Inlägg från: Världsmedborgare |Visa alla inlägg
  • Världsmedborgare

Detta kommer hända i Sverige med snart!!

Flash Gordon skrev 2015-11-24 22:05:16 följande:
    Enda skälet till att regeringen nu vidtar ytterligare åtgärder är för att de anser det vara kris och kaos. Utan denna insikt hade de inte reagerat som de gör.

Och det har fortfarande inget med nåt allmänt kaos eller kris för Sverige som land.
    Det är väl definerade och begränsade problem, och dom kommer vi att lösa.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2015-11-25 10:49:36 följande:
    Jag menar, vem f*n bryr sig om Malmö går under?
    Inte så fel tänkt som du kanske tror.
    Om det finns ett problem på en specifik plats, blir det lättare för alla att förstå vad det handlar om, genom att ringa in problemet, än att beskriva det som att Sverige generellt har stora problem, och befinnser sig i ett kaos.

På tal om Malmö, så lär malmöborna få uppleva ett lite större kaos just idag, med tanke på Zlatans hemkomst och fotbollsmatchen mellan Iff Iff och PSG, ett possitvit kaos förhoppningsvis.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Anonym (...) skrev 2015-11-25 12:51:26 följande:
    Stänga gränserna samt ha noggrann uppsyn över misstänkta terrorister i landet.
    Vad tror du det skulla kosta Sverige att stänga gränserna?
    Visserligen blir det svårt att mäta den kostnaden, men det skulle kosta åtskilliga tiotusentals timmar i arbetstid, som kommer att belasta Sverige utan att vi får nåt tillbaka, förutom en massa badwill från resenärer och företag.

Det är en jätteapparat för Sverige att stänga gränserna, mer eller mindre ogenoförbart i praktiken, och i närtid helt omöjligt, då Sveriges gräns är ca 5400km och otroligt svår att övervaka.
  • Världsmedborgare
    Anonym (...) skrev 2015-11-25 13:04:45 följande:
    Det räcker att stänga de gränskontroller som finns. Tar de sig in olagligt på annan väg blir de avhysta i takt med att de upptäcks.
    Vilket är vad som i praktiken nu sker.
  • Världsmedborgare
    Anonym (...) skrev 2015-11-25 13:32:01 följande:
    Nej? Sist jag läste aftonblaskan stod det inget om stängda gränser.
    Medicinsk ålderskontroll av ensamkommande flyktingbarn samt TUT istället för PUT är något helt annat än att inte släppa in fler flyktingar.
    Då har du fattat fel vad den stängd gräns som efterfrågats är, det blir t.o.m hårdare än "stängd gräns" så, flyktingarna kommer inte ens att kunna resa fram till Sveriges gräns utan giltiga ID-handlingar.
    Men givetvis kommer asylrätten och de mänskliga rättigheterna inte att fråntas någon.

Men om du menar att fysiskt stänga våra gränser, så kan du glömma det, nåt sån´t kommer aldrig att införas.

Åldersbestämmning tvivlar jag starkt på att det införs, det finns inget sätt idag som alla forskare/läkare ställer sig bakom.
  • Världsmedborgare
    Anonym (...) skrev 2015-11-25 14:47:46 följande:
    Om vi lagändrar så undantagstillstånd kan utlysas är det möjligt att stänga dem vid behov.

Att det saknas tillräckligt med vetenskapligt stöd har inte hindrat liknande saker förr. Man kan hellre fria än fälla vid tveksamma fall. Vi kan inte ha 30-åringar som kommer hit som barn.

Inget av det där tror du själv på, vi ska väl för sjutton inte börja bete oss som värsta diktaturen, och ställa till ett h-vete för oss själva.
    Det finns en omvärld som kommer att reagera, och en massa exporterande företag som kommer att protestera, om vi slutar bete oss som ett civiliserat land.

Men det förstås, SD verkar ju vilja göra om Sverige till nåt slags Nordkorea, hoppas verkligen inte det är SD.s galna idéer du vill se. 

• Världsmedborgare
    Digestive skrev 2015-11-26 00:22:34 följande:
    Vi har krav på identifiering för till och med icke EU-medborgare som turistar Sverige så frågan bör nog snarare ställas till dig. Det är inom EU som vi har haft en upprätthållen fri rörelse, för uteslutande EU-medborgare och inga andra.

