• siri24

Är det någon som gjort ivf?

Hej! jag och min sambo kom precis hem från lasarettet där vi fått reda på att han hade få och slöa spermier.... så nu är det ivf som gäller för oss! 

tar mer än gärna emot all information om det finns någon mer som genomgått en ivf, hur det gick till, om det lyckades och hur lång tid det tog, hur många försök osv? 

sen har jag en fråga som man egentligen inte "får" undra över kanske. 

nu när man ändå måste genomgå en ivf behandling har jag läst lite att det finns vissa länder man kan åka till och samtidigt få bestämma kön på bäbisen. Huvudsaken är såklart en frisk liten bäbis oavsett kön, men när man ändå försökt få barn i flera år och nu måste genomgå en ivf kan man väl få kolla vad det finns för möjligheter att få den lilla flicka man drömt om i alla år.. men som sagt ALLA barn oavsett kön är MER ÄN välkomna och älskade! 

Berätta gärna om era erfarenheter och allt ni vet, hur stor chans är det att få en flicka vs en pojke via ivf? 

TACKSAM FÖR ALLA SVAR! 

• Svar på tråden Är det någon som gjort ivf?
  • ser91

Hej! Jag och min sambo genomgick 3 ivf-försök. Orsaken till vår ofrivilliga barnlöshet är dock okänd. Sambon hade ovanligt många och kvicka spermier, jag hade regelbunden ägglossning och åldern på min sida (var 20 när vi påbörjade utredningen, hade då inte lyckats bli gravida på egen hand under 1,5 år).

Påbörjade utredningen hösten 2011. Efter olika undersökningar osv (som alla såg bra ut) blev det ivf hösten 2012. Försöker börjades med att jag fick ta en nässpray dagligen i ca 3 veckor. Syftet med sprayen är att nedreglera kroppen, ungefär som att ta kroppen till klimakteriet. Därefter tar man sprutor på sig själv i magen dagligen, ungefär som en diabetiker tar insulin, i ca 10 dagar, samtidigt tar man även sprayen fast i mindre mängd. Vaginalt ultraljud görs för att bedöma antalet äggblåsor och beroende på deras storlek gör man bedömning gällande vilken dag äggen ska plockas ut. 2 dagar innan äggplocket tar man en annan spruta i magen som ska göra att man ägglossar lagom till äggplocket (man får ett exakt klockslag som sprutan ska tas).

Sedan plockas äggen ut vaginalt under lokalbedövning +lugnande. Sedan befruktas äggen med spermierna. Om befruktning sker återinförs ett embryo i kvinnan ett par dagar senare.

För vår del befruktades ett ägg av 6 första gången (2012), men det stannade av i celldelningen och kunde därför inte återinföras, dvs det dog kan man säga. Andra försöket (våren 2013) var bara ett av 9 ägg mogna (de måste ha en viss storlek för att vara mogna). Det befruktades men även där stannade det av i celldelningen och återinförande kunde återigen inte genomföras.

Tredje försöket (påbörjades med nässpray december 2013 och äggplock/återinförande januari 2014) gav 18 ägg(!), 16 var mogna, 14 befruktades och av dem klarade sig 11 genom celldelningen. 1 återinfördes i mig och 10 frystes ned.

Det embryo som återinfördes i mig resulterade i vår nu 1 åriga dotter. Vi genomförde alltså egentligen bara 1 "riktigt" försök, då lanstinget anser att ett försök=äggplock+återinförande.

När dottern var ca 4-5 månader hade jag en konstig dragande känsla i magen i ca en vecka och var orolig att nåt hänt. Tänkte uppsöka läkare, men mensen uteblev och sambon sa att det var bäst att göra test. Tydligen hade jag då blivit gravid, vilket skett spontant.

Väntar nu en pojke med bf 17/12.

Blev ett långt svar, hoppas det var till hjälp och att det ger dig hopp. Har du frågor så svarar jag gärna :)

• siri24

tack snälla för svar! känns så skönt att höra någon som gått igenom det vi har framför oss nu, då känns det inte helt omöjligt! men det kan alltså ta några år innan det lyckas. har redan drömt om att få bli gravid i 2 år nu så hoppas det inte tar allt för lång tid! och grattis till er, va roligt! :) 

• Jag är bara jag

Har gjort 7 behandlingar med egna ägg,5 ÄP,2 ET och sen blev det embryodonation för oss. Gjort 6 stycken och fler blir det. Testat alla sprutor,alla metoder. 22% lyckas på en IVF,ca 65% på 3 försök. Lycka till!

• Anonym (qwerty)

PGD kallas det när dom gör tester på embryot innan det återförs. Då går det att få reda på tex kön. Att göra PGD för att få reda på könet är ej tillåtet i Sverige. Däremot tror jag att det görs PGD i vissa fall för att utesluta att barnet får en livshotande sjukdom. 

Vill du göra IVF med PGD för att kolla kön vet jag att det gick på Malta eller om det var Cypern (blandar alltid ihop dem... Skäms ) för några år sedan i alla fall. 

När jag var i IVF-svängen som värst för 10 år sedan vet jag att det sas att det fanns en lite större chans för att få pojkar om en gör ICSI (spermien sprutas in i ägget istället för att simma dit själv). Chansen var dock så liten att det inte var fullt statistiskt belagt.

• Vickan I

Hört samma sak om ICSI och pojkar. Vet inte om det stämmer, men har två pojkar efter att ha gjort ICSI pga väldigt få spermier.

