Inlägg från: Världsmedborgare |Visa alla inlägg
  • Världsmedborgare

Detta kommer hända i Sverige med snart!!

Flash Gordon skrev 2015-11-23 20:54:27 följande:
    Polisen klarar inte längre av sina uppgifter. Socialtjänsten klarar inte av sina uppgifter. Sjukvården klarar inte av sina uppgifter. Migrationsverket klarar inte av sina uppgifter.

Var tycker du gränsen för "allmänt kaos" går, då?
    Du läser för mycket skvallerpress, eller har du nånsin sett att media skrivit om att myndigheterna klarar sitt jobb galant, har tillräckligt med resurser, jobbar för lite, har för hög lön, oavsett flyktingkris eller inte? Nä just det, sån´t säljer inte, så det gäller att rubriksätta med domedagsrubriker för att dra läsare.

Och jag har ännu inte fått ett ende konkret bevis för var kaosen finns, och själv har jag inte märkt av nåt jag skulle vilja kalla kris, trots att jag verkligen försökt att rota upp bevis på det. Problemen och svårigheterna finns där dom förväntas finnas, i övrigt sr det ut precis som vanligt.

Och vad är vitsen med att måla upp en verklighet som inte finns, det är ju helt omöjligt att förhålla sig till eller disskutera nåt som inte existerar. 
    Skriv om verkligheten som den ser ut, och sluta med desinformationen, så kan alla delta utan att det ideligen ska behövas dementeras eller rättas av någon.

Men du är kanske ute efter att desinformera, skapa opinion för dina åsikter, vad vet jag, men då får du även räkna med att bli emotsagd och kommenterad till din nackdel.

Allmänt kaos skulle jag vilja kalla när vi märker saker som tyder på att samhället inte fungerar bra, och dit har vi väldigt långt innan vi når.
    Det finns säkert lokalt att man märkar av ett visst kaos, konstigt vore det annars.
    Men generellt så märker väldigt få av nåt alls, troligen är det enda "vanligt folk" märker av, att antalet flyktingar/invandrare ökat påtagligt.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Digestive skrev 2015-11-24 00:05:01 följande:
    Eftersom jag talar om oordningen i flyktingmottagandet (det är inget som helst fel på flyktingströmmen i sig, i min mening) så känns det fantastiskt irrelevant att exempelvis ta upp, ja, någon annan oordning överhuvudtaget.

Intressant att du finner det problematiskt, Regeringen tar dock inte ens upp ämnet i Riksdagen överhuvudtaget - det är totalt ointressant för dem. När ämnet överhuvudtaget kom på tal i riksdagen, under Riksdagens senaste Frågestund den 19 november (alltså så sent har det här överhuvudtaget kommit på tals i Riksdagen), och i Gunilla Nordgrens (M) frågeställande anförande, såg det ut såhär;

"Herr talman! Jag vill ställa en fråga till justitie- och migrationsminister Morgan Johansson.

Det stora antalet ensamkommande barn som har kommit under hösten och som kommer hela tiden är en stor utmaning för myndigheterna och inte minst kommunerna, kanske i synnerhet ankomstkommunerna.

Många ensamkommande barn kommer till Malmö och till exempel Trelleborg. Över 4 000 ensamkommande barn anlände dit under ett antal intensiva veckor. Många av dessa barn avvek dock innan de blev registrerade. De sökte inte heller asyl. Det innebär att de inte fick ett så kallat dossiernummer hos Migrationsverket. Det innebär i sin tur att Migrationsverket inte betalar ut någon ersättning.

Det är ett stort bekymmer att ingen vet vart alla dessa barn och ungdomar har tagit vägen. En del tog sig kanske vidare till andra länder medan andra riskerar att leva i ett skuggsamhälle.

Avser migrationsministern att verka för att Migrationsverket, det vill säga staten, ersätter ankomstkommunerna även för kostnader som de har haft för ensamkommande barn som aldrig blev registrerade?"

Så var justitie- och migrationsminister Morgan Johansson (S) svar;

"Herr talman! Som Gunilla Nordgren påpekar kommer mycket riktigt många ensamkommande minderåriga till Sverige just nu.