Du har fel och sådana frågor har inte ens kommit på tal.

Japp, jag har alltid fått visa upp identitetspapper när jag har åkt exempelvis till Sydkorea och hade jag exempelvis åkt till Egypten, Somalia, Syrien, Pakistan eller Afghanistan så hade samma sak gällt där.
    Men herregud, vi har krav på ID-handlingar inom många områden. t.o.m för att få komma in på krogen, så ta och skilj på anledningarna vad gäller koll av ID för flyktingar, och för svenskar som reser inom EU eller var det nu är vi reser.
  • Världsmedborgare
    Nerfherder skrev 2015-11-26 12:07:43 följande:
    Känner du inte igen ett mönster när du ser det?
    Jo jag gör det, men andra kanske behöver informeras så dom inte sprider lögner vidare.
  • Världsmedborgare
    Digestive skrev 2015-11-26 21:41:13 följande:
    Eller så har du koll på vad jag snackar om överhuvudtaget. Uppsikt och uppföljning av de som kommer hit med flyktingströmmen förvandlas till ett komplett överbevakningssamhälle när du läser och av någon outgrundlig anledning så skulle jag prata om någonting helt annat än att folk identifierar sig, när vi pratar om restriktioner för att få tillgång till landet som icke EU-medborgare.

Halmgubbar är ett sämre julpyssel.
    Ja varför ska vi hålla koll på alla de vi redan godkänt?
    Det stinker övervakningssamhälle lång väg om det, och absolut inget som ska  finnas eller tillåtas i ett demokratiskt och öppet samhälle.
    Undantag finns förstås, där övervakning är befogat, men det är en helt annan sak.
  • Världsmedborgare
    Digestive skrev 2015-11-27 08:45:22 följande:
    De som försvinner helt spårlöst i landet utan registrera sig är alltså godkända människor? Jag undrar om vi överhuvudtaget snackar om samma saker någonstans nu.

Har fortfarande inte sagt någonting om bevakning och knappast heller på en sådan skala. Skalan, den berör gränserna, och översyn och uppföljning, berör de som kommer hit och tills vi vet vilka det är och så vi kan följa upp vart de tog vägen.
    Vad gäller ensamkommande flyktingbarn, så var det ca 200 st fram till november som försvunnit från ett anvisat boende, eller vad det kallas, knappast nån siffra som förvånar.
    Ca 200 barn är en siffra som grundar sig på att många barn som försvinner återkommer efter ett tag, och andra försvinner, så det är alltså ca 200 som är försvunna.
    Tyvärr är det inte riktigt vad som framkommer i media, där man bara skriver om de som försvinner, och då blir givetvis siffran högre.

Givetvis är det inte bra att barn försvinner, inget barn ska behöva mista sin trygghet som ett fast boende betyder.

Det antal svenska barn som rymmer eller kastas ut från sina hem är 10% av alla våra barn.
    Det betyder att var tionde unge i Sverige "försvunnit" under en tid, eller bosatt sig på gatan, eller är helt borta för alltid.
    Så du kanske bör fundera över om du fokuserar på rätt saker, och inte bara mot de ensamkommande barnen, vi har långt större problem med våre svenska barn.

Därmed inte sagt att jag förringar de problem vi har med de ensamkommande, men det verkar som vi har bättre koll på dom, än på våra egna svenska ungar.
    Vi får heller inte glömma, att flera av de ensamkommande ungarna är hitskickade av ligor för att stjäla eller begå andra kriminella handlingar, de marokanska gatubarnen är väl de mest kända i EU. 

Med dom har vi ett problem som borde gå att få bättre ordning på, då vi vet att dom "rymmer" från sitt anvisade boende.
    Problemet är troligen att identifiera dom innan dom "rymmer", men jag vet inte säkert om det är så.

Vad gäller vuxna människor, så är det inte riktigt samma sak, dom har full rätt att efter att vi släppt in dom i landet resa vart dom vill, så jag vet faktiskt inte riktigt vad för registrering du pratar om där.
    Det verkar som du förutsätter att alla som kommer hit ingår i flyktingströmmen, men det är ju bara en liten del av alla som kommer hit, och ännu färre som inte har ID-handlingar.

