• MariaI

Hund köp

Hej! Jag har köpt hen valp med bibehållen avelsrätt. Några dagar efter att vi hämtat valpen insåg vi att allt inte var som det skulle. Säljaren hade avmaska henne samma dag som vi hämtat henne så hennes avföring var full av mask. Efter två veckor avmaskade vi henne igen med råd av uppfödaren och åter igen kom det mask. Efter ytterligare två veckor bestämde vi att hon behövde ett veterinärsbesiktning och det visade sig att hon hade en parasit vid namn gardia eller något liknande i stavningen. Uppfödaren informerades och hon uppgav då att det hade varit fall av den parasiten i uppfödaren hem.

Nu när en månad efter köp så vill inte längre säljaren ha oss som köpare då hon tyckte att vi gick till fel veterinär och vi som hon tycker inte vill samarbeta. Nu vill hon köpa tillbaka hunden eller så kräver hon oss på ytterligare 10000 kr för hunden. Vi har redan vid hämtning betalat henne 10000kr. Vad kan vi göra? Det är för oss en stor summa pengar som vi inte räknat med plus att vi nu har en dyr veterinärsräkning som ska betalas.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-15 18:04
    Det står veterinärsbesiktning men menar veteränärsbesök.

• Svar på tråden Hund köp
  • MariaI

Det är ett köpeavtal som är skrivet på skks avtalspapper. Det står köp av hund med bibehållen avelsrätt. Betalt 10000kr hundens värde 20000 kr.

Uppfödaren har rätten till en kull med minst en överlevande valp.

• viseversa

Haha be henne dra. Hon kan inte kräva er på mer pengar. Säg dock att hon kan betala veterinärkostnaden som ni fick pga henne. Hon låter väldigt oseriös.

• Farfallos

Men men men! Nu får ni nog backa bandet. Hon kan kanske kräva er på ytterligare 10000 om ni inte gör vad som står i kontraktet, men står det verkligen i kontraktet vilken veterinär ni ska vända er till? Dvs kan hon på den grunden (att hon TYCKER att ni gått till fel veterinär) antingen häva köpet eller kräva er på ytterligare 10000?

• MariaI

Det står inget om vilken veterinär som skall kontaktas eller någon annan klausul. Problemet är ju bara det att hon är en otroligt oseriös uppfödare pga många anledningar som vi märkt efter köp. Dels fick vi inte försäkra henne själva. Varför har vi inte fått något svar på men som ägare måste man ha en efen försäkring som vi nu har. Hon har även sålt en till valp i kullen till en annan som jag fick kontakt med. Även denna valpen hade samma parasit.

Yterligare en till valp dog vid 12 veckors ålder förmodligen pga samma sorts parasit. Om man inte medicinerar denna parasit kan det medföra till att valpen kan dö.

Jag vill för mitt liv inte att hunden min ska tillbaka till denna oseriösa uppfödare igen och ännu mindre låta henne få valp på henne och låta henne bo där under 12 veckor under valptiden. Viste ju inte detta stora problem innan vi kollade upp hunden hos veterinären.

• micromat

Hon kan varken ta tillbaka hunden eller kräva er på pengar. Ring skk och deras juridiska avdelning direkt imorgon. Jag antar att uppfödaren är med i skk och det kan leda till att hon blir utesluten.

Dessutom kan jag tycka att uppfödaren borde stå för vetrinären då hunden hade mask redan hos uppfödaren. Men det är vad jag tycker.

• MariaI

Skulle jag kast sett kunna få behålla henne och dessutom slippa låta henne gå i avel för uppfödaren?

Vore det så så skulle en otroligt stor sten släppa från mitt hjärta. Jag är tyvärr inte medlem i skk än. Skickade in papperen i fredags????. Måste vara medlem för att få juridisk hjälp

• Farfallos
    MariaI skrev 2015-11-15 18:34:55 följande:
    Det står inget om vilken veterinär som skall kontaktas eller någon annan klausul. Problemet är ju bara det att hon är en otroligt oseriös uppfödare pga många anledningar som vi märkt efter köp. Dels fick vi inte försäkra henne själva. Varför har vi inte fått något svar på men som ägare måste man ha en efen försäkring som vi nu har. Hon har även sålt en till valp i kullen till en annan som jag fick kontakt med. Även denna valpen hade samma parasit.
    Yterligare en till valp dog vid 12 veckors ålder förmodligen pga samma sorts parasit. Om man inte medicinerar denna parasit kan det medföra till att valpen kan dö.
    Jag vill för mitt liv inte att hunden min ska tillbaka till denna oseriösa uppfödare igen och ännu mindre låta henne få valp på henne och låta henne bo där under 12 veckor under valptiden. Viste ju inte detta stora problem innan vi kollade upp hunden hos veterinären.
    ...och ett annat problem är att du verkar förhålla dig mer till hur uppfödaren är än vad som faktiskt står i kontraktet. Hon kan vara hur knäpp och oseriös som helst, men finns det inget i kontraktet som säger något om er rätt att välja veterinär så är det ju ingen grund för henne att kräva er på någonting. Fattar hon inte att hon inte har rätt att kräva det hon gör så kan du ju bara vägra med hänvisning till att hon inte har en förgylld hundgård, för det tycker du att hon ska ha för att kunna kräva något.
  • MariaI

Eftersom att avtalet ska fungera bör vi ha en gott samarbete. Jag har försökt att samarbeta med henne men utan resultat. Vilken veterinär jag går till har spelar ju igentligen ingen roll. Alla veterinärer ska ju kunna utföra samma arbete oavsett om dom ligger i södra eller norra Sverige. Avföringsprov et skickades även iväg för analys. Varför jag inte vill att hon ska tillbaka är ju för att hon inte verkar seriös. Vet inte riktigt hur du menar med förgylld hundår?

