• BioBonus

Biomammor på vem ligger ansvaret!

Mamman ville de första åren inte veta av mig över huvud taget.

Efter några år krävde hon att få träffa mig. Ensam. Vilket hon självklart fick. Hon talade om för mig att hon aldrig skulle se mig som en del av sin dotters liv, att inget jag nånsin skulle göra kunde ge mig en viktig roll i hennes dotters liv, och att hon ansåg att jag borde lämna min man då hon inte ansåg att jag tillförde hennes dotters liv något gott. Det var första mötet :)

Sen har vi genom åren träffats på saker i skolan och uppvisningar och så, men någon närmare relation än så har vi inte. Vi är artiga mot varandra, men inte mer än så.

Min man och mina barns pappa kommer däremot väl överens. Och gör emellanåt saker bara de två med alla barnen. Men min fd man hade en helt annan inställning till att det kom in en ny vuxen i våra barns liv, och såg det som en fördel att vi var många runt barnen som brydde sig om dem. Han var nyfiken på ett positivt sätt.

Min fd mans nya fick välja själv om hon ville träffa mig eller inte. Jag bjöd in henne till det liv som finns runt våra barn, men jag krävde inget av henne. Gillar mina barn henne, och hon gör deras pappa lycklig, så tar jag för givet att hon är en tillgång i deras liv och jag litar på min fd mans omdöme.

Så precis som när det gäller allt annat, oavsett vems "ansvar" man kan tycka att det är så är det individerna och deras inställning som till slut får råda och lägger grunden för hur relationerna sinsemellan ser ut.

• BioBonus
    terfje skrev 2015-11-17 08:54:37 följande:

När mamman ringer på helgerna vill dottern inte prata med henne 3 av 4 gångerna. Det kan mycket väl vara så som ni säger också.

Mamman har förutom dottern en större pojk och en mindre plus en på väg till.

Ja, mamman får nog information om mig genom dottern. Tolkar det som att mamman känner sig hotad av mig då hon tidigt inte ville att bonus skulle kalla mig bonus mamma.

Ett råd i all välmening från en som varit i bonusfamiljssvängen i en herrans massa år: Släpp fokus på vad mamman gör eller inte gör, vad mamman säger eller inte säger. Lägg fokus på din familj och vardag i stället.

En del föräldrar ringer på födelsedagar, andra inte. En del vill lära känna bonusföräldrarna, en del inte. Ja, hon klippte henne kortare än hon vill, men håret växer ut. Ja, hon kanske är svartsjuk/avundsjuk på att du får leva med hennes dotter mer än vad hon får - en fullkomligt naturlig känsla skulle jag vilja säga när man inte valt det själv -  men det är inget du kan påverka. Däremot verkar det som om du är på gränsen till besatt av henne. Alla dina trådar handlar om henne.

Stötta din man i hur ni kan minimera konfliktytorna dem emellan (UTAN att du direkt blandar dig i konflikten genom att tala med mamman - det kommer inte hjälpa, snarare stjälpa.). Hitta en strategi för att mammans missnöje med hur pappan sköter barnet inte ska komma in i er vardag. Ha all kontakt via mail, lägg på luren om hon börjar gorma om saker han inte kan/gör/vill och informera lugnt och sansat om att all kommunikation runt dottern skall handla om rent praktiska saker.

Hälsa vänligt och artig när ni träffas, men alla behöver inte vara bästisar och bundisar för att ett samarbete ska fungera hyfsat komplikationsfritt.

Jag tror säkert du vill väl, men ta det lugnt. 

• BioBonus
    terfje skrev 2015-11-17 09:25:01 följande:
    Jag kan mycket väl förstå att det blir obekvämt för en mamma som kallar en annan kvinna för mamma och det förstår jag utan att jag själv har barn.

Jag är helt ny att helt plötsligt bli "mamma" till en 9 åring är inte lätt och jag förstår er alla som tycker att jag lägger ner för mycket tid och tankeverksamhet på mamman men jag vill förstå hur en biomamma tänker.

Biobonus visst håret växer ut , men dottern vill spara till långt och vad jag har fått reda på av pappan så klipper hon henne superkort varje sommar trots att hon inte vill.

