Biomammor på vem ligger ansvaret!
Jag kan mycket väl förstå att det blir obekvämt för en mamma som kallar en annan kvinna för mamma och det förstår jag utan att jag själv har barn.
Jag är helt ny att helt plötsligt bli "mamma" till en 9 åring är inte lätt och jag förstår er alla som tycker att jag lägger ner för mycket tid och tankeverksamhet på mamman men jag vill förstå hur en biomamma tänker.
Biobonus visst håret växer ut , men dottern vill spara till långt och vad jag har fått reda på av pappan så klipper hon henne superkort varje sommar trots att hon inte vill.
Pappan visar mig hennes sms till honom och jag ser hur det påverkar honom negativt att höra klagomål efter klagomål. Så han drar in mig mer än vad jag kanske ska vara involverad i. Pappan vet också att jag skriver här också och han tycker inte det är konstigt att jag vill förstå och få olika infallsvinklar på saker och ting.
Jag skulle helst vilja få min kille att gå på samarbetssamtal med mamman för dotterns skull så att de kan samarbeta mer. Så att de kan komma vidare med det enda hon tjatar om hela tiden att dottern bör utredas och han anser att hon inte behöver utredas på BUP. Där är den stora konflikten.
Du kommer aldrig kunna fatta några större beslut gällande barnet. Du har en viss makt att påverka barnets situation i och med att du lever ihop med pappan och han förmodligen bryr sig om din åsikt. Mamman kommer du däremot nog aldrig kunna påverka på det sättet, om ens på något sätt eftersom mamman inte verkar vara intresserad av att ha någon relation med dig, så varför ens bry sig om att försöka?
Du riskerar bara förvärra konflikten om du börjar försöka påverka mamman utan att mamman bjudit in dig till ett samarbete. Vill du det?