BioBonus skrev 2015-11-17 09:37:29 följande:
Ja, skitdåligt att hon klipper håret mot dotterns vilja. Men du kan inte göra något åt det.
Ang sms - meddela mamman att hädanefter skall sms enbart användas i akuta fall (när dottern är hos henne), i övrigt kommer all kontakt ske via mail. Ha en egen mailadress som hon får använda och läs mailen nån gång i veckan. Låt henne inte hela tiden komma in i er vardag med negativ energi.
Den enda du kan påverka angående samarbetssamtal är din sambo. Han får boka ett möte om han vill, och hon får komma om hon vill. Så lägg krutet där du ska - på din kille. Inte på mamman.
Och gilla läget - du kommer kanske aldrig förstå hur "en biomamma tänker" för vi tänker olika allihop.
Jag tror du mer ska fundera på hur du ska tänka som nybliven bonusmamma, än hur hon tänker.
Du kommer med mycket mer konstruktiv kritik och råd än någon annan och du har en annan ton i hur du skriver så därför kan jag ta in det du säger på ett annat sätt.
det vill jag tacka dig för.
jag pratar med min kille lite då och då om att det hade varit bra med samarbets samtal. han lyssnar inte på det örat. han kan förstå mig men säger hur kan man försöka samarbeta med någon som inte vill samarbeta.
Hon skickar sms nästan varje gång dottern är där nere och påpekar vad har ni för regler för dottern kan inget och jag får påminna henne hela tiden att hon gör fel.
Jag hade väl önskat att det bara vara praktiska saker de diskuterar inte hur de är som föräldrar. Vi sköter henne när hon är här och mamman tar hand om henne när hon är där nere.
Jag tänker dagligen på hur jag ska vara som bonusmamma, men då mamman redan har sagt till dottern att jag inte får lära henne eller "uppfostra" henne till att bli en bra medborgare gör så att jag inte vet vilket ben jag ska stå på.
Jag vill verkligen tacka dig för att du har en behagligare ton i dina inlägg än vad en del andra har haft även om jag kan förstå dem.