Vi måste ha ordning och reda i mottagandet. Det är bakgrunden till att vi i torsdags införde gränskontroller vid gränserna mellan Tyskland och Sverige och Danmark och Sverige. Det gjorde vi för att kunna styra upp verksamheten så att vi kan minimera riskerna med inte veta vem det är som kommer in i Sverige. Det var oerhört viktigt att vi gjorde det. Vi kommer att fortsätta följa utvecklingen väldigt nära. Jag tror att vi med gränskontrollerna har uppnått en del av syftet.

När det gäller ekonomin för kommunerna beslutade vi också i förra veckan om ytterligare stöd till kommunerna, nästan 10 miljarder kronor. De kommuner som har tagit och tar ett stort ansvar står först i ledet när dessa resurser ska fördelas."

Alltså direkt och rent snömos alltihop. Som att veta vilka 1/5 (effektivare gränskontroller än så har vi inte, de bygger på stickprov och inget annat) av de som kommer hit, överhuvudtaget är, skulle förhindra att ensamkommande barn förs bort utav okända och att ~50% går under jorden och försvinner.

För att förhindra sådant här krävs uppsikt och ordentlig uppföljning, ingenting annat ger frukt. Och Regeringen soppar hela det här problemet under mattan, totalt, det är ointressant att ens ta upp. Så humanitära är den sittande regeringen i praktiken.
    Vad jag vet så finns inga lagliga möjligheter att övervaka de vi släppt i i Sverige, tror inte det finns nåt land som övervakar de som de släppt in, kanske nån diktatur, men annars så går nog gränsen vid att man får ange vad besöket gäller och en mer allmän beskrivning om var och hur man tänker resa.

Och det du tar upp ser jag inte ens som önskvärt, det låter som värsta och hemskaste övervakningsamhället.
    Så endra släpps inte folk in, eller så gör vi det, och låter dom sen resa runt och ta vägen dit dom själv önskar, precis som vi alltid har gjort.

Det pratas om kaos, och jag kan tänka mig vilket kaos det skulle bli på flygplatserna om vi skulle kräva den kontroll du efterfrågar.
    Då skulle varenda flygbolag få göra om sina flygtabeller, allt skulle ta så mycket längre tid.
    USA har nåt liknande, men inte lika omfattande som det du vill se, om jag förstår dig rätt, men där kan du om du har otur bli sittande i många timmar på flygplatsen, om du inte kan ge godtagbara svar på resrutt, varför du besöker landet, vilka du ska träffa, vilka du känner, hur länge du ska stanna, o.s.v.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Anonym (hej svetsarn) skrev 2015-11-23 20:09:18 följande:

Är det svetsarn själv som svamlar här?

Man skulle nästan kunna tycka det med tanke på att idioten eller du inte syns med att göra sitt jobb vi har så kallat anförtrott han/dig ;)

Meanwhile in absurdistan, under tiden landet är i totalkaos så går sista försvaret fram och säger att det är slut inom loppet av dagar.

www.msb.se/sv/Om-MSB/Nyheter-och-press/Nyhete.../

Hej Pissnisse, man skulle nästa tro att den idioten var du.

Ska vi slå vad om att Sverige kommer att fungera bra även nästa vecka, nästa månad, nästa år?

• Världsmedborgare
    Digestive skrev 2015-11-24 08:08:50 följande:
    På tal om övervakningssamhälle så drar Regeringen sitt strå till stacken; tinyurl.com/ovl7wlh
    Det kan säkert bli aktuellt i vissa fall, men å andra sidan så är det som att gå över ån efter vatten, det görs redan av andra länder vi delar uppgifter med.
    Allt som görs över Nätet i Sverige, har vi undertecknat ett avtal med att USA ska få tillgång till.
  • Världsmedborgare
    Digestive skrev 2015-11-24 08:23:57 följande:
    Det är en rätt stor stack ja. Men, men, det var inte så viktigt med de ensamkommande barnen som försvinner längre?
    Är dom insläppta så nää, vi får allt agera innan dom släppts in, sen är det försent.
    Sen kan man ju fråga sig hur ungarna tagit sig ända till Sverige utan att någon agerat, så du kanske ska sluta och vara så fixerad på Sverige, och istället se om det är andra som felat. 
  • Världsmedborgare
    Digestive skrev 2015-11-24 08:46:00 följande:
    Vind för våg alltså. Död

Ja, det är verkligen upp och ner att fokusera på Sverige, angående ärenden i Sverige.