Pappan visar mig hennes sms till honom och jag ser hur det påverkar honom negativt att höra klagomål efter klagomål. Så han drar in mig mer än vad jag kanske ska vara involverad i. Pappan vet också att jag skriver här också och han tycker inte det är konstigt att jag vill förstå och få olika infallsvinklar på saker och ting.

Jag skulle helst vilja få min kille att gå på samarbetssamtal med mamman för dotterns skull så att de kan samarbeta mer. Så att de kan komma vidare med det enda hon tjatar om hela tiden att dottern bör utredas och han anser att hon inte behöver utredas på BUP. Där är den stora konflikten.

Ja, skitdåligt att hon klipper håret mot dotterns vilja. Men du kan inte göra något åt det.

Ang sms - meddela mamman att hädanefter skall sms enbart användas i akuta fall (när dottern är hos henne), i övrigt kommer all kontakt ske via mail. Ha en egen mailadress som hon får använda och läs mailen nån gång i veckan. Låt henne inte hela tiden komma in i er vardag med negativ energi.

Den enda du kan påverka angående samarbetssamtal är din sambo. Han får boka ett möte om han vill, och hon får komma om hon vill. Så lägg krutet där du ska - på din kille. Inte på mamman.

Och gilla läget - du kommer kanske aldrig förstå hur "en biomamma tänker" för vi tänker olika allihop. 

Jag tror du mer ska fundera på hur du ska tänka som nybliven bonusmamma, än hur hon tänker. 

• BioBonus
    terfje skrev 2015-11-17 09:51:11 följande:
    Jag tänker dagligen på hur jag ska vara som bonusmamma, men då mamman redan har sagt till dottern att jag inte får lära henne eller "uppfostra" henne till att bli en bra medborgare gör så att jag inte vet vilket ben jag ska stå på.

Jag vill verkligen tacka dig för att du har en behagligare ton i dina inlägg än vad en del andra har haft även om jag kan förstå dem.

Mamman är inte där varje dag. Så hur hon kan påverka dig så starkt i vad du gör eller inte gör med dottern förstår jag inte. Var dig själv. Slappna av.

Släpp fokus på mamman. 

• BioBonus
    terfje skrev 2015-11-17 10:01:05 följande:

Mitt stora problem här i livet är att jag bryr mig och bryr mig för mycket. 
    Och även om många av er inte tror det så är mitt fokus på att bonus ska må bra och tyvärr oavsett vad ni säger så märker jag,pappan,farmor och faster att hon inte mår helt bra nere hos sin mamma.

Hon säger till farmor dagen innan hon ska åka jag vill inte åka ner till exempel.
    Till mig har hon sagt att hon åker ner för sina syskons skull inte för att få träffa mamma.

Och det är förstås skitjobbigt. Men du får lägga ditt fokus på att bonus mår bra när hon är hos dig. 

Om dottern mår dåligt hos sin mamma så får du väl sparka liv i den person som faktiskt kan göra något åt saken, dvs pappan.

• BioBonus
    terfje skrev 2015-11-17 10:22:40 följande:
    Jag säger inte att hon ska mista kontakten med sin mamma ,men hon är så stor nu så om hon inte vill åka ner så ska hon få slippa, men pratar med henne då om att det är viktigt att hon har en kontakt med sin mamma.

Det finns en bonuspappa som har en för kärlek till öl lite för ofta och lite för mycket för han blir klängig på mamma när han är full och mamma dricker också en del vuxendricka ibland men inte lika ofta som hennes bonuspappa som hon inte ens kallar för bonuspappa.

Det oroar mig och min kille.
    Då får din kille göra något åt saken!
  • BioBonus
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-17 21:12:25 följande:

Jag tycker att "biomamma" är ett både onödigt, felaktigt och provocerande ord.

Kan en adoptivmamma vara biomamma?

Hur kan det vara provocerande? Förklara gärna.
  • BioBonus
    terfje skrev 2015-11-18 07:48:31 följande:

Jag tycker också att styvmor har en negativ klang. Tänk på alla filmer med mera som handlar om den elaka styvmoder .

Jag kan tyvärr inte likställa mig med ordet styvmor och min bonus kkallar mig hellre bonus mamma än styvmor.

Synd att det är provocerande att använda sig av dessa uttryck.