Jo förresten, det finns en problemgrupp, de som fått ett avvisningsbeslut och som ska tvångsavvisas och nu är försvunna, där måste vi bli bättre, mycket bättre.
    Där kan jag t.o.m tänka mig fotboja som en lösning på problemet.

Med dom nya reglerna så försvinner nästan alla som inte har en godkänd ID-handling.
    Riktigt alla kommer vi inte åt, ett visst antal illegala invandrare kommer vi att få hur än vi gör.

Så ska vi hårddra det, så kommer alla att bli registrerade, eller är det redan, och vi kan ju inte sätta spårsändare på alla som kommer hit, för att hålla reda på vad folk reser nånstan eller gör i Sverige.

Jag tycker det låter som du vill ha nån form av visumtvång, men visum ska ju sökas från hemlandet innan resan påbörjts, och det skulle inte fungera, jag tror inte ens det skulle vara lagligt i EU.

Och som jag sagt tidigare, all kontroll kommer att få återverkningar på handel och arbetskraft.
    Redan nu så har klagomål börjat höras, och då har vi inte ens kommit igång med de nya reglerna.
    http://www.di.se/artiklar/2015/11/26/debatt-ta-bort-granskontrollerna/

• Världsmedborgare
    Digestive skrev 2015-11-27 13:23:32 följande:
    Ja, det var nog passande att börja prata om någonting helt annat. Jag förstår.

Vad de ensamkommande barnen beträffar så tror jag mer på en riksdagsledamots insyn än på dina källösa påståenden;

Gunilla Nordgren (M):
    "Många ensamkommande barn kommer till Malmö och till exempel Trelleborg. Över 4 000 ensamkommande barn anlände dit under ett antal intensiva veckor. Många av dessa barn avvek dock innan de blev registrerade. De sökte inte heller asyl. Det innebär att de inte fick ett så kallat dossiernummer hos Migrationsverket. Det innebär i sin tur att Migrationsverket inte betalar ut någon ersättning." - tinyurl.com/nn3g2yy

Flyktingar som inte registrerar sig i Sverige bryter mot Dublinförordningen och vi har ingen fri rörelse i landet för icke EU-medborgare överhuvudtaget.

Visumtvång? Det verkar svårt att hålla en röd tråd därborta.

Vad jag ska med en debattartikel till vet jag inte men vi får se vad besluten ger för resultat. Kan dock tillägga att jag inte gillar besluten på något vis och anser att Sverige borde ha jobbat förebyggande, uthålligt och säkert istället för att måla in sig i ett sådant här hörn.
    Källösa påståenden får stå för dig, det sändes i SVT2 Debatt igår eller förrgår i ett inslag om ensamkommande barn.

Men kan du precisera vilka vi ska bevaka och följa, så svårt kan det väl ändå inte vara, det är ju du som kommit med förslaget.

In till sverige reser ca 19-20 miljoner människor/år, hur hade du tänkt vi skulle välja ut vilka som ska bevakas?
    Den lilla grupp flyktingarna utgör i sammanhanget, är faktiskt de vi har mest koll på, alla andra vet vi ö.h.t inget om.

Dessutom så finns redan idag Tull, Polis, Säk, Säpo, Must och Migrationsverket som utövar kontroll av inresenärer, lägg till personal vid flygplatser och andra gränsövergångar, så är det rätt många som idag utövar en kontroll av de som reser in till Sverige.
    Alla på olika sätt, men samtidigt tillsammans via samarbete mellan myndigheterna, och till sist så samarbetar vi även med utländska myndigheter.

Lagbrott ska beivras, och är det folk som tar sig in illegalt till Sverige, så har jag redan kommenterat det, men jag förstår inte vad det har med kontroll och uppföljning att göra.
    Vi kan ju knappast kontrollera eller göra nån uppföljning av den gruppen
    Men som jag skrev tidigare, så finns det flera myndigheter som har uppgiften att stävja den typen av kriminalitet.

Hoppsan, du efterfrågar källa, men när jag ger dig en länk med källhänvisning, vilken visar på den problematik som mer kontroll medför, så avfärdar du den som en debattartikel.
    Eller är Sydsvenska handelskammarens vd Stephan Müchler och vice vd Per Tryding inte tillräckligt trovärdiga källor?

• Världsmedborgare
    Digestive skrev 2015-11-27 15:56:28 följande:
    Du behöver inte projicera dina misstag på mig. Jag väljer likväl Riksdagens arbete före TV-program - inte minst då utsagan i Riksdagen handlade om icke registrerade utan kontakt med någon myndighet överhuvudtaget, det vill säga om någonting helt annat än individer på boenden - men jag ska ta och se det iallafall. Slår vad om att det just handlar om "ett anvisat boende" och inte har någonting med helhetsbilden att göra överhuvudtaget men det återstår att se.

Du vet inte vad uppföljning innebär va? Det har ingenting med fysisk skuggning att göra, iallafall. Uppsikt och bevakning är inte heller samma sak. Vilka det handlar om borde ha framkommit för fantastiskt länge sen - flyktingar och de som inte kan identifiera sig.

Deras kontroll höll uppenbarligen inte och de har haft för lite befogenheter därtill. Du vet, Polisen har beskrivet hur läget på Stockholm Central har varit så kaotiskt att de helt hjälplöst bara har kunnat konstatera hur ensamkommande barn har försvunnit ur synfältet och iväg i folkvimlet. Det har varit en katastrof här i Sverige, försök inte sopa den under mattan med nonsens.

Åter igen så står vi redan med facit i handen. Det fanns inga resurser för att beivra sådana lagbrott på en önskvärd skala och Regeringen sket i allt vad beredskapspoliser till totalförsvarets civilinstanser hette, helt ointressant för dem. Jag, som utbildad beredskapsman, har inte fått något samtal, ingen potentiell extraresurs har fått något samtal. Först nu i veckan så åberopades de utbildade beredskapspoliserna, si sådär 3 månader försent.

Jag vet inte hur tiden flyter där du sitter men det är lite svårt att göra sådana anklagelser om efterfrågade källor, som du försöker göra här. Jag kallar ett debattinlägg för ett debattinlägg och som jag skrev så har jag inget till övers för dessa beslut hur som helst, vilket som, helt oavsett vederbörandes utlåtanden.
    Du har alltså inget svar på vilka du själv avser ska kollas och följas upp.
    Fullt begripligt, eftersom de vi skulle behöva göra det med, är kriminella vi inte vet vilka dom är, eller var dom befinner sig, och som uppehåller sig in i Sverige illegalt.

Och jag tror du kommer att svårt att få värst många att förstå, varför du vill lägga en massa pengar på mer kontroll och uppföljning av de som helt öppet kommer hit, dom har vi redan möjligheter att följa upp och kontrollera och följa upp.

Det borde väl rimligen vara de som är här illegalt, de som döljer sig, och de som tar sig in i Sverige på falska premisser och använder sig av de öppna vägar som finns, som resurserna ska läggas på.
    Det är ju de verkligt kriminella, och som vi vet utgör den absoluta majoriteten av den organiserade brottsligheten, t.ex människosmugglare som sen utnyttjar flyktingarna.
    Det finns ett flertal exempel på hur dessa flyktingsmugglare tar sig in på flyktingboenden och pressar pengar av flyktingar, och de ligger utan minsta tvivel bakom många försvinnanden, de som ofta kallas spårlöst försvunna, och som nu är tvingade ut i kriminalitet.

• Världsmedborgare
    Nerfherder skrev 2015-11-28 09:23:42 följande:
    Ja sd:are borde verkligen slängas ut med fötterna först.
    Med tanke på den undersökning av SD:s väljare som publiceras idag, och som tydligt visar att dom är emot den demokratin och rättssamhälle vi har idag, så är det uppenbart att dom kan bli väldigt farliga om dom skulle få nån form av reell makt.

