Qiu i Kina som lever på kyckling och ris. Vad ska de äta istället?

Och här i Sverige knallar det runt vilda djur, ska vi inte längre skyddsjaga dem? Eller ska vi skjuta av och låta de ligga till kråkorna?

Jag bara undrar...

Det absolut bästa i min värld vore om vi tillsammans utnyttjade de resurser vi har på ett hållbart vis och låter de som är beroende av sitt kött ta det och de som inte vill kan låta bli. Är det inte bättre att försöka se till att alla i världen får mat? Vi kan helt klart dra ner på köttkonsumtionen i västvärlden och ge fasen i att importera från andra länder så att dessa istället kan satsa på dina egna fattiga.

Visst tänker du likadant?

Familjen Mwanza i Arushaområdet i Tanzania ska ju inte behöva sälja sin ko och sina getter, dom använder dom för eget bruk av mejeri och kött? Deras djur är fria där eller?

Men gör alla andra männsikor det? Nu har vi industrier som övergöder djur och djurhållningen är hemsk. För att folk ska kunna missbruka ätandet av kött. Men väldigt få skulle göda sitt egna djur och ta hand om det i åratal för att sen döda det. Det blir ju ett husdjur och det dödar man inte för att äta.. Utan då hittar man andra alternativ att äta annat för att slippa äta sitt älskade djur. Jag äter i allfall hellre grönsaker oxh slipper äta djur jag bryr mig om.
  • Anonym (Me)
    Flash Gordon skrev 2015-11-21 15:32:38 följande:

Och vad spelar det för roll när nötköttet är 5-20 gånger energitätare än grönsaker?

Beroende på vilken kött-del och vilken grönsak du jämför.

I slutänden ska du få i dig runt 2000 kcal om dagen och det får du antingen via ett kilo nötkött eller så behöver du äta 20 kilo sallad.

2000 kalorier är inte svårt att komma upp i även som vegetarian om man äter varierat.

Vi har många med övervikt idag som snarare skulle behöva minska sitt dagliga kaloriintag. Och det är skillnad på kalorier och kalorier.

Jag behöver knappast äta 20kg sallad varje dag för att överleva. Du vet att pasta, quinoa, råris, ris, potatis är energitätt? Olivolja, kokosolja, rapsolja är energitätt. Sen kan man ha sallad, grönsaker, nötter, frön,bönor,champinjoner, eller vad man nu vill ha utöver. Men att äta 2000 kalorier per dag är INGET problem. Enda skillnaden är att med kött får du b-12 och protein. Medans med vegetariskkost får du protein, kolhydrater, vitaminer, mineraler, omega 3 omega 6 alla övriga b vitaminer. C vitaminer. Även a vitaminer. Zink, magnesium, delen. Och inga hormoner, tillsatser eller antibiotika som det kan finnas i kött.
  • Anonym (Me)
    Maria 434 skrev 2015-11-22 14:08:57 följande:

Hur kan du äta pizza med ost? Vad jag vet finns det inte vegansk ost

Finns färskost som är vegansk.
  • Anonym (Me)
    Anonym (Lantbrukaren) skrev 2015-11-21 19:50:35 följande:

Och det är också en fråga om hållbart odlande.

Alla val vi gör här påverkar även de fattiga. Eller hur många veganer/vegetarianer äter enbart svenska råvaror? En hel del importeras och då måste man tänka på vad man fått offra i det landet för att kunna odla till oss.

Det krävs också stora arealer för växelbrukets funktion, annars utarmas jorden. För raps krävs femårscykel och ärter åtta år bara som exempel.

Att importera vegan och vegetarisk kost. Gör mindre för miljön än om man åt kött. Kor och deras koldioxid och metangas är en större fara för jorden (miljön) Än att generera pengar och avgaser via transport av vegetarisk/ vegansk kost.
  • Anonym (Me)
    Flash Gordon skrev 2015-11-22 17:28:37 följande:
    Det handlar ju om ditt (något svårtolkade) påstående att man får ut dubbelt så mycket grönsaker som kött på samma yta.

Du bortser då från att kött är energitätare än grönsaker så då blir det likväl en vinst att äta kött istället för grönsaker.

Här är en länk till en sida som skriver lite om fenomenet:
    http://www.kostdoktorn.se/vilken-mat-ar-varsta-miljoboven

svenskarnas årliga banankonsumtion ger en större klimatbelastning än konsumtionen av nötkött, fläskkött och kyckling ? tillsammans

Tomater kvalar in som ett betydligt större klimathot än nötköttskonsumtionen ensam

Kostdoktorn haha Okej.. Och han är inte partisk då han förespråkar LCHF och försöker plocka isär allt han hör om alla annan kost? Inte direkt pålitligt att läsa eller höra om.

Jag menade att 2000 kalorier är inte svårt att få i sig som vegetarian. Inget man behöver oroa sig för. man behöver ej äta enorma mängder för att komma upp i 2000 kalorier.

Om vi ska prata produktion. så tar köttet alltså innan det blir kött, och är typ en ko. Då behöver kalven enorma mängder vatten, och mat i många många år för att kunna bli så stor att den kan slaktas. Så för det ynka köttet har det gått enormt mycket resurser.. Det har gått enorma betesmarker, enorma mängder vatten, enormt mycket mat =även importerad mat (Där det skövlas regnskog för att ge betande djur mer mat) samt alla metangaser och koldioxid som förstör miljön under tiden. För att sen stå i en spilta resten av sitt slutgiltiga liv.. För att sen styckas och bli några kilo kött...

Medans grönsaker inte alls kräver dom mängderna vatten, dom kräver ingen "mat" för att kunna växa. Solljus och jord + lite regn. samt att grönsaker och växter ger tillbaka syre till luften. Även om grönsaken importeras så har den varit sjukt mycket billigare i föroreningar, avgaser, mat, vatten, transport osv än ett djur.

Och kött är en större klimatbelastning än - tåg, buss, bil och flyg tillsammans...

• Anonym (Me)
    Furienna skrev 2015-11-22 19:01:42 följande:
    Men är du inte partisk själv? Visst, du har ju all rätt i världen att vara vegetarian. Men du ska inte vara så fördömande mot alla, som vill äta kött.

Partisk? Personen hävdade kostdoktorn som källa...? Han däremot är partisk då han är LCHF och måste liksom promota sitt köttätande och andras. D

Jag har ju förr varit en köttätare. Och i dagens läge är jag vegetarian. Jag behöver inte bevisa mig för någon. Jag sitter och diskuterar min åsikt på ett forum. Så klart jag är partisk med vad jag själv tycker?

Jag tycker jag har sett båda sidorna. Och när jag var köttätare, så visste jag inte vilken miljöbov, kött var, jag visste inte hur djuren behandlades, jag visste inte att man kunde leva utan kött. Då det är så inpräntat sen man var barn är kött är nyttigt och bra.

Som vegetarian skadar jag ingen, jag bidrar mindre till miljöproblem. och det känns bra i både kropp och själ. Jag snarare upplyser andra om problemen med köttätande som köttätare sällan vill se, höra, eller veta.

Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag