Åttionian skrev 2015-11-17 18:24:12 följande:
Så du tror att värderingar och åsikter är genetiskt betingade?
Förresten talar du emot dig själv när du menar att svenskar är "antinationalistiska". Du är ju svensk och nationalist, eller?
Nej inte genetiskt betingade. Var fick du det ifrån? Men kultur är inte någonting som man bara byter ut för att man passerar en gräns. Kultur sitter djupare än så, och värderas ofta högt av kulturbärarna. I Sverige är det till och med så att det i grundlagen är inskrivet att olika kulturer bör främjas. Kultur är viktigt för många personer.
Jag anser mig vara progressiv nationalist, dvs jag tror på Sverige och svenskarnas förmåga att skapa ett gott progressivt samhälle. Vi är inte perfekta men vi har kommit långt.
Attitydundersökningar som WVS visar att det finns signifikanta skillnader mellan olika kulturer. Man mäter naturligtvis genomsnittliga värderingar. Vad jag anser om det ena eller andra gör i stort sett ingen skillnad. När vi svenskar är i ena hörnet av kulturkartan och de flesta av de länder invandrarna kommer från är i det andra hörnet, finns det vetenskapligt stöd för att påstå att de inte är som vi. Och jag hoppas att det är våra värderingar du delar, inte deras.