Inlägg från: Farfallos |Visa alla inlägg
  • Farfallos

Hund köp

Men men men! Nu får ni nog backa bandet. Hon kan kanske kräva er på ytterligare 10000 om ni inte gör vad som står i kontraktet, men står det verkligen i kontraktet vilken veterinär ni ska vända er till? Dvs kan hon på den grunden (att hon TYCKER att ni gått till fel veterinär) antingen häva köpet eller kräva er på ytterligare 10000?

• Farfallos
    MariaI skrev 2015-11-15 18:34:55 följande:
    Det står inget om vilken veterinär som skall kontaktas eller någon annan klausul. Problemet är ju bara det att hon är en otroligt oseriös uppfödare pga många anledningar som vi märkt efter köp. Dels fick vi inte försäkra henne själva. Varför har vi inte fått något svar på men som ägare måste man ha en efen försäkring som vi nu har. Hon har även sålt en till valp i kullen till en annan som jag fick kontakt med. Även denna valpen hade samma parasit.
    Yterligare en till valp dog vid 12 veckors ålder förmodligen pga samma sorts parasit. Om man inte medicinerar denna parasit kan det medföra till att valpen kan dö.
    Jag vill för mitt liv inte att hunden min ska tillbaka till denna oseriösa uppfödare igen och ännu mindre låta henne få valp på henne och låta henne bo där under 12 veckor under valptiden. Viste ju inte detta stora problem innan vi kollade upp hunden hos veterinären.
    ...och ett annat problem är att du verkar förhålla dig mer till hur uppfödaren är än vad som faktiskt står i kontraktet. Hon kan vara hur knäpp och oseriös som helst, men finns det inget i kontraktet som säger något om er rätt att välja veterinär så är det ju ingen grund för henne att kräva er på någonting. Fattar hon inte att hon inte har rätt att kräva det hon gör så kan du ju bara vägra med hänvisning till att hon inte har en förgylld hundgård, för det tycker du att hon ska ha för att kunna kräva något.
  • Farfallos

Grunden för det krav hon ställer är dumt och saknar stöd i kontraktet. Fattar hon inte det så svara med samma mynt och be henne dra sedan. Något samarbete med henne behöver ni inte ha. Du ska leverera en kull med minst en överlevande valp. Var noga med att titta vad det står i kontraktet vad hon kan kräva angående hanteringen omkring den hane som hon väljer för aveln. Ser inte att det finns någon anledning till att försöka ha något gott samarbete med henne, utan det viktiga är bara att ni gör vad som står i kontraktet. Hon är ju knäpp och ni låter er hunsas av henne. 

• Farfallos
    MariaI skrev 2015-11-15 19:31:54 följande:
    Då får jag kräva henne på att häva avelsrätt en. Lämna tillbaka hunden gör jag inte. Tack för all kött på benen jag fått av er alla. Vill ni bidra med fler åsikter så skriv gärna.
    Kan du med stöd av avtalet kräva henne att häva avelsrätten utan att lämna tillbaka pengarna? 
  • Farfallos
    MariaI skrev 2015-11-15 20:59:38 följande:
    Absolut är avtal avtal men om den inte följs från båda parter blir man lite orolig. Att jag köpt hunden är ju redan ett faktum med stöd av avtalet. Men att jag sedan är tvungen att betala Yterligare 10000kr trots ett köpeavtal tycker jag låter orimligt. Indirekt blir jag ju tvungen att köpa hunden 2 gånger
    Ur juridisk synvinkel så får du inte automatiskt rätt att strunta totalt i ert avtal bara för att hon inte följer det till punkt och pricka. Du kan behöva leva upp till stora delar av avtalet ändå, men naturligtvis inte i de delar där hennes avtalsbrott "ställt till det" för dig eller där det blir orimligt (vilket blir en bedömning av rätten i så fall). 
Svar på tråden Hund köp