jannepapp skrev 2015-11-17 11:54:48 följande:
Det kanske kunde vara intressant om TS kunde ringa in vad som egentligen menas med "mångkultur"? Alltså oavsett vad man tycker om det.
Risken är att man egentligen menar "det finns jättejättemånga från Mellanöstern som bor i Sverige", och det är det väl aldrig någon som har sagt är en fördel, egentligen?
Menar du att det är en nackdel att jättejättemånga från mellanöstern bor i Sverige?
Jag gissar att många tänker på mångkultur som en färggrann blandning av sköna snubbar som alla bidrar med sina särdrag till en stimulerande smältdegel av intryck och inspiration. Lite lätt exotiserande sådär.
Och så kanske det är. Vad vi har evidens på, är samtidigt att en stor del av flyktingarna kommer från länder med kulturer som i de delar som har väsentlig betydelse är tämligen annorlunda jämfört med den svenska. Det handlar alltså inte om ytligheter som kryddblandningar utan om de värderingar som formar samhället - attityder till jämställdhet, hbt, tolerans mot minoriteter, rasism, demokrati, yttrandefrihet, religionens plats i samhället etc. Se World Values Survey culture map för en snabb översikt:

Utifrån utgångspunkten att besvara TS, skulle jag tro att det går lika bra att betrakta mångkultur som en exotisk inspiration eller som ett hot mot allt vad vi anser vara progressivt och bra i vårt samhälle. Frågan är ju varför det inte firas nu när mångkulturen definitivt är införd. Förklara vad du menar med "mångkultur" och kläm i med ett "ÄNTLIGEN - HURRA!"
För det är väl inte så att att "mångkultur" måste definieras exakt och att man sedan med samma exakthet måste kunna påvisa att den uppnåtts, egenskap för egenskap, innan det kan vara dags att korka upp champagnen? Det låter nämligen som att man med rent tekniska argument försöker komma undan det faktum att det hela håller på att gå åt helvete.
Det slår mig att ett sådant argument skulle vara ytterligare ett tecken på att den invandringspositiva rörelsen egentligen är en religiös rörelse. Det är inte SANN mångkultur det som vi nu ser hända i Sverige. För att SANN mångkultur skall uppstå måste ett stort antal kriteria uppfyllas till punkt och pricka. Vilket gör den till ett utopiskt paradis. Och så länge kan vi debattera vilka dessa kriteria egentligen är.