Har förresten lyssnat en del på SD:s landsdagar, och vissa av de förslag som kommer upp, känns som hämtade från extremhögerns värsta idioter.
    Tvång och lagstifning är en röd tråd tråd bland SD:s anhängare.
  • Världsmedborgare
    Nerfherder skrev 2015-11-28 10:01:12 följande:
    Du menar brun tråd, hehe
    Ja kanske det.
    Det är hur som helst obehagligt att se/höra och läsa om hur extrema många SD-anhängare är, Åkessons förslag om att kolla muslimerna ang extremism, borde i 1:a hand göras på SD-egna anhängare.
  • Världsmedborgare
    Digestive skrev 2015-11-28 10:30:15 följande:
    Haha.. hur lyckas du? Jag hoppar väl direkt ner till andra stycket då. Nej, vi har just och precis inte haft resurser för en fullgod uppsikt och uppföljning utav just dessa - hur tror du annars att allt det här har kunnat hända, för att polisen tycker det är mer punk när ensamkommande barn försvinner? Inte heller har befogenheterna varit tillräckliga, som sagt.

Det har inte funnits någon anledning för någon ur den stora massan att försöka smyga sig in i Sverige (men det börjar det väl finnas nu). De har kunnat komma och gå som de velat. Börjar polletten trilla ner? Obestämd 

Att i det läget spendera resurserna på att leta upp folk som gör exakt samma sak fast i smygande.. långsamma.. rörelser.. över träng.. någon helt annanstans.. är direkt morgonhumor. Tack.

Det är även just bland dessa som ensamkommande barn har försvunnit, enligt Polisens och Migrationsverkets rapporter.
    Då frågar jag igen, exakt vilka vill du kontrollera och följa upp, hur tänker du att det ska genomföras, och vad har vi att vinna på det?

Vad jag förstår ska det gälla folk som väljer att försvinna, eller möjligen får hjälp med det av flyktingsmugglare och/eller den organiserade brottsligheten, och då är dina förslag helt meningslösa.
    Så du kan lägga hur mycket resurser du vill på dina förslag, dom har noll inverkan på de du tror dig komma åt.

Och ja, folk ska kunna komma och gå som dom vill, om vi tillåtit dom att vistas i Sverige, precis som de 19-20 miljoner resenär gör, som årligen passerar våra gränser.

Däremot så öppnar du med dina förslag, upp för ytterligare en möjlighet för flyktingsmugglare och den organiserade brottsligheten att tjäna pengar och utnyttja människor för sina syften, alltså precis det vi nu gemensamt i EU gör allt för att komma till rätta med.

Med vår ca 5400 km långa gräns, varav mycket är kust, så går den inte att övervaka.
    Det skulle teoretiskt kunna komma flera tusen i veckan, utan att vi har en aning om det, är det den utvecklingen du vill se, ett nytt Medelhavet?

När det inte finns en lösning som täcker in allt, då tvingas man alltid att välja det minst dålig alternativet, och för oss, så är det att se till att så många som möjligt väljer vägar in i Sverige som vi har en chans att bevaka.

Det sämsta alternativet är om follk börjar ta sig in på andra sätt, visserligen ser det bättre ut i statistiken om inga försvinner eller kommer hit, men för Sverige är det riktigt illa, om vi helt frånsäger oss de möjligheter vi har till kontroll.

• Världsmedborgare
    Digestive skrev 2015-11-28 12:17:19 följande:
    Då skriver jag igen de som kommer hit och de som inte har ID-handlingar, och igen så påpekar jag att det stod uppsikt och uppföljning - mer kontroll är vad vi just vinner på saken.

Är det meningslöst att ha uppsikt och uppföljning för att motverka att folk försvinner spårlöst? Tomte

Du förstår alltså inte skillnaden på EU-medborgare och icke EU-medborgare.som bryter Dublinförordningen. Noterar detta.

Ja, eller hur, antingen har vi någon slags fri rörelse för alla eller så låter vi smugglare och organiserad brottslighet ta över. Det är de enda två alternativen som finns. Tomte

Så länge som vi inte har ordentlig uppsikt över huvudlederna in i landet så är hela gränssträckan tämligen ointressant.

Det minst dåliga förslaget har jag redan kommit med - transitzoner, som Kristdemokraterna föreslog, där det ingår en förstärkt polisstyrka och förstärkt personal åt Migrationsverket.

