• terfje

Biomammor på vem ligger ansvaret!

Att vara frågvis och vilja veta mer om just hur man ska hantera relationer i just bonus bio bitar är helt uteslutet märker jag. Jag säger inte nu att mamman gjort fel bara undrar vad som är normalt. Jag blir så trött på att jag jämt är skurken för er.

• terfje

Tack mini. Min kille uppskattar det jag gör för honom och hans dotter mer än väl. Han tycker att jag är ett bra tillskott och jag kommer väl överens med bonus. Hon accepterade mig tidigt.

• terfje

Brumma jag tycker att du och jag har liknande sätt att se på det. Mamman ska inte lära känna mig på djupet men lära känna mig för bonus skull. För sin egen skull behöver hon inte lära känna mig.

• terfje

Jag är 31 samma som mamman och barnet fyllde nyss 9 kanske på den magiska gränsen som ni pratar om.

• terfje

[quote=76011293][quote-nick]Anonym (mamma) skrev 2015-11-16 20:53:27 följande:[/quote-nick]Ts, vet du av vilken anledning mamman inte visar öppet intresse för dig. quote]

Jag vet faktiskt inte. Många tror jag är svartsjuk på henne men det kan vara så att hon är svartsjuk på mig då jag umgås med hennes dotter minst 85% av året. Dottern har ju sin vardag hos mig och pappan.

• terfje

När mamman ringer på helgerna vill dottern inte prata med henne 3 av 4 gångerna. Det kan mycket väl vara så som ni säger också.

Mamman har förutom dottern en större pojk och en mindre plus en på väg till.

Ja, mamman får nog information om mig genom dottern. Tolkar det som att mamman känner sig hotad av mig då hon tidigt inte ville att bonus skulle kalla mig bonus mamma.

• terfje
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-17 09:05:03 följande:
    Ingen mamma är helt immun mot osäkerhet och de allra flesta mammor skulle känna sig obekväma med att deras barn kallar någon annan kvinna för mamma. Gissar på att du inte har några egna barn än eftersom du inte verkar förstå det. Eller så har du bara svårt för att förstå andra människor i allra största allmänhet.
    Jag kan mycket väl förstå att det blir obekvämt för en mamma som kallar en annan kvinna för mamma och det förstår jag utan att jag själv har barn.

Jag är helt ny att helt plötsligt bli "mamma" till en 9 åring är inte lätt och jag förstår er alla som tycker att jag lägger ner för mycket tid och tankeverksamhet på mamman men jag vill förstå hur en biomamma tänker.

Biobonus visst håret växer ut , men dottern vill spara till långt och vad jag har fått reda på av pappan så klipper hon henne superkort varje sommar trots att hon inte vill.

Pappan visar mig hennes sms till honom och jag ser hur det påverkar honom negativt att höra klagomål efter klagomål. Så han drar in mig mer än vad jag kanske ska vara involverad i. Pappan vet också att jag skriver här också och han tycker inte det är konstigt att jag vill förstå och få olika infallsvinklar på saker och ting.

Jag skulle helst vilja få min kille att gå på samarbetssamtal med mamman för dotterns skull så att de kan samarbeta mer. Så att de kan komma vidare med det enda hon tjatar om hela tiden att dottern bör utredas och han anser att hon inte behöver utredas på BUP. Där är den stora konflikten.
  • terfje
    BioBonus skrev 2015-11-17 09:37:29 följande:

Ja, skitdåligt att hon klipper håret mot dotterns vilja. Men du kan inte göra något åt det.

Ang sms - meddela mamman att hädanefter skall sms enbart användas i akuta fall (när dottern är hos henne), i övrigt kommer all kontakt ske via mail. Ha en egen mailadress som hon får använda och läs mailen nån gång i veckan. Låt henne inte hela tiden komma in i er vardag med negativ energi.

Den enda du kan påverka angående samarbetssamtal är din sambo. Han får boka ett möte om han vill, och hon får komma om hon vill. Så lägg krutet där du ska - på din kille. Inte på mamman.

Och gilla läget - du kommer kanske aldrig förstå hur "en biomamma tänker" för vi tänker olika allihop. 

Jag tror du mer ska fundera på hur du ska tänka som nybliven bonusmamma, än hur hon tänker. 