Det här här är en diskussion som poppar upp med jämna mellanrum här på FL. Och det är ofta bittra mammor som blir provocerade (inte alltid, men ofta låter deras inlägg i saken väldigt bittra... Ligger väl i sakens natur litegrann - blir man provocerad av ordet biomamma så är man inte helt tillfreds med livet tror jag), och som har en massa åsikter om vad vi bonusmammor "bör" kalla oss.

Mina barn kallar pappan sambo för "plastmorsan". Skulle aldrig komma på tanken att tala om för dem var de "bör" kalla henne. De får benämna henne precis som de själva behagar. Riktigt så fritänkande är inte alla lättkränkta biomammor härinne, utan de vill gärna påpeka att "det heter minsann si och så".

Biomamma och bonusmamma är vedertagna begrepp på det här forumet för att enkelt särskilja vem av de kvinnor runt barnen man pratar om. Däremot så har vi redan tidigare konstaterat att det är väldigt få, om någon, som använder orden ute i verkliga livet.
    Min bonusdotter kallar mig självkärt vid namn, förvisso även sin mamma, men när hon talar OM mig till andra så kallar hon mig sin bonusmamma. För då förstår hennes kompisar direkt vilken roll jag har i hennes liv.

Hur man kan bli provocerad av att bli kallad sina barns biologiska mamma är för mig obegripligt. Jag är stolt över att vara "biomamma". Hur kan man vara något annat? 

• BioBonus
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-18 10:16:29 följande:
    Ordet "biomamma" är en tautologi. Det innebär att prefixet -bio är kaka på kaka. Varför skulle man vilja lägga till ett onödigt prefix till ett ord. Jag ser inte någon annan vettig anledning till det än ett försök till en devalveringen av ordet mamma.
    Är du så osäker i din mammaroll att du känner dig "devalverad" av ett prefix som i princip enbart används på ett styvföräldersforum på FL för att förklara inbördes relationer? Låter jobbigt.
  • BioBonus
    Anonym (-) skrev 2015-11-18 10:18:53 följande:
    Är man sitt barns biologiska förälder så är man, kort och gott, MAMMA.

Bonusmamma är ett uttryck jag ogillar skarpt. Bonusvuxen, pappas nya, etc., låter mycket bättre.

Eller pappa...

Ja, du ÄR mamma. Det kan väl inte ett prefix ta ifrån dig?

Men här på forumet så används det för att förklara DIN roll gentemot en massa andra roller som finns runt barn som lever i bonusfamiljer. 

• BioBonus
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-18 10:21:37 följande:
    Varför är du stolt över att vara en biologisk mor? Det innebär ju ingen prestation från dig, förutom förlossningen då. Ditt barn skulle lika gärna kunna vara bortadopterat men du skulle fortfarande vara en biologisk mamma.

Själv är jag en stolt mamma. Jag är stolt över det för jag har lagt ner mycket arbete i mina försök att vara en bra mamma. Tror det för mig i alla fall är lättare att vara stolt över något jag gjort istället för något jag bara råkar vara.
    Jag lägger ingen som helst vikt vid om andra kallar mig mamma eller biomamma. Det är väl skillnaden mellan oss två. Jag är inte så lättkränkt kanske.
  • BioBonus
    Anonym (-) skrev 2015-11-18 10:27:50 följande:
    Fast nu talade inte jag utifrån mig själv.
    Jag är varken mamma eller pappa, jag är alldeles för ung för det (om jag får säga det själv).
    Men jag har reagerat på uttrycket "biomamma" många gånger när jag läst trådar på det här forumet. Varför inte bara skriva "mamman"? Folk förstår då.

Därför att vi vet sen otaliga trådar längre bak i tiden att det blev en massa missförstånd, vem som var vem så därför började uttrycken sprida sig här på forumet. Jag tror inte det är en käft som använder ordet ute i verkliga livet, tror du? Jag säger bonus mamma, eller använder hennes namn när jag talar om henne utanför forumet. Ofta här inne också, däremot blir det lite rörigt ibland med skribenter skriver från tex mobilen där det ofta blir ofrivilliga avstavningar.

Varför inte bara ta den enkla förklaring som ligger bakom användandet istället fgör att välja att bli kränkt av det. Jag förstår inte. 

• BioBonus
    Anonym (Olga) skrev 2015-11-18 10:54:56 följande:
    Dagens pytt-i-pannafamiljer är ett vansinne.
    Vid vilken ålder anser du att man kan börja kalla sig för bonusmamma?
    Hur ska barnet, om det är litet, förstå att den ena mamma är riktig och den andra mamman är pappans nya fjälla?