Behöver jag upprepa mig en enda gång till så är den här diskussionen totalavslutad, finito, caput. Du får inte ens ett meddelande om saken. Någon måtta får det liksom vara.
    ID-kontroll är redan infört, och även tidigare så var det ett krav på att kunna verifera sin härkomst, för att få stanna i Sverige.
    Enda skillnaden är att vi nu inte släpper in folk utan en goltig ID-handling.
    Men om det betyder annat än färre som släpps in, vet vi inte.
    I värsta fall betyder det istället att vi legitimerar kriminella att vistas i Sverige, om vi förlitar oss på en ID-handling.
    I princip samma förfarande som vanliga resenärer använder sig av.

Spelar ingen roll om det är EU eller icke EU medborgare, kriminella är kriminella, men enligt dig är det viktiga att inte att förhindra kriminalitet, utan att hålla reda på flyktingar.
    Jag tror de flesta börjar se vad ditt eg mål är, vilket förklarar ditt val av ett kristet parti, du bara inte vågar säga det rakt ut.

Ja varför ska vi kolla vad folk håller på med, väljer jag att "försvinna spårlöst" så angår det ingen varför jag väljer att göra det.

Att du vill avsluta förstår jag, du har målat in dig själv i ett hörn, och har inte precenterat ett enda vettigt eller hållbat argument för att kontrollera, bevaka eller följa upp.
    Du vill inte ens erkänna att de som försvinner inte går att hålla koll på eller följa, helt enkelt för att dom är just, försvunna.

Så jag föreslår att vi behandlar kriminella utifrån samma premisser, oavsett varifrån dom kommer eller tar sig in i Sverige, och slutar leta icke kriminella som försvinner, att försvinna är inte olagligt.
  • Världsmedborgare
    Digestive skrev 2015-11-28 14:20:03 följande:
    Vilka fantastiska försök till smutskastning. Kräks Det får sammanfatta ditt bidrag av halmgubbar den textförvridning som jag konstant, utan ett enda undantag, inlägg efter inlägg, har fått anmärka på.

Vill du debattera mot dina egna tankar och fantasier så får du fortsätta med det ifred. Jag väljer att observera spektaklet som åskådare istället.
    Gör så, tror de flesta har fått klart för sig vad du är ute efter.
  • Världsmedborgare
    Digestive skrev 2015-11-28 14:48:00 följande:
    Det enda som folk inser om de läser vår diskussion, är att du inte kan debattera utan halmgubbar, utan att förvrida ord och utan att smutskasta din motdebattör.

Så simpelt är det.
    Jaha, då vet jag det.
    Är det slut nu på riktigt nu?
  • Världsmedborgare
    Digestive skrev 2015-12-04 18:28:33 följande:
    Hur som helst så är siffror som förtäljer att var femte kvinna i Sverige (1/5) har utsatts för allvarligt sexuellt våld - helt oacceptabla siffror i sig.

Du har aldrig funderat på om det är siffror som grundar sig på våra svenska värderingar?
    Vad är våld förresten, är det våld enligt vår västerländska definition, eller vet du att det du kallar våld är en global definition?

Tänk om det finns kvinnor/män som tycker annorlunda än svensk lagstifning.
    Har du bott utomlands med kvinnor/män från en helt annan kultur, jag/vi har så vi kan ju jmf.

• Världsmedborgare
    Digestive skrev 2015-12-04 19:13:32 följande:
    Det är väldigt enkelt att svara på det; för att jag lägger väldigt mycket mer vikt på ett partis politik, politiska idéer, handlingskraft och prestation, än på partimedlemarnas privatliv.

Vad folk drar för slutsatser om Ebba Busch Thors bakgrund och när hon leder partiet som vill fortsätta skilja på stat och kyrka mest frenetiskt utav samtliga i riksdagen - får deras eget förnuft svara för. För min del - som följer riksdagens arbete kontinuerligt, dagligen - är min nästa röst helt självklar och jag vet exakt varför (se överst).

Hur motiverar du din röst? Eftersom jag inte röstar på något parti, så kan jag inte svara.
    Ebba Busch Thors bakgrund skulle få viket parti som helst att slå bakut.

Jag är humanist, jag försöker att leva efter det.
Svar på tråden Detta kommer hända i Sverige med snart!!