"- Bryssel, vi har interna problem. Ska det verkligen behöva se ut såhär?"
    Ja det är så vi och de flesta länder alltid har gjort, vi har inga restriktioner för resande, när vi släppt in någon i vårt land, så jag förstår inte vad du håller på med.

Ska vi plötsligt införa krav på de som kommer till Sverige att berätta vad dom gör, vart dom reser o.s.v?
    Jag kan ha fel, men jag tror bara restriktioner kan påföras de som arbetar med att transportera varor in i landet.
    Troligen finns det undantag för annat, men så påläst är jag inte i ämnet, att jag kan svara på det.

Har du själv tvingats på reserestriktoiner när du besökt andra länder? Om inte, varför ska vi nu göra det du inte behöver göra när du reser i andra länder?
    Om, berätta gärna varför, då reserestriktioner finns i vissa länder, dom brukar man f.ö kunna läsa om här: http://www.swedenabroad.com/sv-SE/
  • Världsmedborgare
    Digestive skrev 2015-11-24 08:01:26 följande:
    Övervaka? Förstår att du reagerar på tanken om ett övervakningssamhälle men prova gärna att reagera på någonting som jag skriver också.
    Jag har mitt sätt att skriva på, inte så mycket att göra för dig, om du ogillar det.
  • Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2015-11-24 08:57:15 följande:
    Du tro alltså inte på när socialtjänsten i Malmö säger att de måste lägga ned delar av sin ordinarie verksamhet för att hantera invandringen?

Du tror inte på migrationsverkets anställdas öppna brev om att de håller på att duka under pga arbetsbelastningen?

Du tror inte på polisen när de meddelar att de helt enkelt inte vet vilka alla är som tar sig in i Sverige?

Du tror inte på migrationsverket när de säger att de inte längre kan ge folk som kommer hit ens tak över huvudet?

Osv.

Du tror alltså inte på det du själv kan läsa för att det står i "skvallerpressen"?

Duger Myndigheten för samhällsberedskaps lägesrapport då?

Behovet av gode män och förmyndare ökar kraftigt i takt med att fler ensamkommande barn kommer till Sverige. Vissa län uppger att det är svårt att rekrytera gode män medan andra län anger att det finns intresse hos allmänheten men att tid och resurser för att utbilda saknas. Detta gör att verksamheten inte alltid genomförs enligt lagstadgade krav.

Flera kommuner rapporterar att de på grund av flyktingsituationen knappt hinner med ärenden som gäller andra barn i behov av hjälp. Situationen i flera kommuner tycks ha utvecklas till ett mycket ansträngt läge med bristande rättssäkerhet.

Inspektionen för vård och omsorg, IVO, rapporterar att 14 kommuner har lex Sarah-anmält sig. Ytterligare ett antal kommuner överväger att anmäla sig själva till IVO, enligt SKL. Lex Sarah är det vardagliga namnet på de bestämmelser i socialtjänstlagen som reglerar skyldigheter att rapportera missförhållanden och risker för missförhållanden inom omsorg.

Migrationsverket rapporterar att de snart inte kommer att ha möjlighet att ge alla asylsökande tak över huvudet. Migrationsverket prioriterar barnfamiljer och personer med särskilda behov.

Säkerheten på och vid boenden fortsätter att vara ett problem. Det finns indikationer på att det upplevda säkerhetsläget när det gäller boenden begränsar i vilken utsträckning privata aktörer vill öppna nya boenden.

Migrationsverket ser ett behov av att utöka antalet platser på evakueringsboenden till 20 000. Hittills är ca 7 000 platser aktiverade, vilket innebär att det gäller att få fram drygt 13 000 platser till. Problemet kan inte lösas fullt ut även om Försvarsmakten ställer fler boenden till förfogande eller om MSB skulle anordna fler tältboenden.