Kanske skulle kallas "pytt-i-mamma"? (Dåligt skämt)

Skulle någon kallat sig bonusmamma till mina ungar så vetefan vad jag skulle göra.
    Nu är den risken lika med noll då deras far är avliden men jag vågar lova att inte han hade godkänt det heller.

Jag tror det är väldigt få barn som inte kan separera sin mamma från sin bonusmamma. Det verkar mest vara mammorna som har det problemet :)

Fortsätt gärna den diskussionen här, men vi kanske kan sluta kapa TS tråd.
    www.familjeliv.se/forum/thread/76017368-en-egen-trad-for-alla-som-avskyr-ordet-biomamma

• BioBonus
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-18 11:45:58 följande:
    Det är inte alls ett tydligt eller korrekt ord ens då ordet är en förkortning av biologisk mamma men syftar på den egentliga mamman. Den egentliga mamman är i det moderna sverige i stort sett det samma som den juridiska mamman. En adoptivmamma kan vara en egentlig mamma och juridisk mamma trots att hon inte är en biologisk mamma. Dessutom behöver en biologisk mamma inte vara den egentliga/juridiska mamman.

Biologisk mamma är en term för en kvinna som fött ett barn. Ofta är hon också den genetiska mamman men behöver nödvändigtvis inte vara det. Biologisk mamma är mer än fackterm och saknar den känslomässiga infärgningen som ordet mamma har. Ordet mamma förknippas med kärlek, omsorger, oro etc.

Att kalla en mamma för biomamma ser jag som ett försök att nedtona den känslomässiga aspekten och ett försök göra en annan kvinnas roll mindre viktig än vad den är. Varför? På grund av egen osäkerhet? För termen är ju egentligen varken beskrivande eller korrekt.

På forumet för styvföräldrar används helt enkelt termen biomamma för att enkelt belysa de inbörders relationerna till barnet man pratar om. Det är inte mer komplicerat än så här inne i den här lilla lilla världen som det här forumet är. Så för oss som skriver här, så är termen högst beskrivande. Helt utan värdering bakom för de flesta. Tror, som sagts tidigare, att ingen egentligen använder det ordet ute i sitt dagliga liv.

Det är dessutom väldigt få på styvföräldersforumet som diskuterar problem eller annat runt ett adoptivbarn, så de missförstånden är försvinnande få.

Om ni är inne i andra specilaforum (för tex ornitologer, hästfolk eller liknande) som också har ett "internt" språk som kan innehålla termer som i er värld betyder något annat, går ni in där också och berättar för dem att de minsann använder ordet felaktigt? På många forum använder man ju samma ord för olika saker menar jag. 

Jag tror ingen kallar mig biomamma här inne för att förminska mig och skulle de göra det så skulle det gå mig helt obemärkt förbi, det är därför jag blir så förvånad över hur starkt en del av ni andra mammor tar åt er av ordet.

• BioBonus
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-18 12:42:20 följande:
    Det finns många problem med ordet "biomamma" men ett av dem hänger ihop med att ordet är en förkortning av biologisk mamman men definitionsmässigt syftar på den egentliga mamman.

Problemet blir tydligt när man exempelvis talar om adoptivmammor. De kan ju definitionsmässigt vara "biomammor" (eftersom de är egentliga mammor) trots att de inte är biologiska mammor. I det adoptivmammeexemplet märker man hur otydligt och missvisande ordet "biomamma" är. Skulle vara intressant att veta vad adoptivmammor tycker om ordet "biomamma" såsom det används i styvfamiljssammanhang. Inte alls säkert att det skulle vara uppskattat. Det skulle ju kunns uppfattas som ett rätt exkluderande ord för adoptivmammor.

Jag tror förvisso att om en adoptivmamma skulle benämnas som biomamma här inne på just det här forumet, så skulle hon nog kunna se att det är ett internt ord, utan fördömande innebörd, som används för att belysa skillnaden mellan de olika roller biomamman vs bonusmamman har runt barnet. Att det inte har ett dyft att göra med om hon har fött fram barnet eller inte. 

Men jag har kanske för höga tanker om de flestas förmåga att ta saker för vad det är istället för vad man tror att det är :)

Svar på tråden Biomammor på vem ligger ansvaret!