• ser91

Är det någon som gjort ivf?

Hej! Jag och min sambo genomgick 3 ivf-försök. Orsaken till vår ofrivilliga barnlöshet är dock okänd. Sambon hade ovanligt många och kvicka spermier, jag hade regelbunden ägglossning och åldern på min sida (var 20 när vi påbörjade utredningen, hade då inte lyckats bli gravida på egen hand under 1,5 år).

Påbörjade utredningen hösten 2011. Efter olika undersökningar osv (som alla såg bra ut) blev det ivf hösten 2012. Försöker börjades med att jag fick ta en nässpray dagligen i ca 3 veckor. Syftet med sprayen är att nedreglera kroppen, ungefär som att ta kroppen till klimakteriet. Därefter tar man sprutor på sig själv i magen dagligen, ungefär som en diabetiker tar insulin, i ca 10 dagar, samtidigt tar man även sprayen fast i mindre mängd. Vaginalt ultraljud görs för att bedöma antalet äggblåsor och beroende på deras storlek gör man bedömning gällande vilken dag äggen ska plockas ut. 2 dagar innan äggplocket tar man en annan spruta i magen som ska göra att man ägglossar lagom till äggplocket (man får ett exakt klockslag som sprutan ska tas).

Sedan plockas äggen ut vaginalt under lokalbedövning +lugnande. Sedan befruktas äggen med spermierna. Om befruktning sker återinförs ett embryo i kvinnan ett par dagar senare.

För vår del befruktades ett ägg av 6 första gången (2012), men det stannade av i celldelningen och kunde därför inte återinföras, dvs det dog kan man säga. Andra försöket (våren 2013) var bara ett av 9 ägg mogna (de måste ha en viss storlek för att vara mogna). Det befruktades men även där stannade det av i celldelningen och återinförande kunde återigen inte genomföras.

Tredje försöket (påbörjades med nässpray december 2013 och äggplock/återinförande januari 2014) gav 18 ägg(!), 16 var mogna, 14 befruktades och av dem klarade sig 11 genom celldelningen. 1 återinfördes i mig och 10 frystes ned.

Det embryo som återinfördes i mig resulterade i vår nu 1 åriga dotter. Vi genomförde alltså egentligen bara 1 "riktigt" försök, då lanstinget anser att ett försök=äggplock+återinförande.

När dottern var ca 4-5 månader hade jag en konstig dragande känsla i magen i ca en vecka och var orolig att nåt hänt. Tänkte uppsöka läkare, men mensen uteblev och sambon sa att det var bäst att göra test. Tydligen hade jag då blivit gravid, vilket skett spontant.

Väntar nu en pojke med bf 17/12.

Blev ett långt svar, hoppas det var till hjälp och att det ger dig hopp. Har du frågor så svarar jag gärna :)

• ser91

Tack :) Ska tillägga att ICSI gjordes vårt andra och tredje försök, pga att det blev så dåligt resultat första försöket. Resulterade ju i en flicka för oss ;) Iofs har vi 10 embryon i frysen, ingen aning om kön på dem - alla kanske är pojkar ;) Vi kommer nog dock inte använda dem.

Vi hade alltid planerat att skaffa två barn, tills vi märkte att det inte var så lätt, och vi hoppades då iaf på ett barn. Nu hade vi turen att bli gravida spontant med 2:an som dessutom är en pojke. Hade det varit en flicka kanske viljan efter fler barn varit större. Men vi känner att vår familj är komplett nu, bara sonen blir född. Kommer vara ca 13 månader mellan våra barn. Dottern fyllde 1 år 1/11, sonen är beräknad till 17/12 så v 35+4 idag.

Nu i efterhand har man nästan glömt allt kämpande. Nu är vi som vilken småbarnsfamilj som helst och vardagen rullar på.

Svar på tråden Är det någon som gjort ivf?