Du kommer med mycket mer konstruktiv kritik och råd än någon annan och du har en annan ton i hur du skriver så därför kan jag ta in det du säger på ett annat sätt.
    det vill jag tacka dig för.

jag pratar med min kille lite då och då om att det hade varit bra med samarbets samtal. han lyssnar inte på det örat. han kan förstå mig men säger hur kan man försöka samarbeta med någon som inte vill samarbeta.

Hon skickar sms nästan varje gång dottern är där nere och påpekar vad har ni för regler för dottern kan inget och jag får påminna henne hela tiden att hon gör fel.
    Jag hade väl önskat att det bara vara praktiska saker de diskuterar inte hur de är som föräldrar. Vi sköter henne när hon är här och mamman tar hand om henne när hon är där nere.

Jag tänker dagligen på hur jag ska vara som bonusmamma, men då mamman redan har sagt till dottern att jag inte får lära henne eller "uppfostra" henne till att bli en bra medborgare gör så att jag inte vet vilket ben jag ska stå på.

Jag vill verkligen tacka dig för att du har en behagligare ton i dina inlägg än vad en del andra har haft även om jag kan förstå dem.
  • terfje

Mitt stora problem här i livet är att jag bryr mig och bryr mig för mycket. 
    Och även om många av er inte tror det så är mitt fokus på att bonus ska må bra och tyvärr oavsett vad ni säger så märker jag,pappan,farmor och faster att hon inte mår helt bra nere hos sin mamma.

Hon säger till farmor dagen innan hon ska åka jag vill inte åka ner till exempel.
    Till mig har hon sagt att hon åker ner för sina syskons skull inte för att få träffa mamma.

• terfje
    annananonym skrev 2015-11-17 09:56:59 följande:

Med tanke på att dottern bor mestadels hos sin pappa så kanske det finns en anledning att mamman "måste" få dotterns hår kortklippt?
    Kan vara så att pappan inte klarar av att hjälpa sin dotter att sköta ett långt hår, att det blir trassligt och förstört?

När dottern blivit lite äldre kommer mamman varken kunna eller vilja "tvångsklippa" som du kallar det.
    Pappan hjälper dottern att sköta håret innan jag kom in i bilden. Hjälper henne att borsta det. Mamman dock vägrar att hjälpa dottern att borsta det när dottern ber om hjälp.
  • terfje
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-17 10:10:43 följande:
    Inte alla barn har det superbra med sina föräldrar. Men all forskning visar på att barn ändå gynnas av tillbringa tid med sina föräldrar, lära känna dem.och få kärlek av dem.

Vad vore alternativet i flickans fall? Inget umgänge alls? Vill du verkligen att flickan helt ska tappa kontakten med sin mamma och sitt ursprung? Det ska mycket till för att en domstol skulle tänka så, mycket allvarliga missförhållanden såsom övergrepp och missbruk.

Försök lära dig acceptera det du inte kan påverka och fokusera på det som du däremot kan påverka. Vilket i ditt fall är flickans liv hemma hos er.
    Jag säger inte att hon ska mista kontakten med sin mamma ,men hon är så stor nu så om hon inte vill åka ner så ska hon få slippa, men pratar med henne då om att det är viktigt att hon har en kontakt med sin mamma.

Det finns en bonuspappa som har en för kärlek till öl lite för ofta och lite för mycket för han blir klängig på mamma när han är full och mamma dricker också en del vuxendricka ibland men inte lika ofta som hennes bonuspappa som hon inte ens kallar för bonuspappa.

Det oroar mig och min kille.
  • terfje

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag använde mig av uttrycket biomamma. Dock verkar det som om att även bonus mamma är provocerande. Jag använde uttrycket på grund av att de flesta andra gör det här.

• terfje

Jag tycker också att styvmor har en negativ klang. Tänk på alla filmer med mera som handlar om den elaka styvmoder .

Jag kan tyvärr inte likställa mig med ordet styvmor och min bonus kkallar mig hellre bonus mamma än styvmor.

Synd att det är provocerande att använda sig av dessa uttryck.

• terfje

Det gör inget att ni skriver här. Tycker det är intressant.

Någon menade här att varför ska vi spä på konflikten som finns mellan mammor och bonus mammor. Jag vet ärligt talat inte. Det jag vet att min bonus kallar mig vid namn eller bonus mamma när hon presenterar mig för någon. Inget konstigt med det förutom att de flesta mammor tar illa upp för att ingen annan kan kallas mamma.

Mycket intressant diskussion.

Svar på tråden Biomammor på vem ligger ansvaret!