• Cyanea

Jag ser att du redan fått en del svar om hur IVF går till, så jag hoppar den delen. Du är dock självklart mer än välkommen att ställa frågor om du undrar över något :) 

Vi har samma problem, jag och maken. Därför fick vi göra ICSI, alltså mikroinjektion av spermier in i äggen. Jag blev överstimulerad, tyvärr. Ett tag såg det ut som att det skulle bli mer än 30 ägg (!!!) men de hann bromsa så de omogna tillbakautvecklades. 15 ägg plockades ut i Augusti förra året, 7 blev embryon av toppkvalitet. 

Det färska återförandet och första frysta blev ingenting. Andra frysta blev en kortvarig graviditet som slutade i tidigt MF. Resterande embryon odlades vidare till blastocyster och en höll tillräckligt god kvalitet för att sättas tillbaka. Jag är nu i mitten på v. 30 och än så länge har allt sett bra ut :) 

Jag har också hört ryktet om att ICSI ska ge många pojkar, men är inte helt säker på att det stämmer. Har inte lyckats hitta några vetenskapliga rön på att det skulle vara så, så jag håller mig klädsamt neutral i frågan ;) I min mage lär det vara en liten tös i alla fall <3 

Önskar er all lycka till!! Hoppas det går bra för er, och undrar du något över t.ex. ICSI eller annat kring IVF får du gärna fråga :)

• ser91

Tack :) Ska tillägga att ICSI gjordes vårt andra och tredje försök, pga att det blev så dåligt resultat första försöket. Resulterade ju i en flicka för oss ;) Iofs har vi 10 embryon i frysen, ingen aning om kön på dem - alla kanske är pojkar ;) Vi kommer nog dock inte använda dem.

Vi hade alltid planerat att skaffa två barn, tills vi märkte att det inte var så lätt, och vi hoppades då iaf på ett barn. Nu hade vi turen att bli gravida spontant med 2:an som dessutom är en pojke. Hade det varit en flicka kanske viljan efter fler barn varit större. Men vi känner att vår familj är komplett nu, bara sonen blir född. Kommer vara ca 13 månader mellan våra barn. Dottern fyllde 1 år 1/11, sonen är beräknad till 17/12 så v 35+4 idag.

Nu i efterhand har man nästan glömt allt kämpande. Nu är vi som vilken småbarnsfamilj som helst och vardagen rullar på.

• Anonym (blasto)

Vi gjorde vårt första icsi försök 2012, negativt, en blasto till frysen som sedan blev tidigt mf. Andra färskförsöket 2013 negativt, två blasto till frysen, bara ena klarade upptiningen och blev vår son som är 14 månader. Igår var vi på äggplock, 15 ägg, 8 befruktade. De siktar på långtidsodling så på lördag blir det förhoppningsvis et med en blasto. Känns ju förhoppningsfullt då vi plussat vid båda blastoåterföringarna tidigare.

lycka till :)

• siri24

Åh tack alla för svar, blev så glad när jag slog på datorn och så många hade svarat! :) har så många funderingar, vi har precis klivit in i hela den här ivf karusellen och ännu inte fått så många svar än, lasarettet har skickat en remiss till en ivf klinik och vi väntar på vårat första möte där, så förlåt om jag kommer med många dumma frågor men är mycket som är oklart för mig än! 

vad innebär en ivf egentligen, alltså finns det olika metoder av ivf? och kan man ta reda på vilken det är vi kommer att få prova använda oss av, mig var det inga konstigheter med allt såg bra och fint ut! det var sambons spermier som vad få och sega.. är det någon metod som isåfall är vanligast? 

tack allihopa för alla svar! {#emotions_dlg.flower}

• Cyanea
    siri24 skrev 2015-11-17 18:43:56 följande:

Åh tack alla för svar, blev så glad när jag slog på datorn och så många hade svarat! :) har så många funderingar, vi har precis klivit in i hela den här ivf karusellen och ännu inte fått så många svar än, lasarettet har skickat en remiss till en ivf klinik och vi väntar på vårat första möte där, så förlåt om jag kommer med många dumma frågor men är mycket som är oklart för mig än! 

vad innebär en ivf egentligen, alltså finns det olika metoder av ivf? och kan man ta reda på vilken det är vi kommer att få prova använda oss av, mig var det inga konstigheter med allt såg bra och fint ut! det var sambons spermier som vad få och sega.. är det någon metod som isåfall är vanligast? 

tack allihopa för alla svar! {#emotions_dlg.flower}

IVF innebär kort och gott att kvinnan stimuleras med hormoner till att mogna många ägg som sugs ut, befruktas utanför kroppen och därefter sätts tillbaka. Beroende på vilket problem man har blir behandlingarna olika. Man kan göra s.k. långa eller korta protokollet som i princip går ut på att man behandlar kortare eller längre tid med hormoner inför plocket. Man kan få olika preparat beroende på klinik och problematik och eventuella tidigare erfarenheter. Man kan odla embryon olika länge, oftast mellan 2-6 dagar. Ofta får man ett färskt tillbaka några dar efter plocket, annars kan embryon frysas, tinas vid behov och sättas in. 

Metod kommer nog att bero lite på hur få och hur långsamma spermierna är. Är det ingen större fara kommer man kanske att göra den mer vanliga metoden att "slänga ihop ägg och spermier i en skål" och vänta på befruktning. Annars får ni kanske göra ICSI, alltså mikroinjektion, där de finaste spermierna väljs ut, blir av med svansen och injiceras in i äggen. 

Vi fick reda på vilken metod vi skulle göra vid första mötet med IVF-läkaren, jag tippar på att ni också kommer få reda på det då :)
Svar på tråden Är det någon som gjort ivf?