MSB:s bedömning är att det svenska samhällets förmåga att ta emot ensamkommande barn är fortsatt starkt utmanad. Principen om barnets bästa i beslut som rör barnet kan inte uppfyllas.

Det ansträngda läget för samhällsviktiga verksamheter kvarstår sedan föregående vecka. Särskilt kan nämnas begynnande utträngningseffekter inom hälso- och sjukvård samt socialtjänst. I skolan är det fortsatt brist på personal och lokaler.

En länsstyrelse beräknar att uthålligheten inom vissa verksamheter räcker till mitten av december. Det råder personalbrist och nationell samordning av förstärkningsresurser efterfrågas.

Begynnande utträngningseffekter inom hälso- och sjukvård. Smaka på den.

Så "allmänt kaos" före dig är först när detta sker överallt?

Jag har läst det och mycket annat, och fortfarande harvar du enbart runt i det som hänger ihop med flyktingarna, som om hela Sverige skulle braka samman av det.
    Alla vet vad mottagandet av flyktingarna ställer till med, och att vi måste göra nåt åt det så det blir hanterbart.
    Men sluta påföra Sverige en kris och ett kaos inte finns, håll det till de problem som existerar och måla inte upp nån allmän kris för Sverige.

Varför nämner du inte att tillväxten ökar, efterfrågan på arbetskraft har ökat kraftigt, bostadsbyggandet verkar äntligen komma igång, m.m, allt är långt ifrån nattsvart, tycker du inte det är minst lika viktigt att framhålla?

• Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2015-11-24 12:51:37 följande:
    Förstår du vad "Begynnande utträngningseffekter inom hälso- och sjukvård" betyder?

Det betyder att vi börjar nå en nivå där folk som behöver vård inte får det i den omfattning som behövs.

Men det är inget problem för dig?

Jag inte ens nämnt bostadskrisen, den nuvarande och den kommande.

Och ja, allt detta hänger ihop med den nuvarande invandringen. Kostnaden för denna och den belastningen den utgör på samhällets institutioner kommer att vara det som definierar vår framtid för en lång tid framöver.
    Och nu är vi/Sverige på väg med nya åtgärder för att lösa de problem som flyktingkrisen orsakar, vilket är precis rätt väg att gå för att hantera de problem som finns.
    Alltså fullt fokus på problemet/problemen och åtgärder som löser dom, helt efter de premisser jag själv alltid jobbar efter.

Det är så jag tycker vi ska jobba och så vi ska beskriva det, inte nåt hysteriskt flams "om ett Sverige i kaos".

Vad gäller vad kostnader blir, så vet varken du eller jag nåt om dom, allt du/jag vet är vad initialkostnaden är, inget annat.
    Och som sas på presskonferansen i em, ang de nya åtgärderna, så har Sverige skickat in den ansökan om bidrag Sverige ombads göra, efter en uppmaning från EU, för vårat stora flyktingmottagande.
    Vi vet alltså att vi kommer att få bidrag från EU, återstår att se hur mycket det blir, men jag hoppas det blir så pass stort att det svider lite lagom hos de länder, som helt vägrat ta sitt ansvar.
  • Världsmedborgare
    nihka skrev 2015-11-24 22:24:50 följande:
    Jamen enligt SD har det ju varit så i decennier, lika länge som de har gnällt, så då ser man hur mycket utrymme det har funnits fram tills nu.

Övriga partier känner igen en kris när det faktiskt är kris och gnäller inte 24/7.
    SD har ännu en gång avslöjats, och visar upp sig som det lögnaktiga skitparti det i verkligheten är: http://www.expressen.se/nyheter/mattias-karlsson-skrev-at-avpixlat/
    Men knappast nåt som förvånar, utan helt i linje med hur högerextrema partier alltid jobbar.
    Dom ljuger för sina väljare, dom ljuger om allt, allt är tillåtet för att dölja sin verkliga agenda.
Svar på tråden Detta kommer hända i Sverige med snart!!