När det gäller endodiagnosen så skulle jag säga att om de hittade en chokladcysta så har du endo. Smärta kan vara väldigt individuellt. Vissa har inte alls ont. Jag hade ont, men tyckte inte att jag hade så ont som man "verkar" ha vid endometrios. I efterhand har jag insett att det inte är normalt att ha så ont som jag ändå hade. Sa de inget annat om hur det såg ut i buken? På vad jag har läst så låter det som att cystor är ett sent steg, och att man oftast har endometrios i buken då också, men det kan säkert vara olika.
Jag har svårt att säga så mycket om vår behandling, eftersom vår "utdelning" var dålig på ett sätt; inte mycket statistik. Jag hade hyfsat högt amh, så de trodde att jag skulle vara mer lättstimulerad. Vet inte om det kan ha med äggstockarna att göra. De opererade bort flera cystor i januari. Vi pratade om att avbryta ett par gånger, och börja om på en högre dos (Gonal-f). Till slut började jag svara, och läkaren tyckte att vi skulle satsa. Ett ägg är det enda som behövs, och våra chanser är i princip obefintliga utan ivf, menade hon. De tömde 3 äggblåsor, vi fick ut 2 ägg, 1 befruktades och återfördes på dag 2. Och det fäste. Jag är i vecka 11+3 nu.
Så vi hade en himla tur, känns det som. Därför är det lite svårt att dra några slutsatser från vår behandling. Jag vet inte alls hur många ägg jag kunnat få med högre dos. Däremot kan jag säga att de sa att embryot de satte tillbaka hade högsta betyg. Men jag vet ju inte heller hur det hade mått vid odling till blastocyst.