• Farfallos

Grunden för det krav hon ställer är dumt och saknar stöd i kontraktet. Fattar hon inte det så svara med samma mynt och be henne dra sedan. Något samarbete med henne behöver ni inte ha. Du ska leverera en kull med minst en överlevande valp. Var noga med att titta vad det står i kontraktet vad hon kan kräva angående hanteringen omkring den hane som hon väljer för aveln. Ser inte att det finns någon anledning till att försöka ha något gott samarbete med henne, utan det viktiga är bara att ni gör vad som står i kontraktet. Hon är ju knäpp och ni låter er hunsas av henne. 

• micromat
    MariaI skrev 2015-11-15 18:45:36 följande:

Skulle jag kast sett kunna få behålla henne och dessutom slippa låta henne gå i avel för uppfödaren?

Vore det så så skulle en otroligt stor sten släppa från mitt hjärta. Jag är tyvärr inte medlem i skk än. Skickade in papperen i fredags????. Måste vara medlem för att få juridisk hjälp

Du kan ringa dom ändå skulle jag tro. Du förlorar inget på att ringa iaf.
  • MariaI

Då får jag kräva henne på att häva avelsrätt en. Lämna tillbaka hunden gör jag inte. Tack för all kött på benen jag fått av er alla. Vill ni bidra med fler åsikter så skriv gärna.

• Farfallos
    MariaI skrev 2015-11-15 19:31:54 följande:
    Då får jag kräva henne på att häva avelsrätt en. Lämna tillbaka hunden gör jag inte. Tack för all kött på benen jag fått av er alla. Vill ni bidra med fler åsikter så skriv gärna.
    Kan du med stöd av avtalet kräva henne att häva avelsrätten utan att lämna tillbaka pengarna? 
  • XEmmabus

Avtal är avtal och svåra att ta sig ur. Uppfödaren låter dig bryta avtalet om du betalar fullpris för valpen. Annars gäller avtalet. Lagen dömer inte efter känslor och "sunt förnuft".

Här länkar jag till ett exempel på en handräckning som Kronofogden gjort just efter avtal som upprättats, även om det i detta fallet avsåg en katt.

www.metro.se/stockholm/kronofogden-tvingar-katten-ove-att-para-sig-igen/EVHmil!x6bKB5EuReWx/

• MariaI

Absolut är avtal avtal men om den inte följs från båda parter blir man lite orolig. Att jag köpt hunden är ju redan ett faktum med stöd av avtalet. Men att jag sedan är tvungen att betala Yterligare 10000kr trots ett köpeavtal tycker jag låter orimligt. Indirekt blir jag ju tvungen att köpa hunden 2 gånger

• riboflavin
    MariaI skrev 2015-11-15 20:59:38 följande:

Absolut är avtal avtal men om den inte följs från båda parter blir man lite orolig. Att jag köpt hunden är ju redan ett faktum med stöd av avtalet. Men att jag sedan är tvungen att betala Yterligare 10000kr trots ett köpeavtal tycker jag låter orimligt. Indirekt blir jag ju tvungen att köpa hunden 2 gånger

Problemet är ju att du egentligen bara köpt halva hunden nu, och ska betala andra halvan med en framtida avkomma. I kontraktet står säkert att om avkomman uteblir p.g.a. Något du gjort så ska du ersätta uppfödaren med hundens fulla pris, d.v.s ytterligare 10 000 kr. Få hjälp med att tyda kontraktet så att du inte plötsligt står där och måste köpa loss avelsrätten för att bli av med uppfödaren.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Farfallos
    MariaI skrev 2015-11-15 20:59:38 följande:
    Ur juridisk synvinkel så får du inte automatiskt rätt att strunta totalt i ert avtal bara för att hon inte följer det till punkt och pricka. Du kan behöva leva upp till stora delar av avtalet ändå, men naturligtvis inte i de delar där hennes avtalsbrott "ställt till det" för dig eller där det blir orimligt (vilket blir en bedömning av rätten i så fall). 
  • XEmmabus

Utan att ha läst kontraktet, har du troligtvis nedan 3 val:

1) Lämna tillbaka valpen och få återbetalning som uppfödaren erbjudit er genom att häva avtalet.

2) Köpa loss valpen till dess värde, alltså ytterligare 10 000 kr. Eventuellt kan ni försöka jämka ner summan pga veterinärbesökskostnader.

3) Följ avtalet och låt parning ske med minst en överlevande valp. Föds det tex 5 valpar har uppfödaren rätt till samtliga. Misslyckas parningen har hon rätt till fler försök. Vanligtvis brukar det stå i avelskontrakt hur många försök som är maxantal.

Det fjärde alternativet att ni önskar frånträda avelskontraktet utan att betala mer för valpen är inte sannolikt senarium. Går ni vidare på den linjen är tyvärr riskerna stora att uppfödaren hävdar avtalsbrott och kan ansöka om handräckning via Kronofogden att få tillbaka valpen om ni inte gör det frivilligt.

Jag vet att jag låter hänsynslös, men tyvärr är det så avtal fungerar. Lagmässigt går man helt utifrån avtalet. Däremot kan du anlita hjälp för att verkligen tyda allt som står och därefter ta beslut.

• MariaI

Efter ett samtal till skk så fick jag veta att jag bara kan skicka alla kostnader för veterinärskostnaderna.

Skönt! Nu gäller det bara att hon betalar dom eller drar av dom på resterande av betalningen jag måste göra till henne. Dock fick jag svaret av skk att hunden måste vara frisk vid köp så det lär dröja innan denna historia tar slut. Tyvärr vill hon inte betala och vill nu ha tillbaka hunden. Jag vill för mitt liv inte lämna tillbaka henne

Svar på tråden Hund köp